דורון קדוש: דובר צה״ל: הערב ארגון הטרור חמאס הפיץ תיעוד בו נראת לכאורה חטופה שנהרגה. אנחנו בודקים את המידע ובשלב זה אין בידינו לאמת או להפריך אותו. נציגי צה״ל נמצאים בקשר עם משפחתה ומעדכנים אותה בכל מידע העומד לרשותנו. חמאס ממשיך להפעיל טרור פסיכולוגי ולנהוג באופן אכזרי. אנא המנעו מהפצת שמועות ופרסומים הפוגעים במשפחות החטופים.
התכנית לחישמול מסופי האוטובוסים וחניוני הלילה יוצאת לדרך
מורידים חסמים ומתקדמים לתחבורה ירוקה יותר. בקרוב ניתן יהיה להתקין עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני לילה, ללא צורך באישור תכנית נפרדת לכל מתקן ותוך עמידה בסטנדרטים אחידים | המטרה: לעמוד ביעד של משרד התחבורה לחשמול 60% מהאוטובוסים העירוניים עד שנת 2026, וחשמול 100% מהאוטובוסים עד 2035
התכנית המהפכנית לחישמול מסופי אוטובוסים תוצג לראשונה לציבור בקונגרס הוועדה לתשתיות לאומיות שיתקיים בעוד שבוע, במעמד שרת התחבורה, מרב מיכאלי. מדובר בתכנית פורצת דרך שתאפשר הוספת עמדות הטענה לאוטובוסים חשמליים ברחבי הארץ ללא חסמים בירוקרטיים. התוכנית מקודמת על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון .
התכנית מתייחסת לטווח המיידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ונקייה יותר.
"קיים קשר הדוק בין תחבורה לסביבה, ולכן חובתנו כמשרד התחבורה לקדם בכל הדרכים את התחבורה הירוקה בישראל – כדי שהאוויר שלנו יהיה נקי יותר, כדי שהרחובות שלנו יהיו שקטים ונעימים יותר, כדי שהתחבורה שלנו תשרת באמת את כולם וכולן, וכדי שהיא תהיה תחבורה מאפשרת, במקום תחבורה תוקעת" אמרה השרה מיכאלי.
עוד צויין כי קיים מחסור חמור של כ-800 אלף מ"ר עבור מתקני תשתית לתפעול אוטובוסים, והפער הזה צפוי לגדול עם הרחבת צי האוטובוסים. בנוסף, במתקנים רבים קיימות מגבלות סטטוטוריות שאינן מאפשרות הסדרה של תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים, בהן מחסור בזכויות בנייה בהיקף מספק להקמת מבני השנאה.
התוכנית נועדה להסיר חסמים תכנוניים ובירוקרטיים ולאפשר הקמת תשתיות חשמול בלוחות זמנים קצרים במאות מסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה ברחבי הארץ. זאת באמצעות הרחבת השימושים המותרים להצבת מבני השנאה ועמדות טעינה, הוספת זכויות בנייה למסופי אוטובוסים קיימים, וייעול הליך הרישוי, באמצעות ריכוזו תחת הוועדה לתשתיות לאומיות.
במקביל לתוכנית זו, משרד התחבורה מקדם באמצעות חברת נתיבי איילון את התכנית הלאומית למתקני תחבורה ציבורית, המגדירה את צרכי התחבורה הציבורית לטווח הבינוני והארוך, מאתרת שטחים זמינים להצבת מסופים בפריסה ארצית יעילה, ומייצרת את הבסיס להסדרה סטטוטורית של מאות פרויקטים לשדרוג והקמת מסופי אוטובוסים המותאמים לאוטובוסים חשמליים.
״חשמול התחבורה הציבורית יתרום לשיפור משמעותי באיכות הסביבה וברמת השירות לנוסעים, ישפר את חוויית הנסיעה, יאפשר נסיעה שקטה, מהירה ואמינה יותר, יצמצם משמעותית את שיעור התקלות והעיכובים, ויסייע לצמצום עלויות אחזקת האוטובוסים, ולקידום יעדי הפיצול לתחבורה ציבורית אמרה השרה מיכאלי
שרת התחבורה הוסיפה כי החשמול הוא אינטרס לאומי ולכן נדרש לקדם את התהליך בתיאום בין כל הגורמים הרלוונטיים – משרדי הממשלה, מינהל התכנון, רשויות מקומיות, חברת החשמל ורשות החשמל.
"אנו מאיצות ומקדמות את חזון התחבורה החשמלית, וכבר בתקציב המדינה הקרוב נקצה את המשאבים הדרושים לתשתיות חישמול וטעינה ולרכש אוטובוסים חשמליים. בימים אלו אנו מקדמות הקמת מתקנים סולריים על גגות מסופי האוטובוסים כדי להרחיב את השימוש באנרגיה ירוקה. זהו יעד לאומי תחבורתי, סביבתי, כלכלי וחברתי ובעיקר - אפשרי, הוסיפה השרה מיכאלי.