לקראת אפשרות של תקיפה: איראן מקימה מערך תצפיות על צה"ל בגולן

על פי פרסומים זרים, קילומטרים בודדים מגבול ישראל-סוריה פועלים אנשי חיזבאללה וכוחות איראניים להקים מערך תצפיות לילה ויום על כוחות צה"ל, חרף התחייבות רוסית להרחיק פעילות כזו. גורמים ביטחוניים: הנושא צפוי לעלות בשיחה בין נתניהו ופוטין

חרבות ברזל 13.2.2019 | 19:02

לפני ימים אחדים, על פי פרסומים זרים, תקפו טנקים של צה"ל יעדים במרחב קוניטרה סמוך לג'בתה אל-ח'שב במקום המכונה "אלשחאר", קילומטרים בודדים מהגבול הישראלי-סורי ברמת הגולן. לפי חלק מהדיווחים פעילי חיזבאללה וכוחות איראנים הקימו במקום מערך תצפיות למעקב בלילה וביום אחרי כוחות צה"ל ברמת הגולן. מדובר בפעילות עוינת בטווח של קילומטרים מגדר המערכת, בניגוד גמור להתחייבות הרוסית להרחיק פעילות נגד ישראל מצד איראן וחיזבאללה.

על פי הדיווחים, אמצעי התצפית מאפשרים לאיראנים יכולת איסוף על פעילות כוחות צה"ל וכפועל יוצא מכך לאתר נקודות תורפה לקראת האפשרות של תקיפה בעתיד. לפי הפרסומים הזרים, כוחות צה"ל השמידו את אמצעי התצפית שהוצבו בשטח. במידה והדיווחים מדויקים, מדובר בסיוט של צה"ל בכל מה שקשור לרמת הגולן הסורית, במיוחד כשמדובר בפעילות שקרובה מאוד לגדר המערכת.

סריקת כוחות צה"ל בדרום הגולן הסורי, אוגוסט 2018 (צילום: דובר צה"ל)

גורמים ביטחוניים אמרו היום כי סוגיות אלו יעלו בשבוע הבא בשיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לדברי הגורמים, רוסיה אמורה להרחיק פעילות איראנית מטווח 80 הקילומטרים מהגבול הישראלי.

בדובר צה"ל סירבו להגיב לתקרית שדווחה בכלי התקשורת הזרים, ורק אמרו כי "צה"ל לא מתייחס לפרסומים זרים". בתגובה הפיץ ארגון חיזבאללה אתמול בלילה הודעות ממוקדות לאנשי תקשורת בישראל על הכוונות של פעילי הארגון לנקום את חיסולו של עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה שחוסל בסוריה בשנת 2008 בפעולה שמיוחסת לישראל. בנוסף לכך פרסם ערוץ תקשורת המזוהה עם חיזבאללה הודעה חריגה לפיה הארגון יפרסם ביום שישי הקרוב סרטון אודות תקיפת שיירה של גדוד צבר מחטיבת גבעתי בשנת 2015.

בינואר 2015 קיימו בכירים איראנים ושל חיזבאללה סיור ברמת הגולן הסורית במסגרת היערכות למתקפה נגד ישראל. לפי פרסומים זרים, ישראל תקפה את השיירה בה חוסלו איראנים וגם ג'יהאד מורנייה, מפקד בכיר בארגון חיזבאללה שהוא גם בנו של עימאד מורנייה. ישראל לא התייחסה לפרסומים אך מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איים לנקום וכעבור עשרה ימים חוליית טילי נ"ט מסוג קורנט של חיזבאללה תקפה כנקמה שיירה בהר דב של גדוד צבר מחטיבת גבעתי והרגה מ"פ ולוחם, ופצעה עוד שבעה לוחמי צה"ל.

כמו כן, באותה שנה חוסל סמיר קונטאר בסוריה בפעולה שיוחסה לישראל. לפי הפרסומים הזרים קונטאר היה אחראי למאמץ של חיזבאללה להקים תשתיות טרור ברמת הגולן וניסיונות להוציא אל הפועל פיגועי טרור נגד כוחות צה"ל הגבול באמצעות דרוזים בני הכפרים במרחב.

וואלה

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום