רווח גדול לעובדים - וגם לכם: כמה תקבל המדינה מעסקת מלאנוקס?

Nvidia רכשה את החברה הישראלית בסכום של 6.9 מיליארד דולר, ומדובר בעסקת המכירה השנייה בגודלה אחרי מובילאיי. האקזיט צפוי להכניס לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים, ועיקר המס צפוי להגיע מהמנכ"ל איל וולדמן, שמחזיק במניות בשווי של 250 מיליון שקל

כלכלי 11.3.2019 | 23:30

מאיר ועקנין, פלאש 90

עסקת מכירת מלאנוקס לחברת Nvidia האמריקנית היא עסקת המכירה השנייה בגודלה במשק הישראלי אחרי עסקת מובילאיי, שנאמדת בסכום של 6.9 מיליארד דולר במזומן והיא צפויה להכניס לקופת המדינה, על פי שערוך לא סופי, מאות מיליוני שקלים ממס.

מלאנוקס מעסיקה יותר מ-2,000 עובדים ישראלים ומטה הייצור נמצא ביקנעם אך יש לו שלוחות בכל העולם. עובדי החברה מחזיקים ב-494 אלף אופציות שמחיר המימוש הממוצע שלהן הוא 50.7 דולר כך שהשווי שלהן על פי מחיר העסקה הוא 37 מיליון דולר. מנהלי החברה מחזיקים ב-3.3 מיליון מניות חסומות ששווין הוא 412 מיליון דולר.

 

דדי פרלמוטר, לשעבר סגן נשיא באינטל העולמית ודירקטור בחברת מלאנוקס, אמר היום (שני) בשיחה עם וואלה! NEWS, "מדובר בעסקה טובה למלאנוקס, יש פה שתי חברות שונות אך באותם תחומים של מחשוב, דטה סנטר וענן. הן משלימות אחת את השנייה. לכן יש פה פוטנציאל מאוד מעניין." עם כל השמחה עדיין יש אמביוולנטיות בעסקה, "מצד אחד זאת מכירה מאוד מוצלחת ומצד שני יש תמיד את הרצון שחברה ישראלית תישאר עצמאית, אני מאמין של-Nvidia יש את המחויבות להשאיר את החברה וההעסקה בארץ, הם יחזיקו את כל העובדים בישראל, יש לחברה כ-2,000 עובדים ישראלים וגם הייצור מתרחש כאן. אני מניח ומקווה ש-Nvidia תרצה להמשיך ולחזק את התחום הזה בארץ ,אני לא יודע בדיוק מה יהיו התוכנית שלהם."

פרלמוטר, שבימים אלה רץ לפוליטיקה במסגרת מפלגת גשר של אורלי לוי אבקסיס אומר כי לצד הריצה לפוליטיקה הוא לא מעריך שיהיה כבר דירקטור בחברה, אך השמחה גם חלה עליו כשגם הוא מחזיק במניות של מלאנוקס ונחשב לאחד מהמרוויחים בעסקה.

על ההכנסות ממס למדינה הוא אומר, "יש כבר כל מיני הערכות, אני מניח שאם לוקחים את המשקיעים הישראלים שבעלותם נמדדת בין רבע לשליש, מדובר בסכום מאוד נאה בהתחשב במחיר שהמשקיעים קנו את המניה לראשונה, ההכנסה למדינה מוערכת במאות מיליוני שקלים ממס, אבל מדובר בהערכה גסה".

עו"ד איתי ברכה, ורו"ח בני יונה מומחים למיסוי בשוק ההון, חישבו את הכנסות המדינה ממס על פי הנתונים המפורסמים בנאסד"ק. לדבריהם המדינה לא תזכה למס מהחלק הארי של הרווחים. "רוב רובה של החברה מחוזק על ידי גופים מוסדיים וחברות תושבות חוץ, ועל פי חוק המס בישראל חברות האלה פטורות ממס בישראל על רווחי ההון שלהן, ולכן בחלק הארי של הרווח המדינה לא תקבל מס, היא תקבל מס על המניות של בעל החברה. אייל וולדמן שמחזיק 3.6% ממניות החברה והרווח שלו פחות או יותר עומד על 250 מיליון דולר. לפי החישוב שלנו, הוא ישלם מיסוי בסך 225- 250 מיליון שקל למדינה."

המומחים הוסיפו כי לעובדי החברה יש אופציות בחברה שמגיעות לכדי 37 מיליון דולר. "בחישוב שלנו המס אותו הם יצטרכו לשלם יעמוד על 40 מיליון שקל. נדבך נוסף הוא שמנהלי החברה מחזיקים כמעט 6.5% מהחברה שזה בערך שווה כמעט ליותר מ-400 מיליון דולר. בהנחה שמרבית המנהלים הם תושבי ישראל, אנחנו מעריכים שהמדינה תראה רק מהחלק הזה עד כ-500 מיליון שקלים נוספים, תלוי בתושבות המס של מנהלי החברה".

יחד עם זאת, מציינים המומחים כי בניגוד לפרסומים השונים בהם לחברת דלק נדלן יש שותפות בחברה, הם לא מצאו אזכור לכך בנאסד"ק, "במידה והיא אכן שותפה, מרכיב המס יגיע עד ל-40 מיליון שקל. בסך הכול, מדינת ישראל יכולה לראות בתסריט הוורוד ביותר כ-800 מיליון שקל הכנסות ממס, בתסריט הפסימי ביותר מדינת ישראל תקבל הכנסות ממס בסך של 300 מיליון שקל".

ברשות המסים אומרים היום כי פירוט המשקיעים הישראלים ובעלי המניות בארץ עדיין לא הגיע לידיהם, ולכן לא נעשה חישוב של ממש באשר להכנסות המדינה ממס. וולדמן, מייסד מלאנוקס אמר היום במסיבת העיתונאים כי, "לציבור הישראלי יש מעל 15% מהחברה, הרבה גופים מוסדיים שמחזיקים את מלאנוקס ואני חושב שהציבור הישראלי יהנה מהרכישה." לדבריו גם העובדים הולכים להנות מהרווחים ועל פי וולדמן העובדים שברשותם מניות יקבלו 125 דולר למניה. "לעובדים יש אחוז מאוד יפה של החברה, לדעתי מעל 7% בידי העובדים והם יקבלו הרבה מאוד כסף."

פרלמוטר מסביר כי מדובר בעסקה השנייה הישראלית בגדולה אחרי מובילאיי של חברה מחו"ל שקונה חברה ישראלית. "יש שמחה מהמכירה וגם געגועים, מדובר בחברה ישראלית והיא עשתה עבודה מופלאה, אחת החברות המוצלחת בחברה הישראלית, היא חברה שהתחילה כסטארטאפ קטן בתחום שאנשים לא חשבו שיגדל, היא עשתה מכירות ביותר ממיליארד דולר בשנה שעברה ואין הרבה חברות בישראל שעושות מכירות כאלה בכלל בתחום ההיי טק, ומדובר בשוק קשה ולא פשוט. הלקוחות הן חברות כמו מייקרוסופוט, עלי באבא, פייסבוק, לא מדובר בחברות פשוטות לקבל את האמון שלהם, והיא עושה עבודה מעולה".

לדבריו לכל העובדים יש אופציות ומניות וכולם יהיו שותפים בהצלחה, "גם הם הולכים להרוויח מהמכירה הזאת, זה חלק חשוב בתהליך של עובדים בעולם ההיי טק ובוודאי במלאנוקס חלק מהתמורה שלהם, זה מניות ואופציות של החברה ובאירוע כזה גם העובדים מורווחים."

שר האוצר משה בירך על העסקה ואמר, "מעולם לא הייתה הכלכלה הישראלית כה חזקה. ההצלחה של מלאנוקס היא אות כבוד לכלכלה הישראלית וגאווה גדולה לתעשיית ההיי טק. עובדי החברה הוכיחו את הכשרות והיזמות שיש לעובד הישראלי. על אף כל מנבאי השחורות, כלכלת ישראל חזקה ומשגשגת ונמשיך לנצח לטובת כלל עם ישראל והמדינה."

וואלה

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום