הקטל בכבישים: עלייה של 11.6% במספר ההרוגים בתאונות דרכים

בחודש יולי לבדו נפגעו 5,746 בני אדם בתאונות דרכים. כך עולה מדו"ח הלמ"ס • ירידה מתונה במספר בגזרת מספר הנפגעים מתחילת השנה

רכב ותחבורה 27.8.2019 | 09:22

נפגעים בתאונות | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

הימים האחרונים של החופש בצירוף עומסי חום כבדים גורמים לטשטוש ולערפול החושים במקרים רבים. אבל אנחנו לא נפסיק לבקש מכם, סעו בזהירות וחיזרו לקרובים והיקרים לכם לשלום. בואו נאמר ביחד די לקטל בכבישים.

1,782 בני אדם נפגעו בחודש הקודם (יולי) ב-982 תאונות דרכים. בואו נאמר זאת שוב: על אלף ושבע מאות שמונים ושנים בני אדם התהפך עולמם בתאונת דרכים. 32 מהם כבר לא יחזרו הביתה לעולם, הם נהרגו בכבישים ב-27 תאונות קטלניות.

וזה לא הכל. מעבר ל-27 תאונות קטלניות, אירעו בחודש הקודם 151 תאונות עם 168 פצועים קשה, שעל פי רוב מתקשים מאוד לחזור לחיים תקינים ורגילים לאחר הפציעה הקשה, או שהשיקום ייקח זמן ארוך כל כך, המשכיח את החיים השקטים והרגילים שהיו להם לפני התאונה הקשה.

בנוסף דווחו למשטרה עוד 3,097 תאונות שסווגו בלמ"ס 'כללי עם נפגעים קל', בהן נפגעו קל 3,964 בני אדם.

הנתונים של הקטל בכבישים לאורך החודשים מתחילת השנה, לא מעודדים כלל ואף מצביעים על עלייה. בחודשים ינואר – יולי 2019, נהרגו 193 בני אדם בתאונות דרכים עם נפגעים, עלייה של 11.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. במספר הפצועים קשה חלה עלייה של 0.5%. בתקופה זו אירעו 7,455 תאונות דרכים עם נפגעים, ירידה של 0.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בלמ"ס מכניסים את הנתונים הקשים לטבלה ומודדים ובודקים את המגמה הכללית. בבדיקה נמצא כי במספר התאונות עם נפגעים, מסתמנת ירידה בקצב של 1% מחודש דצמבר 2018 ועד יולי 2019, לאחר עלייה בקצב של 0.3% בממוצע לחודש שהחלה ביוני 2018 ונמשכה עד נובמבר 2018.

בגזרת מספר הנפגעים, מצביעים נתוני המגמה על בשורה טובה אך קטנה. החל מינואר ועד יולי 2019, נרשמה ירידה בקצב של 1.4% בממוצע לחודש וזאת לאחר עלייה בקצב של 0.2% בין החודשים ספטמבר ועד דצמבר 2018.

כשמדברים על תאונות דרכים ומצביעים על הגורם האנושי, אי אפשר שלא להתעלם מחלקה של הממשלה במניעת תאונות הדרכים. מניהול התשתיות עבור באכיפה וכלה בחינוך והסברה. אין ספק כי לאור הנתונים הקשים, על הממשלה להפנות תקציבים רחבים יותר, ממש כבשעת חירום, על מנת למנוע כמה שיותר תאונות דרכים ונפגעים.

רק לשם השוואה. בחודש מרץ 2002, ספגה מדינת ישראל את מספר האבדות הגבוה ביותר מבין כל חודשי האינתיפאדה השנייה: 105 אזרחים ישראלים נרצחו לצד 26 חיילים ישראלים שנהרגו בחודש זה הי"ד. בעקבות פיגוע השיא במלון פארק בנתניה בעיצומו של ליל הסדר בו נרצחו 30 חוגגים, יצאה הממשלה למבצע 'חומת מגן' וגייסה למעלה מ-20,000 חיילים.

העלות המוערכת למבצע עמדה על שני מיליארדי שקלים, שהתחלקו באופן שווה בין העלות הישירה של המבצע לבין התוספת למשרד הביטחון. האם לא הגיע הזמן לראות את המצב כשעת חירום ולהפנות תקציבי עתק לנסות ולעצור את מגפת תאונות הדרכים?

רק נוסיף כי לפני ששה ימים הלך לעולמו רותם לנגר, לוחם הצנחנים שנפצע אנושות במבצע 'חומת מגן' לפני 17 שנים. לנגר היה הפצוע הקשה ביותר מהמבצע ונשא את פציעתו פרק חיים ארוך. הכניסו את הדברים לראשכם וכיתבו על לוח לבכם, המספרים ששטחנו לעיל הם לא סטטיסטיקה בלבד, מדובר ב-1,782 סיפורי חיים קשים, לצד 3,964 סיפורי חיים "קלים". סעו בזהירות ושמרו על סיפור החיים המיוחד שלכם.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום