"אם נתניהו לא יגיע לשימוע - נגיש נגדו כתב אישום למחרת"

גורמים בפרקליטות גינו בחריפות את התנהלות רה"מ בשיחות סגורות ואמרו כי הוא "עושה צחוק מהמערכת" • גדלים הסיכויים שסניגוריו של ראש הממשלה, שטרם קיבלו שכר טרחה, יתפטרו בשבועות הקרובים

פוליטי 13.5.2019 | 20:41

יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים בפרקליטות התייחסו היום (שני) בחריפות להתנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר לשימוע, ובשיחות סגורות אמרו כי "התנהלות נתניהו היא הזויה ומביכה". "אם עד ה-20 במאי עורכי דינו לא יקחו את חומרי החקירה, אז נקבע שימוע", הוסיפו הגורמים, "ירצה – ייקח את החומרים. לא ירצה – לא ייקח. זו כבר בעיה שלו. לא יגיע לשימוע? יום לאחר מכן נגיש את כתב האישום. הוא עושה צחוק מהמערכת".

במקביל, גוברים הסיכויים כי פרקליטי ראש הממשלה יתפטרו, אולי אפילו בשבועיים הקרובים, לאור העובדה כי עדיין לא קיבלו שכר טרחה על עבודתם.

בתוך כך, גורמים בכירים בקואליציה אמרו לחדשות 13 כי ישנו קונצנזווס בקואליציה בנוגע למתווה המהפכה השיפוטית שנתניהו מקדם, עליו פורסם היום. עוד אמרו הבכירים כי הממשלה שתוקם מדברת גם על שינוי  הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

מוקדם יותר היום הצהירו גורמים בכירים במערכת המשפט כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".

הדברים מגיעים לאור הפרסום הבוקר בעיתון "הארץ", לפיו נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.

בתוך כך, העיתון "ישראל היום" פרסם כי בלב המשא ומתן הקואליציוני מצויה תוכנית בת 16 צעדים לשינוי מערכת המשפט, ובה גם הצעה דרמטית לצמצום סמכויות בית המשפט העליון והיועצים המשפטיים.

מהליכוד נמסר בתגובה לפרסומים השונים בתקשורת כי "במסגרת המשא ומתן הקואליציוני עולות הצעות שונות על ידי השותפות הקואליציוניות של הליכוד, לרבות בתחום השבת האיזון בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. הפרסומים הסנסציוניים בתקשורת כוללים גם הצעות שלא נידונו, ופרשנות מגמתית ומטעה שנועדו למנוע כל ניסיון להחזיר את האיזון בין הרשות המחוקקת שנבחרה על ידי העם, לבין הרשות השופטת. העיקרון שימשיך להנחות את הליכוד הוא שמירה על בתי משפט עצמאיים וחזקים, אך אין זה אומר שבית המשפט הוא כל יכול".

אתמול פרסם משרד המשפטים הודעה לפיה עורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו סירבו לקבל ממשרד היועץ המשפטי לממשלה את חומרי החקירה, כהכנה לשימוע המתקרב. על פי הודעת המשרד, לאחר שנמנעו הפרקליטים מאיסוף החומרים שהיו זמינים להם בפרקליטות מזה מספר שבועות, נשלחו אליהם חומרי החקירה עם שליח - אך כאמור, אלו סירבו בשנית לקבלם. על מהלך זה כתב היועץ אביחי מנדלבליט כי "הסירוב הוא תמוה".

היועץ המשפטי השיב במכתבו לפניית פרקליטי ראש הממשלה שהתקבלה בערב יום הזיכרון, בה ביקשו לדחות את המועד האחרון לקביעת שימוע - בשל היקף חומרי החקירה הנרחב. מנדלבליט העיר כי "קיים קושי רב בטענה בדבר היקף חומרים גדול או בדבר הזמן הרב הדרוש ללימודו, שעה שהיא נטענת ממי שבחר משך תקופה כל כך ארוכה שלא לקבל את חומר החקירה ולהתחיל לעיין בו". עם זאת, אישר היועץ דחייה של עשרה ימים בתאריך קביעת השימוע - עד 20 במאי.

בתגובה לכך, אמר פרקליטו של נתניהו, עו"ד נבות תל צור, כי "השליח הונחה למסור את החומרים לידיי בלבד. מכיוון שלא הייתי במשרד – השליח החליט שלא להשאיר את חומרי החקירה. על כן, אין ממש בפרסום הנמהר לתקשורת כי חומרי החקירה 'נמסרו היום' לבאי כוחו של ראש הממשלה".

על אף שהכחיש כי סירב לקבל את חומרי החקירה, חזר במכתבו תל צור על טענתו בדבר עיכוב תשלום שכר הטרחה. "הניסיון להמציא לנו באופן חד צדדי את חומרי החקירה, חרף ההודעה המפורשת בכתב שמסרנו לכם כי לא קיבלנו על עצמנו את האחריות להליך השימוע, אינו במקום והוא משול לניסיון להמציא כתבי דין לעורך דין שלא הוסמך לטפל בתביעה", נטען. "הודענו לכם במפורש כי פרקליטיו של ראש הממשלה התנו את קבלת אחריותם בהליך השימוע בהסדרה תחילה של תשלום שכר טרחתם".

בתגובה לטענות, גורמים בפרקליטות טענו כי "הסיפור של הסנגורים פשוט לא נכון. השליח קיבל הנחייה להעביר את החומר לנבות תל צור או למזכירה שלו. הוא הגיע למזכירה, היא פתחה את המעטפה והתקשרה בנוכחות השליח לתל צור. היא הקריאה לו את המכתב ואמרה לו שיש גם חומר מצורף, והוא הורה לה שלא לקבל את המכתב ולהחזיר אותו לשליח". לדבריהם, "השליח חזר המום לפרקליטות - אמר שדבר כזה עוד לא קרה לו".

חדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום