פרסום ראשון: רה"מ דחה יוזמה סעודית לשיקום עזה בסיום צוק איתן

ביומו האחרון של המבצע שנערך ב-2014, הציעה הממלכה לישראל להתניע מחדש את תכנית השלום האזורי ולשתף פעולה נגד איראן. נתניהו סירב, והסעודים כינו אותו "שקרן"

חרבות ברזל 12.2.2019 | 21:32

מסיבת עיתונאים במהלך 'צוק איתן' | פלאש 90

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה יוזמה מדינית סעודית לחידוש תהליך השלום ולשיקום רצועת עזה, שהוצגה לו בפגישה חשאית עם שליחו של מלך סעודיה - כך פורסם הערב (שלישי) בחדשות 13. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "שקר מא' ועד ת' והפוך מהמציאות".

ביומו האחרון של מבצע "צוק איתן", באוגוסט 2014, העבירה סעודיה לישראל הצעה ליוזמה מדינית משותפת לשיקום רצועת עזה, להתנעה מחודשת של תהליך השלום ולמאמץ משותף נגד איראן. לפי שלושה מקורות שמעורים בנושא, הסעודים הציעו שהיוזמה תוצג על ידי נתניהו ושר החוץ הסעודי בנאום משותף בעצרת האו"ם שהתקיימה חודש לאחר מכן.

בספטמבר 2014 נתניהו נפגש בחשאי עם שליחו של מלך סעודיה, הנסיך בנדר בן סולטאן, במדינה שלישית. נתניהו התלהב מהיוזמה והשניים סיכמו להכין את הפסגה באו"ם. רוב שרי הקבינט, מלבד שר הביטחון דאז משה יעלון, לא היו מודעים לנסיעת נתניהו ולהצעה הסעודית.

כמה פגישות התקיימו בין יועצי נתניהו לאנשיו של הנסיך בנדר. ישראל הציגה לסעודים טיוטה, הם הסכימו לחלק גדול מהנקודות, אך דרשו מישראל להתגמש גם כן. לפי המקורות, נתניהו סירב והמגעים התפוצצו. כמו כן, המקורות ציינו שהסעודים הטילו על ראש הממשלה נתניהו את האחריות על הכישלון וטענו שנתניהו שקרן. היחסים נקלעו למשבר שהסתיים רק שנה לאחר מכן בעקבות חילופי המלך בסעודיה.

יו"ר התנועה, ציפי לבני, הגיבה לדברים ומסרה: "עוד פספוס מדיני של נתניהו שמעדיף את הבייס הפוליטי שלו על פני האינטרס הישראלי לביטחון ולשלום". ח"כ מרב מיכאלי התייחסה אף היא לפרסום: "‏שוב, נתניהו מעדיף לסכן את חיי אזרחיות ואזרחי ישראל מאשר את כסאו. הוא מעדיף לתת לעוטף עזה להישרף ולשלם דמי חסות לחמאס מאשר לעשות את מה שיביא לבטחון ישראל: לקדם הסכם מדיני. נתניהו הכי לא מביא ביטחון".

החדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום