"המלצה חסרת אחריות": תגובות חריפות לעצירת תמ"א 38

במכתב תגובה ללשכת עוה"ד חשף מנהל התכנון כי תמ"א 38 תסתיים במאי 2020 • "ההחלטה לבטל את תמ"א 38 בהתראה כל כך קצרה של כ-10 חודשים היא לא פחות מהזויה", אומרים גורמים בענף ההתחדשות העירונית

חדשות בארץ 4.7.2019 | 10:33

אילוסטרציה | קובי גדעון, פלאש 90

אחרי שמבנים רבים חוזקו בתמורה לתוספת אחוזי בנייה ליזם, והגדלת דירות ושיפוץ הבניין לרווחת הדיירים, במנהל התכנון החליטו לקדם סופית את ביטול התכנית. החלטה, שלאחר פרסום המועד המתוכנן להחלתה, במאי 2020, גררה תגובות נחרצות המגנות את ההחלטה.

במכתב שנשלח ממנהל התכנון בתגובה ללשכת עורכי הדין שפנתה בקובלנה על העמימות שמשרה המנהל סביב אי המשך התכנית, נחשף כי המנהל התכנון מבקש לסיים את התכנית במאי 2020.

עד כה, המיזם תוקצב ע"י המנהל בכ-20 מיליוני שקלים, וחלק מטענות המנהל הוא כי ראשי הערים מתנגדים לתכניות אלה בתחומי עירם.

התגובות הנחרצות והחריפות תקפו את ההחלטה, ואת מהירות יישומה בפועל. כך למשל, עו"ד אברהם ללום, סגן יו"ר לשכת עורכי הדין ומעורכי הדין העוסקים רבות בתחום ההתחדשות העירונית הגיב, כי "זו החלטה אומללה ויכולה להיות גם טרגית. נראה כי המועצה הארצית לא תשנה את העמדה וזו תהיה החלטה שיהיה בלתי-אפשרי לתקן. הממשלה חייבת להתערב דחוף בנושא. סקטורים שלמים נשענים על תמ"א 38. בניינים יישארו ללא פתרון אם בסביבתם כבר נבנו בניינים שכנים מכוח תמ"א 38. חייבת להתקיים אחריות לאומית, ציבורית, ארצית ועירונית. לא תיתכן אמירה כזאת".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בתגובה להמלצת מנהל התכנון לביטול תמ"א 38, אמר כי "ביטול תמ"א 38 ללא פתרון חלופי מהווה הפקרה של חיי תושבי מדינת ישראל. נוסדה ב-2005 כתוכנית להצלת חיי אדם ולא כתוכנית להתחדשות עירונית. התוכנית נוסדה כתוצאה של המלצת הוועדה הבינמשרדית להיערכות לרעידות אדמה מתוך מחשבה שהפתרון היצירתי של מתן זכויות בנייה יוביל לחיזוק בנייני מגורים, ללא השקעה תקציבית של המדינה. לקח זמן ומספר תיקונים עד שהמגזר העסקי וחברות הבניה בשיתוף המתכננים, השמאים ועורכי הדין הרימו את הכפפה והתייצבו לצד המדינה במאמציה לפתור את חיזוק הבניינים.

"השאלה כיום איננה: האם תתרחש רעידת אדמה שתמוטט אלפי בתים ותותיר עשרות אלפי אזרחים ללא קורת גג, תוך גרימת נזק של מאות מיליארדי שקלים למשק – אלה מתי זה יקרה.

"הבעייתיות שקיימת בתמ"א 38 בהיבט התכנוני מוכרת וידועה, ובהחלט ישנם מקומות בהם פתרונות של בניית מתחמים שלמים בפינוי בינוי שיענו על צרכי הציבור, הם יעילים יותר, אך זה לא פתרון של הכל או כלום – ולא צריך לשפוך את התינוק עם המים. גורמי התכנון, ממנהל התכנון ועד לוועדות המקומיות יכולים גם לתכנן מתחמים כאלה אך, באותה עת, להוציא לפועל פרויקטים של תמ"א 38 ואין בכך סתירה.

"מעבר לסכנה המוחשי בחיי אדם של ביטול התמ"א החלטה זו תוביל לקיטון משמעותי של 12 אלף יחידות דיור בשנה מהתחלות הבניה באיזורי הביקוש ולעליית מחירים מטורפת.

"אני קורא למועצה הארצית לתכנון והבניה, לא לקבל את ההמלצה חסרת האחריות של מנהל התכנון, שלא ברור מדוע פורסמה כעת – כשנה לפני מועד פקיעת התוכנית שגורמת לאי וודאות מוחלטת בתחום. יש ענף שלם של חברות בניה, יזמים, עורכי דין, שמאים ואחרים שמתפרנסים רק מתמ"א 38, ביטולה יביא כאמור להקטנת היצע הדירות, לפיטורי עובדים וחלילה לפשיטות רגל ולהאטה בצמיחה של הענף והכלכלה הישראלית. במקום לחסל אותה אפשר וצריך לתקן את תיקון מספר 4 לתמ"א שיתקן את אותם כשלים תכנוניים, בד בבד עם המשך קיומה, כי בסופו של דבר הא מצילת חיים. בכל תהליך ההתחדשות העירונית יש מקום לפרויקטי פינוי בינוי וגם לפרויקטים של חיזוק מבנים בתמ"א 38".

מנכ"ל מטרופוליס, אודי בלום | צילום: יח"צ

גם אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס המקדמת כיום למעלה מ-2,500 יח"ד במסגרת התחדשות עירונית, מציין כי "ההחלטה לבטל את תמ"א 38 בהתראה כל כך קצרה של כ-10 חודשים היא לא פחות מהזויה. לא מובן כיצד נלקחת החלטה כל כך משמעותית מבלי לנהל דיון רציני ומעמיק כדי להבין את ההשלכות שלה. מטרת התמא 38 היתה לחזק את המבנים בישראל לעמוד מפני רעידות אדמה וירי טילים. האם עמדנו במטרה הזו?

"תוכניות פינוי בינוי נכונות ויעילות יותר, אבל הבירוקרטיה שלהן כל כך סבוכה שכל תכנית כזו זקוקה למינימום 10 שנים עד ליציאה לביצוע. אלא שהמדינה לא יצרה בינתיים התאמה בין ביטול התמ"א 38 לקיצור הליכים בפינוי בינוי, והמשמעות המיידית היא עצירה ואף נסיגה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית. כך יצרה המדינה את משבר דיור הבא במו ידיה".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום