חושף שחיתויות שהעיד על כשלים בהליך ייצור מטוסי בואינג - מת באופן פתאומי

עבד ב'ספיריט אירוסיסטמס', ספקית של ענקית התעופה 'בואינג' מת בפתאומיות. מותו שהגיע לאחר מחלה קצרה שהחריפה במהירות, מצטרף למוות מסתורי אחר של עובד לשעבר בבואינג שהעיד על כשלים בהליך הייצור של מטוסי בואינג מסוג 'מקס-737'. עורך דינו: "לא רוצה להעלות השערות לגבי העיתוי הקרוב והנסיבות של שני מקרי המוות"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 3.5.2024 | 15:49

מפעל בואינג, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

ג'ושוע דין, מבקר איכות לשעבר בחברת האווירונאוטיקה 'ספיריט אירוסיסטמס', ספקית של ענקית התעופה 'בואינג', ואחד הראשונים שטען כי הנהלת החברה התעלמה מפגמי ייצור במטוסים מדגם 'מקס-737', מת השבוע באופן פתאומי לאחר שלקה בזיהום מסתורי שהתפשט במהירות בגופו. 

דין התגורר בוויצ'יטה שבמדינת קנזס, שם ממוקמת חברת הבסיס של ספיריט. הוא היה בן 45, היה במצב בריאותי טוב ונודע כבעל אורח חיים בריא. הוא מת לאחר שבועיים של מחלה בהם היה במצב קשה, אמרה קרובת משפחתו. מחברת ספיריט נמסר בתגובה: "מחשבותינו עם משפחתו של ג'וש דין. האובדן הפתאומי הזה הוא חדשות נוראיות עבורנו ועבור יקיריו".

באפריל 2023 פוטר דין מעבודתו בחברת ספיריט. לטענתו, היה זה כנקמה על כך שהעלה חששות הנוגעים לבטיחות התעופה הקשורים לאופן הייצור והניהול בחברה. הוא אף הגיש על כך תלונה למשרד העבודה, כשבמקביל הוא מגיש תלונה נוספת למינהל התעופה הפדרלי בטענה ל"התנהגות בלתי הולמת חמורה וגסה של בכיר בניהול איכות קו הייצור של 737" בספיריט.

לדברי קרובי משפחתו, הוא חלה לפני כשבועיים ואושפז בבית החולים בגלל שהתקשה לנשום. הוא פיתח דלקת ריאות ולאחר מכן זיהום חיידקי חמור תוך שמצבו הידרדר במהירות, מה שאילץ את העברתו מוויצ'יטה לבית חולים באוקלהומה סיטי, שם הוא חובר למכונת 'אקמו', שמזרימה ומחמצנת את הדם של החולה מחוץ לגוף, ומשתלטת על תפקוד הלב והריאות.

כזכור, לפני כחודש וחצי, חושף שחיתויות נוסף נגד ענקית המטוסים 'בואינג', אותר ללא רוח חיים בתוך משאיתו בחניון של מלון בדרום קרוליינה. האיש, ג'ון בארנט בן ה-62, עבד עבור בואינג יותר מ-30 שנה ופרש ב-2017 מסיבות בריאותיות. בימים שלפני מותו הוא מסר עדות נגד החברה, והיה אמור להמשיך במסירת חלקה השני של העדות, אך משלא הופיע נפתחו אחריו חיפושים במהלכם הוא נמצא מת.

לדבריו, זמן קצר לאחר תחילת העבודה הוא חשש שהלהיטות לבניית מטוסים חדשים, גורמת לכך שתהליך ההרכבה נעשה באופן מזורז מידי מה שפוגע בבטיחות, טענה שהחברה הכחישה. הוא אמר לרשת BBC הבריטית כי העובדים לא פעלו לפי הנהלים, וכי בחלק מהמקרים, חלקים לא תקניים הותאמו במטוסים שנבנו, כדי למנוע עיכובים בפס הייצור.

הוא גם טען כי בדיקות של מערכות החמצן לשעת חירום שאמורות היו להיות מותאמות ל-787, הראו שיעור כשל של 25 אחוז, מה שאומר שאחת מכל ארבע מסכות נשימה עשויה שלא לעבוד במקרה חירום. בארנט אמר שהוא התריע בפני המנהלים על חששותיו, אך לדבריו, לא ננקטו כל פעולות מצד החברה.

חברת בואינג הכחישה את טענותיו. עם זאת, בדיקה שנערכה ב-2017 על ידי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, אכן אישרה כמה מהטענות עליהן הצביע, ובעקבות כך קיבלה בואינג הנחיה לנקוט בפעולות מתקנות. בנושא בלוני החמצן, מסרה החברה כי ב-2017 היא "זיהתה כמה בקבוקי חמצן שהתקבלו מהספק ולא נפתחו כראוי", אבל היא הכחישה שהם הותקנו על מטוסים.

דין שמת השבוע ממחלת הריאות, היה מיוצג על ידי משרד עורכי דין בדרום קרוליינה שייצג גם את בארנט. בריאן נואלס, אחד מעורכי הדין של המשרד, אמר שהוא לא רוצה להעלות השערות לגבי העיתוי הקרוב והנסיבות של שני מקרי המוות.

"דרושים אמיצים שמוכנים לספר. הם מביאים לידי ביטוי עוולות ושחיתויות למען האינטרסים של החברה. צריך הרבה אומץ לקום ולעשות זאת", אמר נואלס. "זו מערכת קשה של נסיבות. המחשבות שלנו כעת עם משפחתו של ג'ון וגם עם משפחתו של ג'וש".

דין, מהנדס מכונות, החל לעבוד בספיריט ב-2019. הוא פוטר בשנה שלאחר מכן בעקבות קיצוצים בעבודות הקשורות למגפת הקורונה, אך הוחזר לעבודה במאי 2021 כמבקר איכות. באוקטובר 2022, אמר דין שהוא מצא פגם חמור בייצור: מכונאים קודחים שלא כראוי חורים במחיצת הלחץ האחורית של מטוסי המקס. שהוא העלה את הנושא בפני ההנהלה, אך לטענתו לא נעשה דבר.

הוא המשיך להתמקד בפגמי הייצור הללו, ואז גילה פגם ייצור נוסף בחלק המחבר את סנפיר הזנב האנכי לגוף המטוס. איתור התקלה באפריל אשתקד גרם לעצירת משלוח במפעל רנטון של בואינג, ומיד לאחר מכן פוטר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום