פומפאו: מקווה שנוכל להתקדם בנושא הישראלי-פלס' אחרי הבחירות

שר החוץ האמריקני התייחס בפורום דאבוס למגעים בין ירושלים ורמאללה. "התחלנו לשתף גורמים באזור בחלקים מסויימים בתוכנית, אבל זה לא יהיה תהליך שרק ארה"ב דוחפת"

מדיני 22.1.2019 | 20:42

לשכת ראש הממשלה

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, אמר היום (שלישי) כי ארצות הברית מקווה לקדם את המגעים בין הישראלים והפלסטינים לאחר הבחירות לכנסת ה-21 שייערכו בתחילת חודש אפריל, דבריו נאמרו בפורום הכלכלי בדאבוס שבשוויץ.

"אני מקווה שנוכל להתקדם בנושא הישראי-פלסטיני אחרי הבחירות בישראל. אנחנו עובדים על תוכנית השלום הרבה זמן. התחלנו לשתף גורמים באזור בחלקים מסויימים בה, אבל זה לא יהיה תהליך שרק ארה"ב דוחפת", אמר פומפאו. "הצדדים יהיו צריכים להגיע להסכם אבל אנחנו חושבים שהבסיס שיצרנו והעבודה שנעשה לאחר הבחירות בישראל יגדירו תנאים לשיחות שלום מועילות. הסכסוך הישראלי-פלסטיני השפיע על האזור במשך עשורים ונראה לי שכעת יש דרכים לפתור את המחלוקות המרכזיות ולעודד את הישראלים והפלסטינים להיכנס למו"מ כדי למצוא פתרון".

בשבוע שעבר פורסמה במהדורה המרכזית בחדשות 13 תוכנית השלום שגובשה בבית הלבן, ושאותה מעוניין הנשיא דונלד טראמפ להציג בחודשים הקרובים. התוכנית, שמבוססת על תדרוך שקיים בכיר אמריקני לפני כמים ימים, כוללת הקמת מדינה פלסטינית בכ-90% משטחי הגדה עם בירה בחלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, התנחלויות מבודדות מחוץ לגושים לא יורחבו, ומאחזים לא חוקיים יפונו.

תוכנית השלום של טראמפ כפי שתיאר אותה הבכיר האמריקני באותו תדרוך היא הנוחה ביותר מבחינת ישראל בשני העשורים האחרונים וכוללת את הוויתורים המינימליים ביותר. עם זאת, התוכנית עדיין כוללת ויתורים משמעותיים הן בכל הנוגע לטריטוריה והן בנוגע למזרח ירושלים. ספק אם ממשלת הימין הנוכחית בישראל או כל ממשלת ימין עתידית, אם כזו תוקם אחרי הבחירות, תהיה מסוגלת לקבל תוכנית כזו.

בתדרוך נמסר כי התוכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית על שטח שהוא יותר מפי שניים מגודלם של שטחי A ו-B, בהם שולטת הרשות הפלסטינית כיום. כלומר, מדובר בשטח של כ-90% מהגדה המערבית. התוכנית של טראמפ כוללת גם עיקרון של Swap – חילופי שטחים בין ישראל לפלסטינים לגבי החלקים בגדה המערבית אותם תספח ישראל. טרם התברר מהו היקף החילופים.

אחד החידושים המשמעותיים ביותר בתוכנית השלום, ביחס לתוכנית הקודמות, נוגע להתנחלויות. האמריקנים חילקו את ההתנחלויות לשלוש קבוצות – הראשונה, גושי התנחלויות הגדולים כמו גוש עציון, מעלה אדומים, אלפי מנשה ואריאל יסופחו לישראל בדומה לכל תכניות השלום הקודמות. השנייה, ההתנחלויות המבודדות כמו איתמר, יצהר או תפוח לא יפונו, אך גם לא יוכלו להגדיל את שטחן והבניה בהן תוקפא. הקבוצה השלישית היא מאחזים שמוגדרים בלתי חוקיים על פי החוק הישראלי – יפונו.

עוד אמר הבכיר האמריקני בתדרוך כי התוכנית של טראמפ תחלק את ירושלים לשתי בירות מבחינת ריבונות – בירת ישראל במערב ירושלים ובחלקים מסוימים ממזרח העיר, ובירת פלסטין במזרח י-ם עם ריבונות פלסטינית על רוב השכונות הערביות בעיר. בכל הנוגע למקומות הקדושים, כמו הר הבית, הכותל המערבי, העיר העתיקה ואזורים צמודים כמו סילוואן והר הזיתים, יישארו בריבונות ישראלית אך בניהול משותף עם הפלסטינים, ירדן ואולי מדינות נוספות.

הגורם שנכח בתדרוך ציין כי הבכיר האמריקני הדגיש כי הבית הלבן מעריך שהפלסטינים ידחו את התוכנית, אך אותו בכיר, טראמפ ואנשיו מצפים שישראל לא תדחה על הסף ותיתן תשובה חיובית. לדבריו, הנשיא האמריקני מאוד רצה לפרסם את התוכנית כבר לפני כמה שבועות, כפי שהציעו יועציו הקרובים. אך ההחלטה, ככל הנראה, היא לחכות עד אחרי הבחירות לכנסת ה-21 בישראל. בכיר בבית הלבן אמר לחדשות 13 בתגובה: "כמו בעבר, ספקולציות לגבי התוכן של תוכנית השלום אינן מדויקות. לא נגיב מעבר לכך".

חדשות 10

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום