עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
ריטלין, כן או לא? הכל על הפרעות קשב וריכוז
לא מעט משפחות נתקלות בהפרעת קשב וריכוז בקרב ילדיהם • מה ניתן לעשות כדי לטפל בזה בצורה יעילה? האם טיפול בריטלין הוא בטוח? ואיך נדע לזהות את מקור הבעיה? • על כך ועוד בכתבה שלפניכם
רבים מאיתנו יזדהו עם הסיטואציה המתוארת הבאה: הילד חזר מה"חיידר", מסיר את הילקוט מגבו וזורק "שלום" לחלל הבית בעודו טורק את הדלת.
אתם שואלים אותו איך היה ומתעניינים בנעשה בכיתה ולאחר מכן עוברים לשאלה טורדת השלווה שמלווה בחשש רב אצל לא מעט הורים - "מה למדתם היום?". במקרה הטוב הוא מגמגם לעברכם מספר חצאי מילים מתוך הנלמד על מנת לחפות על חוסר הידע, ובמקרה הפחות הטוב הוא פשוט נאלם דום.
כך חולף לו יום ועוד יום. במקרה אחד הייתה זו המשאית ברחוב שלא אפשרה לו להקשיב למילה מהנאמר בשיעור ובמקרה אחר הילד שפתח קופסת טונה שריחה נדף בכל הכיתה, הסיחה את תשומת לבו של הילד.
הורים רבים עומדים חסרי אונים נוכח הקושי שחווה הילד. לא רק בגלל התסכול שמרגיש, אלא בעיקר בשל הקושי למצוא את הפתרון, או ליתר דיוק - למצוא ולהבין את מקור הבעיה.
חשוב לציין כבר בשלב זה, כי תסמינים אלו ועוד הרבה אחרים הם עדות לבעיית קשב וריכוז שבאים לידי ביטוי אצל הילד בכל מיני וריאציות שונות.
כעת, עומדות בפניכם שתי דרכים. האחת כביכול פשוטה יותר, מהירה יותר, שתחזיר את הילד למסלול באופן מיידי, קוראים לה ריטלין. הכדור שבעבר היה מוחבא וניטל בחשאי, הפך כיום לנפוץ בבתים רבים בישראל והוא מהווה מענה טוב לקושי של הילד.
אולם במקרים רבים רצוי וכדאי לחשוב על הדרך השנייה והחדשנית יותר.
באופן גס ניתן לחלק את סוגי הילדים בעלי הפרעות הקשב לשניים. הסוג הפעיל, השובב והנמרץ והסוג החולמני.
בעגה מקצועית הם נקראים ADD ו ADHD. הADHD היא הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות. כשהH מסמלת Hyperactive - היפראקטיביות. היא תבוא לידי ביטוי באימפולסיביות, והפרעות קשב המלוות בפעלתנות יתר.
הADD מתייחס לתת-סוג של ההפרעה, הפרעת קשה וריכוז ללא היפראקטיביות, אלא עם חולמנות יתר ו"ריחוף" מסוים. על פי מחקרים, הסוג הזה מצוי יותר אצל בנות, לעומת הסוג הראשון שנפוץ יותר בקרב בנים.
כיצד תדעו אם ילדכם סובל באחד מסוגי בעיות אלו? ישנם מספר סימפטומים מרכזיים מתוך הרשימה הבאה שצריך לבחון: קושי להתפקס על משהו אחד, נטייה להשתעמם בקלות, שכחה בקלות, אי שימת לב והתעלמות מפרטים, חולמנות, נטייה לאבד חפצים בתדירות גבוהה, דרישת חזרה על הסברים פשוטים ועוד סימנים כעין אלו.
אם הבחנתם באחד מסימפטומים אלו אצל ילדכם, כדאי שתחשבו על טיפול.
כאמור, ריטלין יכול להוות פתרון טוב למצבים כעין אלו. הריטלין ממריץ את הדם למוח ופותר את הבעיה בצורה פיזיולוגית.
אולם יש לציין שהריטלין דומה מעט לפלסטר המונח על פצע שלא מפסיק לדמם. גם ברמה המעשית זה יגרום לכם לא פעם להתמודדות קשה מנשוא. בין אם פעם לא הספקתם לקנות את הריטלין או שכחתם להביא איתכם במזוודה לטיול ובין אם הילד בוחר להילחם ולא ליטול את הכדורים באופן סדיר. כל אלה גורמים ללא מעט טרדה אצל משפחות רבות.
הבשורה המשמחת היא שבשנים האחרונות נמצאה נוסחה גאונית ופשוטה, שפותרת את הפרעת הקשב והריכוז מהשורש אצל ילדים רבים ברחבי הארץ. מדובר בשיטה בדוקה ומנוסה שתופסת תאוצה רבה עם הזמן.
השיטה הייחודית זיהתה כי בשמיעה שלנו מספר תדרים שונים המשפיעים על חושים שונים, על האיזונים במוח ועל יכולת ההקשבה שלנו.
למעשה יש כאחת עשרה או שתיים עשרה "דרגות" באותם תדרים. וכאן מגיע החידוש הגדול. ייתכן והילד שיושב בכיתה ומקשיב למורה, שומע אותו בצורה ראויה, נניח בדרגת שמע 8, אולם דעתו עדיין תוסח והוא יחוש בהפרעה מכיוון שאת המכונית הנוסעת ברחוב הסמוך או המקדחה שפועלת במלוא המרץ, הוא ישמע בדרגת תדר 9. מה שישבש אצלו את הויסות החושי ואת האיזון הרצוי במוח על מנת שהוא יצליח להקשיב לשיעור כראוי.
כיום ישנם שני סניפים של מרכז 'נוירומוטוריקה' שפיתח את שיטת הטיפול הייחודית, בבני ברק ובחיפה והוא עתיד לגדול ולהתפתח למקומות נוספים ברחבי הארץ.
המרכז מנוהל על ידי עדנה גלבוע PHD ויחד איתה עובד במרכז צוות של אנשי מקצוע בעלי ניסיון הנמצאים שם על מנת להעניק לכם ולילדכם את הסיוע והתמיכה הדרושים על מנת להתגבר על הקשיים והמכשולים, ולאפשר לילד להתפתח ולפרוח תוך מיצוי מלא של כישוריו ויכולותיו.
מנהלי המרכז מתבססים על מחקרים רבים שמצאו כי הפרעות אלו בשמיעה, לרוב מעידות על בעיות נוספות שעלולות לצוץ אצל הילד. כגון התעקשות על לבישת בגד מסוים, ברירת אוכל ברמה אובססיבית, ריחות מסוימים שהופכים לבלתי נסבלים עבורם וכן רגשנות יתר וחוסר פרופורציה בתגובה לדברים לא נעימים שנאמרו לעברם. תסמינים אלו מובילים להנחה כי מדובר בבעיה עמוקה יותר מאשר בחוש השמיעה גרידא או ב"חולמניות יתר" כפי שחלק מההורים נוטים להגדיר אותה.
למעשה, אותה "חולמניות" או כל בעיה התנהגותית אחרת, היא המגננה של אותו ילד להתמודד עם ההפרעות שמקשות עליו. כך הוא מייצר לעצמו מין 'בועה' שמסייעת לו להתנתק מההפרעות שסובבות את חייו.
לכן, הילד שמגיע למרכז, יעבור בשלב הראשוני אבחון שיבדוק האם אכן הוא סובל מבעיה זו.
בשלב הטיפולי יזהו אצל הילד את הרעשים המציקים, שמטרידים את שלוותו ולא מאפשרים לו להקשיב או להתפקס. לאחר מכן, אנשי המקצוע ישמיעו לו את אותם רעשים בכל מיני וריאציות שונות, בתוך שירים וכדו'.
אט אט תבחינו כי ההקשבה של הילד משתפרת פלאים וכן התנהגותו הכללית. השיטה המיוחדת משנה את האיזונים, מסדרת את הויסות החושי במוח ומשחררת את הילד מכל הרעשים שכבלו אותו ולא אפשרו לו להקשיב, לגמרי שלא באשמתו.
יישום השיטה מבטיח להחזיר את הילד או הילדה לתלם ובכך לגרום להם לחוש סוף סוף סיפוק בלימודים שהיו עבורם קשים מנשוא עד היום.
רוצים לעזור לילדיכם או לעצמכם לפתור את בעיות הקשב והריכוז? פנו אלינו!
ניתן למלא את הטופס הבא ונציג יחזור אליכם עם כל הפרטים