ארה"ב וסעודיה בדרך להסכם בלי ישראל

הסכם בין ארה"ב לסעודיה יועבר לקונגרס עם תנאי שסעודיה תנרמל את היחסים עם ישראל, ברגע שלישראל תהיה ממשלה שתהיה מוכנה לצאת מעזה והקפאת הבניה בהתנחלויות

ישראל לפקוביץ | מדיני 3.5.2024 | 12:25

בנימין נתניהו ואנתוני בלינקן | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

בעל הטור ב"ניו יורק טיימס", היהודי תומאס פרידמן, המקורב לביידן וממתנגדי נתניהו, כתב היום בטורו בעיתון כי ארצות הברית וערב הסעודית סיכמו על 90% מהנושאים בנוגע לברית ההגנה ההדדית, אבל עדיין יש לפתור כמה נקודות מפתח.

הסוגיות שנותרו ללבן כוללות את הדרך בה תוכנית האנרגיה הגרעינית האזרחית תתנהל בסעודיה במסגרת ההסכם: האם מרכיב ההגנה ההדדית יהיה מפורש כמו זה שבין ארצות הברית ליפן, או פחות רשמי, כמו בין ארצות הברית לטייוואן. ובנוסף, ההתחייבות סעודית לתמחר נפט בדולר אמריקני ולא לעבור למטבע הסיני.

הקשיים בקשר לנורמליזציה באים לידי ביטוי בנוגע לסוגייה הישראלית-פלסטינית, כאשר בסעודיה דורשים שישראל תצא מרצועת עזה ותקפיא בנייה בהתנחלויות. דרישה נוספת היא שישראל תיצור נתיב שיאפשר הקמת מדינה פלסטינית בתוך שלוש עד חמש שנים אבל רק לאחר רפורמות ברשות הפלסטינית שהישראלים יראו בו משהו יעיל.

פרידמן כתב כי לא סביר להניח שנתניהו יסכים לתרחיש שבסופו הקמת מדינה הפלסטינית, לכן ארצות הברית והסעודים שוקלים לסיים את העסקה ולהעבירה לקונגרס עם התנאי המוצהר שסעודיה תנרמל את היחסים עם ישראל, ברגע שלישראל תהיה ממשלה שתהיה מוכנה למלא את התנאים של ההסכם בין סעודיה לארצות הברית.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום