מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 30°c
אשדוד 25°c
י"א תשרי התשפ"ה | 13.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 30°c
אשדוד 25°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הישג היסטורי: חלקות בהר הזיתים הושבו לידי בעליהן המקוריים

הישג היסטורי: חלקות בהר הזיתים הושבו לידי בעליהן המקוריים בתום מאמץ ממושך. מנכ"ל מועצת בתי העלמין צוריאל קריספל: "ברוך מציב גבול אלמנה"

הישג היסטורי: חלקות בהר הזיתים הושבו לידי בעליהן המקוריים

בשנת 1948 כבשו הירדנים את מזרח ירושלים ואת הר הזיתים. הבעלות על ההר הועברה לידי השלטון הירדני. לאחר מלחמת ששת הימים, המדינה באמצעות האפוטרופוס הכללי, השתלטה על כל החלקות בהר.

74 שנים לאחר שנלקחו מהם, בימים האחרונים בתום מאמץ ממושך, אישר בימים האחרונים האפוטרופוס הכללי, להחזיר את חלקות הקבורה בהר, לידי החברות קדישא והכוללים שהחזיקו בהם עד לשנת תש"ח.

עם כניסתו לתפקיד של מנכ"ל מועצת בתי העלמין צוריאל קריספל, הונחה על שולחנו הבעיה שבמצב הנוכחי, לפיו הבעלות על רוב שטחי הר הזיתים, נמצאת בידי האפוטרופוס הכללי. בתיווכו ועידודו של חננאל גרופינקל, נועד קריספל, עם עו"ד סיגל יעקובי המכהנת כאפוטרופוס הכללי. עו"ד יעקובי הציעה כפתרון זמני, שחברות קדישא יקבלו זכות שימוש בקרקע מכוח חוק נכסי נפקדים. מנכ"ל מועצת בתי העלמין, הציב דרישה ברורה להשיב את הבעלות המלאה על הקרקע לידיהם של חברות הקדישא.

עו"ד יעקובי נעתרה לבקשה, אולם הציבה תנאי להעברת הבעלות, הסכמה מלאה כל הטוענים לבעלות על החלקות בהר. בסיוע עו"ד דן קראוס, שעשה עבודת קודש ממש, הצליחה מועצת בתי העלמין, לאתר את כל הבעלים של החלקות בהר ולהשיג את הסכמתם על מודל החלוקה המוצע.

לאור ההצלחה באיתור הבעלים, נפגש קריספל והצוות שלו הכולל את עו"ד קראוס, עם פקיד ההסדרים דוד רוטנברג שהוסמך מטעם האפוטרופוס לאשר את המתווה. בפגישה הוקראה ההחלטה, לפיה לאחר 74 שנה, ישובו החלקות לידיהם של חברות הקדישא והכוללים שהחזיקו בהם עד לשנת תש"ח.

מנכ"ל מועצת בתי העלמין הרב צוריאל קריספל, אמר בהתרגשות מיד בתום הישיבה: "זו גאולה אמיתית לאחר עשרות שנים בהם נדדו הקרקעות ונשמטו מידי בעליהן החוקיים זכינו שיתקיים בנו הפסוק ״ברוך מציב גבול אלמנה'". מנכ"ל מועצת בתי העלמין, ביקש להודות לכל העוסקים במלאכה, האפוטרופוס הכללי עו"ד סיגל יעקובי, עו"ד דן קראוס שעשה עבודה סיזיפית וקשה באיתור והסכמות בין כל בעלי הזכויות בחלקות השונות. פקיד ההסדרים דוד רוטנברג, שדחף לאישור הסופי של השבת החלקות שבהר הזיתים, לבעליהן. ולחננאל גורפינקל מהאפוטרופוס הכללי.

בחדרי חרדים

 צבע אדום