מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
י"א תשרי התשפ"ה | 13.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 21°c
חיפה 23°c
ירושלים 19°c
בית שמש 20°c
בני ברק 27°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

התחבולה של צה"ל: כך הפכו המנהרות למלכודות מוות למחבלים בעזה

במהלך הלילה הזיז צה"ל כוחות לעבר הגדר ושחרר הודעה עמומה לכלי התקשורת הזרים - "כוחות רגליים תוקפים ברצועה" • למרות הדיווחים, לא מדובר בטעות של הדוברות: צה"ל גרם לחמאס להכניס את לוחמיו למנהרות התת-קרקעיות ואז החל להפציץ • 35 דקות, 160 מטוסים ו-450 פצצות גרמו לנזק אדיר שממדיו עדיין לא ברורים

התחבולה של צה"ל: כך הפכו המנהרות למלכודות מוות למחבלים בעזה

המבצע הלילי: בישראל דווח הלילה (בין חמישי לשישי) על פעולה אווירית וקרקעית של צה"ל, אך בתקשורת הזרה הדברים נראו אחרת. דובר צה"ל שחרר הודעה באנגלית ולפיה "כוחות אוויריים ורגליים תוקפים ברצועת עזה". הדבר יצר עמימות רבה, וכלי תקשורת מרכזיים דיווחו על פתיחתו של מבצע קרקעי. כעת מתברר שלא מדובר בטעות, אלא בתחבולה מתוכננת שתפקידה לסייע בחיסול הכוחות של חמאס.

לא סתם אמרו גורמי ביטחון בעבר שהחמאס אמנם לא מבין זאת, אך המנהרות שלו יהפכו לבתי קברות המוניים. בצה"ל כבר תכננו כיצד להפוך את איום המנהרות להזדמנות, וזה בדיוק מה שקרה אמש.

העיר עזה מוקפת בתשתית של מנהרות מגננתיות: קילומטרים על קילומטרים של מנהרות שמשמשות את חמאס ללחימה מתחת לאדמה, לשהות של חיילים, למעבר בין מקום למקום, לשיגור רקטות, ואף כחמ"לים. בזמן לחימה לוחמי החמאס שוהים בתת-קרקע ופועלים משם.

אתמול צה"ל הצליח לייצר תמונה עמומה של פעולה קרקעית. כוחות רגליים, תותחנים וטנקים, הוזזו לכיוון הגדר ובמקביל שחרר דובר צה"ל באנגלית את ההודעה האמורה. כך צה"ל נותן לחמאס לחשוב שמתחילה פעולה קרקעית מה שגורם לארגון להכניס את כלל לוחמיו, כולל הנוחבה, הכוח המיוחד של החמאס, לרדת למנהרות ולהיערך ללחימה.

ואז במשך 35 דקות 160 מטוסים חגים מעל עזה ומפילים 450 פצצות, שהם למעלה מ-80 טונות של חומר נפץ, על כל "המטרו" העזתי. כוחות צה"ל ממוטטים את מערך המנהרות על יושביהם, ובשעה זו עדיין לא ברורה - גם לנו וגם לחמאס - מידת הנזק וכמות פעילי הטרור שנקברה שם, אך סביר כי מדובר במאות.

לאחר המבצע הלילי, גורם ביטחוני ששוחח עם N12 אומר: "אתמול עשינו לפחות 20 סיכולים ממוקדים על בכירים, ומאות הרוגים בחמאס. השמדנו את מרבית מערך הייצור הרקטי של החמאס, שיתקנו את מערך המנהרות, שהיה כלי אסטרטגי שלהם, ועוד הרבה הישגים שהם עדיין לא מבינים".

מאחורי מהלך הלחימה המפתיע שהתרחש הלילה, ובכלל מאחורי תוכנית הלחימה הקשה, שבה התקיפות בכל שלב מספיק משמעותיות כדי לאפשר לדרג המדיני לעצור אם ירצה בכך – עומד האלוף הרצי הלוי, עד לפני חודש מפקד פיקוד דרום. מי שמוציא את התוכנית הזו לפועל בשטח הוא מחליפו, אלוף פיקוד דרום בהווה, אליעזר טולדנו.

ולמרות התקיפות הקשות, בצה"ל ממשיכים לדחוף את המבצע קדימה, מתוך הבנה שאמנם ההישג הצבאי הוא כבר משמעותי – אכן נפגעו נכסים מאוד חשובים של החמאס, תשתיות טילים ובכירים - אבל המכה עדיין לא נצרבה בתודעת הצד השני בצורה חזקה מספיק. עד שחמאס יבין את מה שנעשה לו ועד שיהיה נכון לעצור, לשיטת הצבא יש צורך להמשיך בלחימה.

N12

 

art

 צבע אדום