דיווח: הרוג בהפגנות בעזה

כ-7,000 עזתים התאספו במספר מוקדים ברצועת עזה כחלק ממחאת "יום הנכבה". לוחמי צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות נגד המתפרעים. חמאס פרס כוח משמר שנועד למנוע מהמפגינים להגיע לגדר

חרבות ברזל 15.5.2019 | 14:53

ארכיון | פלאש 90

החלה המחאה לציון יום הנכבה: כ-7,000 מפירי סדר פלסטינים מפגינים כעת (רביעי) במוקדים הקבועים ברצועת עזה ומתעמתים עם כוחות צה"ל בגדר המערכת במסגרת צעדת המיליון שארגן חמאס לרגל ציון "יום הנכבה", על פי דיווחים פלסטיניים אדם אחד נהרג מאש צה"ל. שרפה פרצה באחד מיישובי העוטף - חשד כי נגרמה מבלוני תבערה.

לפי הדיווחים בסוכנות הידיעות הפלסטינית Shehab, כוחות צה"ל מבצעים ירי ומשתמש באמצעים לפיזור הפגנות כנגד המפגינים במזרח עזה - הפלסטינים מדווחים על שני פצועים.

כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים בשידור חי על ההיערכות ל"צעדת המיליון" שאורגנה בעזה כדי לציין את אירועי יום הנכבה. במסגרת הדיווחים, נטען שצה"ל משתמש באמצעים לפיזור הפגנות, יורה כדורי גומי ומשליך מי ביוב על המפגינים מזרחית לחאן-יונס במזרח רצועת עזה. מנגד, ארגון חמאס פרס כוח משמר סמוך לגדר המערכת בניסיון למנוע ממפגינים להגיע לגבול.

לפי דיווח נוסף, דיג עזתי בן 22 נפצע מאש כדורי גומי של צה"ל בסמוך לאחד מחופי עזה.

כוננות שיא בצה"ל: חמאס ירסן את ההפגנות על הגדר?

יום הנכבה הפלסטיני מצויין היום ואיתו צפויות התפרעויות והפרות סדר על הגדר. ביום הנכבה הקודם נהרגו בעזה 60 איש - מצב שיכול להדליק במהירות את האזור. בצה"ל רוצים להימנע מכך, אך לא בכל מחיר ומתכוננים לקראת ההתפרעויות הצפויות, בזמן שתושבי העוטף קיבלו הנחיות כיצד להיערך.

המדיניות כלפי המפגינים בעזה לא צפויה להשתנות: צה"ל לא יאפשר פגיעה בגדרות, בחיילים ובאזרחים. במידה וייווצר מצב שבו המונים ינסו לפרוץ את הגדר ויהיה צריך יהיה להפעיל כוח ממשי, ייתכן שצה"ל יעשה זאת, אך הכוונה היא להימנע עד כמה שניתן מפגיעה במפגינים.

בצה"ל כבר החלו לנקוט בצעדים משמעותיים לקראת היום: סוללת כיפת ברזל כבר נפרסה בכל המרחב, לא רק בדרום, לפני שבוע. בנוסף צה"ל תגבר כוחות, שתודרכו לא לאפשר שום פריצה של הגדר.

בינתיים, תושבי העוטף קיבלו הנחיות ברורות כיצד להיערך ליום הנכבה ועודכנו על השינויים הצפויים. חץ שחור וגבעת יאנצו"ק ייסגרו משעה 10:00 בבוקר, עבודות חקלאיות הקרובות לגדר יתקיימו בתיאום ומשעה 11:00 לחקלאים לא יהיה ניתן לעבוד סמוך לגבול.

בנוסף, אירועים המוניים יצטרכו להיות בתיאום עם צה"ל ואזורים חשופים לעזה ייסגרו למעבר. כמו כן, התושבים קיבלו אזהרות מפני בלוני נפץ צפויים, הפרות סדר באזור ותנועה ערה של כוחות במרחב.

ברצועת עזה קיימים לא מעט גורמים מרסנים בשטח. אלפי בני אדם צפויים להיענות לקריאות חמאס והוועדה המארגנת ויגיעו למספר נקודות לאורך הגבול, מהדרום לצפון הרצועה. מערך גדול שהוכן מבעוד מועד אמור לרסן ולמנוע עימותים קשים על הגבול.

הכוונה של חמאס היא לא לייצר חוויה אלימה על הגבול. מדובר בשני גורמים מרסנים: הראשון - חודש הרמדאן והצום. השני - חלוקת הכסף לפני מספר ימים על ידי השגריר הקטרי שאמורה לסייע בהרגעת השטח.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום