השר ארדן על המחאה: "כשזורקים בקבוקי תבערה מאבדים לגיטימיות"

לאחר הפגנות ההזדהות עם יוצאי אתיופיה, אמר השר לביטחון פנים בריאיון לגל"צ כי במשטרה זיהו גל מחאה שלא היה כמותו בהיקף האלימות שנים. "המחאות התפרצו בעקבות קריאה, לעתים הסתה, ברשתות החברתיות", אמר

חדשות בארץ 4.7.2019 | 10:12

ארכיון | פלאש 90

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר כי מחאת יוצאי אתיופיה איבדה חלק מתומכיה בציבור, זאת לאחר שבהפגנות ביום שלישי ננקטה אלימות כלפי שוטרים ואזרחים. "כשזורקים בקבוקי תבערה או כשמציתים כלי רכב מאבדים לגיטימיות כי זו כבר אנרכיה", אמר השר ארדן הבוקר (חמישי) בתכנית מרציאנו_סגל בגלי צה"ל. "זיהינו גל מחאה שלא היה כמוהו בהיקף האלימות שנים. המחאות התפרצו בעקבות קריאה, לעתים הסתה, ברשתות החברתיות".

בעוד המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) ממשיכה בחקירת הרג סלומון טקה בידי שוטר ביום ראשון, השר ארדן טען כי הטענות בציבור מחייבות בדיקת ממשלה לגבי יעילות המחלקה והאמינות שניתן לה בחקירותיה. "בני העדה האתיופית הם לא היחידים שחשים כך", אמר ארדן. "כולנו שמענו אתמול בוועדת השרים את הצורך לבדוק את המודל של מח"ש".

עם זאת, ארדן טען כי אין צורך בהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת רצף האירועים ביום ראשון ועד למחאת הענק. "לא כל דבר מצריך ועדת חקירה ממלכתית, אבל כנראה שאנו צריכים להאיץ את המהלכים שלנו לטיפול בבני העדה האתיופית", הסביר השר. "יש תופעות של גזענות בחברה הישראלית ועד שלא נאמר זאת יהיה קשה לטפל בהן עד הסוף".

באשר להתנהלותה המאופקת של המשטרה בהפגנות ביום שלישי, אמר ארדן כי "השיקול הוא קודם כל שמירה על חיי אדם. אם היינו פועלים כדי לשחרר כבישים היינו רואים תמונות של מפגינים שמוכים באלות וקמים עם הרוגים ופצועים כי אין דרכים אחרות לפנות מפגינים שמשתוללים וחוסמים צומת".

אמש נמשכו הפגנות המחאה, אולם בהיקף מצומצם בהרבה מזה שהתקיים במיום שלישי. מפגינים חסמו את נתיבי איילון ממחלף ההלכה למחלף השלום, וכעבור זמן קצר הם נפתחו מחדש לתנועה. המשטרה עצרה חמישה מוחים בתל אביב בגין הפרת הסדר הציבורי. בראשון לציון נעצרו שלושה מפגינים כשברשות שניים מהם נתפסו בקבוקי תבערה. מפגין נוסף נעצר בקריית אתא, ושבעה נוספים ביבנה.

ההפגנות נערכו אחרי שנשיא המדינה ראובן ריבלין קרא "לפעול באחריות ובמתינות", ובמקביל לישיבת ועדת השרים לעניין קידום שילובם בחברה הישראלית של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי, שאותה כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפתח הפגישה אמר נתניהו כי "מותו של סלומון טקה הוא טרגדיה גדולה, ליבנו עם המשפחה וגם יופקו לקחים. אבל דבר אחד ברור: אנחנו לא יכולים לסבול את האלימות שראינו אתמול". מחקירת הירי בטקה גוברת ההערכה כי השוטר ירה על הרצפה - אך נתז פגע באבי העורקים של הנער וגרם למותו.

לאור שיבושי התנועה הכבדים שנרשמו ביום שלישי בעת המחאה, נוסעים רבים העדיפו להימנע מראש מהעומסים הצפויים ובשעה זו כבישים בינעירוניים רבים ברחבי הארץ ריקים מכלי רכב. כוחות משטרה רבים נמצאים במוקדי ההפגנות הצפויים ובארגון הבהירו מוקדם יותר היום כי לא יתאפשרו חסימות כבישים. "חסימות צירי תנועה הינם מעשה אסור על פי חוק וגורמים לפגיעה בציבור רב של נהגים", הבהירו במשטרה.

וואלה!

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום