בנט ללפיד: "מסכים לממשלת שינוי"; השבעה תוך תשעה ימים

לאחר חודשים בהן המטוטלת נעה מימין לשמאל ולאחר שהוא כבר הוריד את אופציית ממשלת השינוי מהפרק בעקבות ההסלמה הביטחונית מול חמאס והפרעות בערים המעורבות, בנט הכריע והודיע ללפיד כי פניו לממשלת שינוי בה יכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה | כל הפרטים

ארי קלמן | פוליטי 29.5.2021 | 20:40

נפתלי בנט ויאיר לפיד צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

אחרי אינספור תהיות והתלבטויות נראה שנפתלי בנט הכריע. ביום שישי הוא נועד עם לפיד והודיע לו כי פניו לממשלת שינוי. בנט צפוי להודיע מחר (ראשון) בערב על הסכמתו לממשלה עם לפיד. לפיד אמור להודיע לנשיא כבר מחרתיים שעלה בידו להקים ממשלה.

השניים נועדו לפגישה דרמטית לאחר שבועיים של נתק בעקבות הודעתו של בנט כי הוא מוותר על ממשלת השינוי עם תחילת המבצע בעזה והמהומות בערים המעורבות, ובפגישה הודיע בנט ללפיד כי החליט ללכת איתו על ממשלת שינוי.

לפי ההסכם ביניהם, בנט יכהן כראש ממשלה ראשן ברוטציה עד ספטמבר 2023 ולאחריו יכהן לפיד כראש ממשלה עד נובמבר 2025.

לפי הדיווח של עמית סגל ב'חדשות 12', בנט צפוי להודיע על כוונותיו הערב (מוצאי שבת) או מחר, ככל הנראה במסיבת עיתונאים שיכנס לצורך כך.
החלטתו של בנט באה לצד הסתייגות מהטעם הפשוט שיש בימינה גורמים נוספים ובראשם איילת שקד שמתלהבת הרבה פחות מרעיון של ממשלת שינוי, בה היא צפויה לכהן כשרת הפנים. שקד מעדיפה בהרבה את אופציית ההשתלבות בליכוד מהלך לו היא צופה הצלחה גדולה עבורה ועתיד פוליטי מבטיח.

החלטתו של בנט על ממשלת שינוי באה במקביל למגעים אינטנסיביים שניהל מול הליכוד, שם הגיעו להסכמות על שלושה תפקידים בכירים לימינה כשאחד מהם הוא הביטחון, שישה שריונים לחברי ימינה עד מקום 36 ברשימה וכן תפקיד ראש הממשלה ברוטציה למשך שנה וחצי האחרונות של הקדנציה, יחד עם תפקיד מ"מ ראש הממשלה ומשנה לראש הממשלה עבור בנט.

כבר בערב השבת העריכו ב׳ליכוד׳ כי תוקם הממשלה בשעות הקרובות, בפוסט בפיסבוק של המפלגה נכתב ״בנט ברח מסיכום משותף שהושג עם הליכוד להקמת ממשלת ימין, והוא רץ לממשלת שמאל עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת״. לטענתם, ״הם מתכוונים להודיע על כך ביממה הקרובה ולהשביע את ממשלת השמאל בשבוע הבא״.

בליכוד כינו את מהלכיו של בנט, ״ההונאה״, שהם ציונו כי ״זו לא רק הפרה בוטה של כל ההבטחות של בנט מלפני כמה שבועות, אלא גם מלפני כמה ימים, כשבנט אמר במהלך הלחימה נגד החמאס שממשלת שמאל ירדה מהפרק. מה נשתנה? כלום״.

ראש הממשלה נתניהו שראה ביום שישי לאן הרוח נושבת אמר: "אזרחי ישראל, ידידיי, אוהבי ארץ ישראל, אני חייב לחשוף בפניכם את האמת. אתמול בלילה בחצות, הגענו לסיכום עם ימינה על הסכם בינינו. ההסכם הזה כולל סעיפים מרחיקי לכת. הלכנו לקראתם בדברים שהם ממש תקדימיים. הכול במטרה למנוע ממשלת שמאל".

עוד אמר נתניהו: "אני רוצה להגיד לכם שלתדהמתי נפתלי בנט לא מוכן לחתום על זה. הוא רץ לשמאל. למה הוא רץ לשמאל? אותה טענה שהוא נתן לפני שישה שבועות, הוא אמר: ׳בלי 61 אני לא יכול לחתום׳. אבל הוא יודע יפה מאוד שהסדר הוא הפוך. קודם נהיה 59 ואח״כ 61".

נתניהו הוסיף ותקף: "רק עכשיו יצאנו ממלחמה, ממערכה צבאית. והיה ברור תוך כדי המאבק שאי אפשר להילחם בחמאס מתוך ממשלת שמאל. אי אפשר להילחם בפורעים שהיו בתוך הארץ מתוך ממשלת שמאל. אי אפשר להגן על חיילי צה״ל מפני העמדה לדין כפושעי מלחמה בהאג מתוך ממשלת שמאל. אי אפשר למנוע את הקריאות עכשיו להקמת מדינה פלסטינית ולחלוקת ירושלים מתוך ממשלת שמאל".

"אז לכן, אני לא יודע אם באמת או רק בהצגה נפתלי ואיילת אמרו תוך כדי המערכה: ״ברור, עכשיו ממשלת שמאל ירדה מעל הפרק״ - מה קרה מאז?" שאל נתניהו, וחידד: "מה קרה? עברו כמה ימים? משהו השתנה פה? ברור שלא. זאת אומרת, או שזו הייתה הצגה או שבעצם אין להם שום עקרונות והם רצים ריצת אמוק לממשלת שמאל. זהו דבר שהוא נגד כל העקרונות, כל ההבטחות, כל הדברים שחשובים כדי להבטיח את המדינה שלנו. אי אפשר לעשות דבר כזה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום