בני ברק: שערוריית המכרז למפעילה חדשה נחשפת

בתגובה לקונית וחסרת תקדים בחומרתה לפעיל ציבורי, מסביר משרד התחבורה כי כיוון שכבר נערכו לאחרונה מכרזים בערים חרדיות, לא ייערך בקרוב מכרז למפעילת תח"צ חדשה בבני ברק • זאת למרות ש'דן' הוכחה כחורגת ביותר מהנורמות הנדרשות ממפעילת תח"צ • ובמקום לשפר, הקווים בבני ברק יצומצמו בחופש הגדול • ובכלל: מדוע חופשי יומי בבני ברק עולה מאות אחוזים יותר מערים אחרות?

רכב ותחבורה 14.7.2019 | 11:55

אילוסטרציה | ויקיפדיה

הדיווח לפיו ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין הפתיע את התושבים וביצע ביקורת פתע בתחבורה הציבורית בבני ברק, הפיחה רוח חיים בעיר הפקוקה והרותחת. דבריו של ראש העיר כי "הדוחק והצפיפות באוטובוסים בבני ברק חמורים ויש לפעול בדחיפות למען נוחות הנסיעה של תושבי העיר", היו כמים קרים על נפש עייפה מלהמתין בשמש הקופחת לאוטובוס שבושש מלהגיע.

העיר בני ברק מתמודדת עם בעיות תחבורה כמעט מימי היווסדה. הבדיחה על קו 54 הישן (מי זוכר?) הייתה, כי מספר הקו מעיד על כך שבכל חמישים דקות מגיעים ארבעה אוטובוסים. הבדיחה עצמה נקברה כבר מזמן יחד עם הקו שהפסיק את פעילותו, אך גם תושבי בני ברק כבר לא צוחקים. 

המצב הנוכחי של בני ברק אשר רוב תושביה נתמכים בתחבורה הציבורית עם מצב שירות גרוע מאוד, מחייב שידוד מערכות מערכתי. וכמו לא די בכך בא דו"ח הבקרה החצי שנתי על פעילות מפעילי התחבורה הציבורית שעורך אגף פיקוח בקרה ורמת השירות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית ומצביע על חברת 'דן' כחברה הכושלת ביותר בתחום, עם מדד חריגה הגבוה ביותר מבין כל חברות התח"צ בארץ.

היו לכם יותר מדי מכרזים

ומדוע שלא יתבצע בעיר בני ברק מכרז חדש להפעלת תחבורה ציבורית כפי הנהוג בערים אחרות ברחבי הארץ – כדוגמת פתח תקווה השכנה, שרמת השירות בה שופרה וגם המחירים הוזלו? למשרד התחבורה הפתרונים. 

במכתב אל פעיל מוכר בנושא תחבורה ציבורית הם עונים לו מפורשות לפני שנתיים, בתאריך 6.9.17, כי "בשלב זה משרדנו אינו מתכנן יציאה למכרז תחבורה חדש על קווי דן בבני ברק". את הנימוק בשלב זה, הם שומרים לעצמם כמובן.

במכתב נוסף וחדש יותר, מתאריך 25.2.19 הם עונים שוב: "בשלב זה, אין הכרח בביצוע מכרז חדש לתחבורה ציבורית בבני ברק". אולם הפעם יש גם נימוק מאוד משכנע מדוע אין הכרח לבצע מכרז לתחבורה ציבורית בבני ברק. "כיוון שבישובים רבים במגזר החרדי בוצע לאחרונה מכרז להפעלת השירות העירוני וגם הבינעירוני, בהם קווים רבים לבני ברק". מה הקשר? מי שהבין את התשובה, שירים אצבע.

במילים אחרות אומר משרד התחבורה למגזר החרדי, חצי מיליון חרדים הם גוף אחד. אם ביצעתי מכרז למוטי מאלעד ולברוך ממודיעין עילית, כמו גם למשה שמגיע מאשדוד לבני ברק, אין צורך לבצע מכרז לאליהו ולשמואל החרדים של בני ברק הסובלים מרורים מהתחבורה הציבורית. 

רוצים להתעצבן עוד? משרד התחבורה, במכתב מתאריך 30.5.19 כותב במפורש כי "ברצוננו להביא לידיעתך, כי משרדנו מודע לעומס הנוסעים בקווי 2 ,5 ו-6 בעיר בני ברק, ובימים אלה פועל בשיתוף פעולה עם עיריית בני ברק על תכנית לשיפור התחבורה הציבורית בכלל הקווים בעיר, וביניהם הקווים שציינת בפנייתך".

מצמצמים את הקווים

אולם באיזה אופן? איך פועל משרד התחבורה לשיפור התחבורה הציבורית בבני ברק? משיחה עם נהגים בעיר עולה כי חברת 'דן' מתכננת דווקא לצמצם בתקופת הקיץ את התחבורה הציבורית בבני ברק, וכבר החל מתחילת חודש 7/2019 כאשר ה'סמינרים' (בתי"ס על-יסודיים) בבני ברק אינם נזקקים לשירותי תחבורה הציבורית עקב יציאתם לחופש הגדול – קוצצו מספר קווים בעיר.

אם חפצים במשרד התחבורה לעזור לתושבי העיר הצפופה, מדוע לא לקחת את האוטובוסים המתפנים לכאורה ולתגבר את הקווים הסדירים המלאים וגדושים בבני ברק? כלומר, לא רק שלא תגברו את התח"צ, זו צומצמה. ואגב, לחלק מתלמידות בני ברק יש אוטובוסים משלהן, ורובן צועדות רגלית לסמינרים. מדוע חברת 'דן' מצמצמת את הפעילות? איך במשרד התחבורה מאשרים צמצום שכזה?

יתרה מכך, נראה כי משום מה חברת 'דן' איננה מכירה את השטח. בתקופה זו עדיין מתקיימת קייטנת החופש הגדול, וההתכנסויות בסמינרים נערכים על בסיס כמעט יומי במרבית בתי הספר הגבוהים בעיר – החופש הרשמי, אינו תירוץ. 

ומה יהיה בעיר לאחר תשעה באב? אל תתלו ציפיות רבות בחופשת בין הזמנים. כאשר זו תתחיל, לצד סיום הקייטנות ותחילת ימי החופש הגדול האמיתי – אין שום תכנית לתגבר את האוטובוסים והילדים? לא נורא. שימתינו בתחנה. "הילדים לא יוכלו למשל לנסוע ממרכז העיר בני ברק לשכונת קרית הרצוג, לפארק שפירא או לפארק הזית – או להיפך משכונת קרית הרצוג לתוך בני ברק לפארק ברוקלין-פינת החי או אפילו מבני ברק לפארק דרום – פשוט לא ולא, כי חברת 'דן' עומדת לצמצמם בשבועת אלו עוד יותר את שירותי התחבורה, ולמה? כי יש חופש", אומרים פעילים חברתיים ל'ביזנעס'. 

בני ברקים, שלמו יותר

בהמשך לדברים, מעביר אחד מהם דוגמה לפערי מחיר בין העיר בני ברק לערים אחרות, בהן עלות הנסיעה הפנימית זולה יותר. 

המחיר לנסיעה פנימית בבני ברק עומד על 5.90 ש"ח ואילו בערים חרדיות אחרות, כדוגמת הערים אלעד ומודיעין עילית המחיר הוא כ-3 ש"ח בלבד. ולמה? בערים אלה, פשוט, כבר התבצע מכרז.

הבדל נוסף ומשמעותי מאוד הוא בעלות כרטיס חופשי יומי. האפשרות היחידה בבני ברק היא לרכוש 'חופשי יומי' של כל גוש דן במחיר של 13.50 ₪. לעומת רוב הערים בארץ בהן ישנה אפשרות לרכישת 'כרטיס חופשי יומי פנימי'. בבני ברק הדבר אינו ניתן למרות שרוב תושבי העיר מבצעים את רוב הנסיעות שלהם בתחומי העיר.

מחיר כרטיס 'חופשי יומי פנימי' הינו בעפולה 5.70 ₪, בלוד 6 ₪, ברמלה 6 ₪, באשדוד 6.90 ₪ וכך גם בכרמיאל ובקרית שמונה – בעוד שבבני ברק המחיר הוא תלוי אזור, וכאמור עומד על 13.90.

אפילו בפתח תקוה השכנה הגדולה כמעט פי חמשה ביחס לעיר בני ברק, נמכר כרטיס 'חופשי יומי פנימי' במחיר של 7.90 ₪ בלבד, בעוד מחיר נסיעה בודדת בבני ברק עולה 5.90 ₪. רוצים לדעת למה? התשובה פשוטה – בעשור האחרון היו בפ"ת שני מכרזים לתחבורה ציבורית.

תגובות משרד התחבורה, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית וחברת 'דן' לא נמסרו.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום