עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
פרשת נח תשפ"ב, מכפלה, יקב רמת חברון
מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: מכפלה 2014, יקב רמת חברון
פרשת נח תשפ"ב, מכפלה 2014, יקב רמת חברון
'ויחל נח... ויטע כרם' (בראשית ט/כ), 'ויחל' =חולין, כי היה עליו לעשות בנטיעה אחרת תחילה (רש"י שם).
מה רע לטעת כרם? הלא אחד הדברים הראשונים שעשה נח בצאתו מהתיבה, היה קרבן, לקרבן כידוע מצטרפים נסכים, גם לקידוש והבדלה צריך יין, ומלבד זאת, אוכל היה לו עוד מהתיבה, אז מה רע להתפנות לכרם?
התשובה היא שבזמנם יין היה זול, בכל פינה גדלו גפני בר, וההלכה קובעת "סוחט אדם אשכול ענבים ואומר עליו קידוש" (ב"ב צז/ב). גם בהפטרה של השבוע מוזכר הרעיון הזה: "לְכוּ שִׁבְרוּ בְּלוֹא כֶסֶף וּבְלוֹא מְחִיר יַיִן וְחָלָב" (ישעיהו נה/א). חלב הוא חינם, כי לכל אחד היו כמה עיזים מאחורי הבית, והיין חינם, כי בודיאות צמחו גפנים למכביר. אם נח התחיל לטפל בגפן, זאת אומרת שהוא מתכנן על יין איכותי, לא מיץ של ענבי בר. נח רצה בעוד חמש או שש שנים, כשהכל יהיה מבוסס כבר, לעשות סעודת הודיה עם יין ישן נושן.
זה איבוד פרופורציה. שלמה המלך אומר: "עֵת לְכָל חֵפֶץ" (קהלת ג/יז). כשלעת עתה עדיין אין שום דבר, לא צריך לדלג שלבים ולהתכונן לדברי פאר. דוגמא לדבר היא מה שהיה כשבני ישראל חזרו מבבל לשקם את ירושלים החרבה, ולבנות מחדש את בית המקדש. לא היתה להם מנורת זהב, הם לא התאמצו לעשות מגביות, אלא הדליקו נרות במנורה מעץ פשוט. אחר כך ציפו אותה בעופרת, אחר כך ברזל, אחר כך כסף, ורק כשהעשירו עשוה זהב (ר"ה כד/ב).
לראות עולם שומם, וצריך להתחיל לבנות את כל התשתיות מהתחלה, זה לא זמן לתכנן תחרות יין. את זה צריך היה נח להשאיר לתקופה נינוחה יותר, נניח כמו שיש לנו כיום, עדיין יש מיליון דברים שצריך לטפל בהם, אבל כבר אפשר להקדיש זמן גם לתוספות ושיפורים, מעבר לצרכים הבסיסיים.
את זה נעשה אנו בעזרת ה' בשבת פרשת נח, כשנרשה לעצמינו לא לסחוט אשכול ענבים בשביל קידוש, אלא נעשה קידוש על יין שסחטנו לפני שבע שנים. ובמשך כל הזמן מאז, הוא השתפר והשתבח.
הנה המלצת השבוע 'מכפלה 2014' של "יקב רמת חברון" בלנד של 70% קברנה סוביניון ו30% מרלו שגדלו בהרי יהודה בכרמים בגובה 950 מטר והתיישנו בחביות עץ אלון 24 חודשים.
הצבע אדום כהה מאוד חלק ונקי. ריחות וטעמים שהתחילו בעיקר למחרת הפתיחה של הבקבוק והפיצו את ניחוחם לכל עבר, דובדבן ושזיפים יחד עם פירות יבשים בעיקר תאנה מיובשת, מעט ווניליות חומצה נעימה וסיומת נפלאה.
אלכוהול: 14.5%.
כשרות: רבנות מקומית, הרב ווסטהיים, הרב מחפוד, הרב גרובער- מאנסי ו.O.U.
לחיים ושבת שלום
שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il