'מזרחי' הסדיר את הקנס: 195 מיליון דולרים 'בלבד'

הפיקוח על הבנקים בוחן את ההסדר לפיו ישלם בנק מזרחי טפחות לרשויות האמריקאיות קנס מופחת בסך 195 מיליון דולר • זהו סכום הקטן בכ-40% מהקנס המקורי שנדרש הבנק לשלם • מזרחי ייקח על עצמו אחריות על החריגות מנהלי הבנק והסיוע להעלמת מס ללקוחות מרשויות ארה"ב

כלכלי 13.3.2019 | 07:52

מנכ"ל מזרחי, אלדד פרשר | צילום: רוני שוצר, Flash90

משרד המשפטים האמריקאי אישר הלילה הסכם בינו לבין בנק מזרחי טפחות בפרשת הסיוע ללקוחות אמריקניים להעלים מס מהרשויות בארה"ב.

מדובר בהסכם דרמטי במיוחד, כיוון שהבנק הצליח להפחית את הקנס ל-195 מיליון דולר, כאשר זהו סכום הנמוך משמעותית מהסך המקורי שדרשו במשרד המשפטים ב-40% – 342 מיליון דולר.

הבנק כבר הפריש 162מיליון דולר בעבר לטובת תשלום הקנס ובשל החקירה המתמשכת, ועתה צפוי להשלים את הסכום עד ל-195 מיליון דולר.

נציין כי הוצאות העמידה לחקירה, עורכי דין וטובי המוחות החשבוניים שנדרשו לנושא יכולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים נוספים.

מנכ"ל הבנק, אלדד פרשר אמר אתמול, כי "סיום החקירה יאפשר לבנק להתמקד ביעדי התוכנית האסטרטגית, כולל חזרה במהלך השנה לחלוקת דיבידנד".

הבנק הודיע לבורסה כי הוא מקבל על עצמו אחריות במסגרת ההסדר, על עובדים מסוימים לשעבר שביצעו פעולות שלא על פי מדיניות הבנק ונהליו, ובניגוד לחוק האמריקאי. הבנק ציין כי המדובר בבנקאיים פרטיים, אנשי קשרי לקוחות ועובדים בדרגות לא גבוהות שפעלו שלא כמקובל, בין השנים 2002-2012 וכי הוא לוקח אחריות על אותה פעילות של העובדים לשעבר.

בין היתר, ההודעה הזו נובעת מהחוק האמריקאי הקובע כי תאגיד אמור לשאת בחובות שביצע עובדו ולקבל עליו את האחריות לכך. במקביל, רוב התכניות שנדרש הבנק לבצע בנושאי מס והלבנת הון מול הרשויות בארה"ב, מבוצעות, כך על פי הבנק, מכבר ברובן, בכל מקרה.

הקנס שריחף מעל צוואר מזרחי, הביא את הבנק למשך תקופת מה שלא לחלק דיבידנדים למשקיעים, וההפרשות לתשלומי הקנס פגעו בתזרימו השוטף. כאמור בהודעתו של פרשר, הבנק ישוב לחלק דיבידנדים, ובהודעת הבנק נאמר כי יחס הלימות ההון של הבנק צפוי לעמוד על יותר מ-10% נכון לסוף 2018.

במזרחי טפחות אף הדגישו כי יצליחו לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית שהוכרזה לשנים 2017-2021.

עתה צפוי בנק הפועלים להגיע אף הוא להסדר עם משרד המשפטים האמריקאי, כאשר כזכור, רק בשבוע שעבר הבנק הפריש כ-920 מילון שקלים שנוספו לסכומים נוספים המגיעים יחד לכ-2.3 מיליארד שקלים שהפריש בשנים האחרונות לשם הגעה להסדר מול האמריקאים.

בהתייחסות בנק ישראל להודעת מזרחי טפחות לגבי ההסדר עם משרד המשפטים האמריקאי נאמר, כי "יו"ר ומנכ"ל מזרחי טפחות הגיעו אתמול ללשכת המפקחת על הבנקים והציגו בפניה את ההסכם שקיבל הבנק מרשויות אכיפת החוק האמריקאיות. הסכם זה אושר על-ידי הדירקטוריון של הבנק.

"הפיקוח על הבנקים בוחן את ההסכם הסופי והממצאים המופיעים בו ויגבש את דרישותיו בתוך זמן קצר".

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום