נחשף: כך הוברח מדען גרעין איראני לארה"ב

טכנאי גרעין איראני, שסייע לישראל לחסל את הבכיר מוסטפה אחמד רושאן, חולץ מארצו במבצע מסובך ונועז דרך בריטניה, בשיתוף ארגוני הביון המובילים בעולם • כל הפרטים

חדשות בעולם 10.2.2019 | 20:26

מגדל תצפית סמוך לתעלת למנש | ויקיפדיה

סוכנות ידיעות בריטית חושפת היום (ראשון), מבצע מסובך ונועז, במסגרתו הוברח מדען גרעין איראני מארצו לארה"ב.

לפי הידיעה שמפרסמת סוכנות 'אקספרס', מדובר בטכנאי גרעין כבן 47, ששימש בתפקיד כפול כאשר סייע בעבר למדינות המערב במאבקן בגרעין האיראני, בעזרת אפשרויות הגישה שלו למידע חיוני רב.

מקרה בולט כזה היה כאשר ישראל ביקשה לחסל את הבכיר האיראני מוסטפה אחמד רושאן, מנהל הכור בעיר נתנז. ההתנקשות, שצלחה בשנת 2012, בוצעה בסיועו של המדען - כך נטען. רושאן נהרג כתוצאה מפצצה מגנטית שהתפוצצה במכוניתו.

כעת, ה'מוסד' הישראלי פעל לחלץ את המדען-מרגל מתחומיה של איראן. בדצמבר האחרון הוא אכן הצליח לעשות זאת, אך היתה התלבטות דרך איזו מדינה להעביר אותו למקום בטוח.

לבסוף הוחלט, בשיתוף פעולה של ארגוני הביון המקבילים מארה"ב ובריטניה, ה-CIA וה-M16, על תוכנית פעולה מסודרת: מסע בן 3,000 ק"מ ברחבי אירופה, ולבסוף, 22 הק"מ האחרונים, בסירה שתסתנן לתחומי בריטניה בתעלת למאנש, לצד מהגרים איראניים בלתי חוקיים - ומשם לארה"ב.

לבריטניה הייתה בעיה: העובדה שבניגוד לארה"ב וישראל, היא עדיין תומכת בהסכם הגרעין האיראני, ולכן לא רצתה להכעיס את איראן. מסיבה זו אסור היה שהמבצע ייחשף, על ידי הכנסת המדען לבריטניה בדרך המלך.

מקור המעורה במבצע החילוץ סיפר: "המבצע לא היה פשוט: היעדרותו של המדען הובחנה במהירות על ידי הממשל האיראני, ששלח יחידה מיוחדת של חיל משמרות המהפכה האיסלאמיים.

"נשאלה השאלה, איך להעביר אותו מצרפת לבריטניה. לא יכולנו פשוט להטיס אותו פנימה. הוחלט להחדיר אותו לתוך קבוצה של מהגרים, שעמדו לחצות את התעלה על ידי סירה".

נהגים שהמתינו על גדות התעלה דיווחו לכוחות הביון על 12 מהגרים, ורק בשלב זה הגיעו הסוכנים ואספו אותו. משם הוא נלקח לבית בטוח, ותושאל על ידי סוכני בריטניה וארה"ב לגבי פרטי מתקני גרעין. לאחר מכן הוטס לאמריקה.

המקור הבריטי מסר: "מצידנו, התשאול הוביל להרגעה: נראה שאיראן נצמדת לתנאי הסכם הגרעין, ואלה חדשות טובות". לדבריו, הנתונים שעלו מן התשאול תאמו לגירסת הממשל האיראני.

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום