בישראל חוששים: חוק אמריקני יקצץ הסיוע לכוחות הביטחון הפלס'

בוושינגטון רוצים לחייב את הרש"פ לשלם פיצויים לקורבנות טרור אמריקנים, ובירושלים מודאגים שהחוק יפגע בתיאום הביטחוני עם צה"ל • בצל ההקפאה, השגריר הקטארי נכנס לעזה

מדיני 23.1.2019 | 22:23

זירת פיגוע, אילוסטרציה | פלאש 90

בעוד שבוע צפוי להיכנס לתוקף חוק חדש בארצות הברית, לפיו במידה והפלסטינים יקבלו סיוע אמריקני הם יחויבו לשלם פיצויים לקורבנות טרור אמריקנים שתבעו את הרשות בבתי משפט בארה"ב. בישראל מודאגים מכך שהחוק יביא להפסקת הסיוע האמריקני לכוחות הביטחון הפלסטינים ולפגיעה בתיאום הביטחוני עם צה"ל, ולכן פנו לממשל האמריקני והזהירו מפני ההשלכות הצפויות.

מי שיזם את החוק הם גורמי ימין בישראל ובארצות הברית. בתגובה, הפלסטינים הודיעו כבר לפני כמה ימים באופן רשמי לשר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, כי הם לא מעוניינים יותר בסיוע שלהם.

רוב הסיוע האמריקני קוצץ ממילא, אבל החוק החדש מאיים על המימון האמריקני לכוחות הביטחון הפלסטינים שעד היום לא השתנה. מדובר ב-60 מיליון דולר בשנה, שמשמשים לאימונים ורכש של ציוד ונשק עבור מנגנוני הביטחון הפלסטינים. אם לא יימצא פתרון, הכספים הללו יועברו לפלסטינים השנה.

 פקידים ישראלים בכירים אמרו לחדשות 13 שלשכת ראש הממשלה ושגרירות ישראל בוושינגטון פנו לבית הלבן, למשרד החוץ האמריקני ולבכירים בקונגרס וביקשו לתקן את החוק או למצוא פתרון אחר שיאפשר את המשך העברת הכסף לכוחות הביטחון הפלסטינים.

גם במערכת הביטחון מודאגים, ומתאם הפעולות בשטחים, כמיל אבו-רוקון, העלה את הנושא מול המתאם הביטחוני האמריקני הגנרל אריק וונדט, שאחראי על הקשר עם כוחות הביטחון הפלסטינים מטעם ארה"ב. בכיר במערכת הביטחון אמר לחדשות 13 כי "אם החוק האמריקני לא ישונה ולא יימצא פתרון זו עלולה להיות מכת מוות לתיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. זה יפגע באינטרס ביטחוני ישראלי מהמעלה הראשונה".

יועציו של הנשיא דונלד טראמפ מודעים לבעיה ומנסים למצוא לה פתרון יחד עם לשכת ראש הממשלה, אולם העימות הפוליטי הפנימי בארה"ב והשבתת הממשל מקשים מאוד על מציאת פתרון כזה.

בתוך כך, המתיחות בין ישראל לחמאס עולה שלב. הפעימה השלישית של הכסף הקטארי, 15 מיליון דולר במזומן, הייתה אמורה לעבור היום (רביעי) לרצועת עזה. אלא שבשל ההסלמה בגבול אתמול, ראש הממשלה החליט להקפיא את ההעברה, שהייתה אמורה לשמש בעיקר כתשלום משוכרת עבור הפקידים בעזה.עם זאת, על פי דיווח פלסטיני, השגריר הקטארי ברצועה נכנס לעזה דרך מעבר ארז. 

מוקדם יותר היום נערכה הלוויתו של איש הזרוע הצבאית של חמאס, שנהרג אתמול מאש צה"ל בתגובה על ירי על כוח סיור, שממנו נפצע קל קצין צה"ל. בכירים בזרוע הצבאית נועדו אתמול ודנו באפשרויות של תגובה נגד ישראל, אבל בתוך הארגון עוד מתלבטים האם להגיב או להכיל את האירוע, אך מאיימים כי אם לא יקבלו את הכסף הקטארי עד יום שישי, האירועים האלימים בהפגנות על הגדר ילכו ויתגברו.

החדשות 13

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום