שמו של רחוב באוקראינה שונה על שם חייל צה"ל הי"ד

שמו של רחוב בעיר חרקוב שבאוקראינה שונה לשמו של חייל צה"ל שנפל בעזה ב-1998, כך הודיע ​​שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי. יצוין כי זהו המקרה הראשון כאשר רחוב בעיר מחוץ לישראל נקרא על שמו של חייל צה"ל שנפל

יענקי פרבר | חדשות בעולם 4.5.2024 | 20:15

אולקסי (אשר) נייקוב הי"ד | צילום: שגרירות ישראל באוקראינה

הוועדה האחראית על השמות של רחובות העיר חרקוב קיבלה לאחרונה החלטה לשנות את שמם של 367 שמות של רחובות, סמטאות וכיכרות שהיו קשורים לרוסיה ולברית המועצות. ההחלטה נכנסה לתוקף ביום 1 במאי 2024.

בין שמות הרחובות החדשים, יש שמות של 35 חיילים אוקראיניים שנפלו בקרבות מול רוסיה, החיילים נולדו בחרקוב או הגנו על העיר, 13 מהם זכו בתואר הגבוה ביותר של גיבורי אוקראינה.

יחד עם החיילים והקצינים הנופלים של אוקראינה, שמו של אולקסי (אשר) נייקוב, יליד חרקוב - חייל צה"ל שנהרג ב-1998 בהתקפת טרור של מחבלים באוטובוס בית ספר - מונצח כעת ברחובות חרקוב.

 

אלכסיי אשר נייקוב הי"ד נפל ביום ט' בחשון תשנ"ט (29.10.1998) בן 19 בנופלו מקום מנוחתו בית העלמין הצבאי חיפה | צילום: אתר הנצחה יזכור

בספטמבר 1996, אולקסי בן ה-17 הגיע לישראל מחרקוב. הוא התכונן ללימודים בישראל, אבל הוא החליט לשרת תחילה בצה"ל.

ב-29 באוקטובר 1998 פוצצו מחבלים מכונית מלאה בחומר נפץ בסמוך לשני אוטובוסים של בתי ספר שהובילו ילדים בכפר דרום אז חלק מגוש קטיף ברצועת עזה. החיילים שאיבטחו את האוטובוסים הצליחו להגן עם הג'יפ שלהם על האוטובוסים וספגו את הפיצוץ. הילדים לא נפגעו, שני חיילים נפצעו. אחד מהם נפטר מפצעיו. זה היה החייל אולקסי (אשר) נייקוב.

באתר יזכור של משרד הביטחון פרסמו על גבורתו. בחודש יוני 1996 עבר אלכסיי מבחנים במסגרת תוכנית 'סל"ע', הכנה להמשך לימודים בישראל. עם קבלת התשובות, כתב ביומנו: "היום נודעה לי תוצאת הבחינה לצורך לימודים בישראל. עברתי. אני לא יודע, אני כנראה שמח או משהו כזה, ואני מאמין שזה ישנה את החיים שלי לטובה או לרעה. ימים יגידו."

ביום 24.9.1996 עלה אלכסיי לישראל, יחידי מכל משפחתו, והחל ללמוד באולפן.

ביום 10.12.1996 כתב אלכסיי ביומנו: "הפכתי לאזרח ישראלי. יש לזה משמעות רבה בשבילי. פתחתי דף חדש בחיים שלי. אני מקווה שב-26 אעבור את הבחינה ואתקבל לטכניון, המקצוע העתידי שלי עשוי להגשים חלומות שנוגעים לחיים הפשוטים".

אלכסיי אכן עבר את הבחינות והחל ללמוד במכינה בטכניון בחיפה, לקראת לימודי אווירונאוטיקה - חלומו מאז ילדותו. בחודש פברואר 1998 התגייס אלכסיי לצה"ל. בתום המסלול הקרבי החל אלכסיי לשרת באזור עזה, בליווי ואבטחת אוטובוסים, וביומנו כתב: "היום התחלנו את הקו שלנו. זה היום הראשון, מאוד מצא חן בעיני". ביום 29.10.1998 נפל אלכסיי בפעילות מבצעית בגוש קטיף. 

בן תשע-עשרה היה אלכסיי בנופלו. לאחר מותו הועלה לדרגת סמל. הוא הובא למנוחות בבית-העלמין הצבאי בחיפה. הותיר אחריו הורים ואח.

יצוין כי זהו המקרה הראשון כאשר רחוב בעיר מחוץ לישראל נקרא על שמו של חייל צה"ל שנפל.

בנוסף לאולקסי נייקוב, אושרו ברשימת שינויי השמות גם שמותיהם של האדריכלים ויקטור אסטרוביץ' ואולכסנדר גינזבורג.

ויקטור אסטרוביץ' נורה על ידי הנאצים בדצמבר 1941 בדרוביצקי יאר, גיא הנמצא בקצה של העיר חרקוב, שבו רצחו הנאצים כ-20,000 איש, רובם יהודים, בשנים 1941-1942.

אולכסנדר גינזבורג הנהיג את הקהילה היהודית בעיר לאחר שחרור חרקוב מידי הנאצים בשנים 1944-1945.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום