הלם: הדיין המפורסם הגאון רבי יואל פרידמן זצ"ל נפטר בפתאומיות

הגאון רבי יואל פרידמן זצ"ל מגדולי הדיינים בציבור החרדי ומרבני בני ברק והעיר אלעד נפטר הבוקר בפתאומיות בגיל 72 • טרם ידוע האם נפטר מסיבוכי הנגיף • הידיעה המצערת הותירה בהלם מוחלט את תלמידיו הרבים • תולדות חייו של הגאון שכל חייו התנהג בפשטות 

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 1.10.2020 | 10:14

 

צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מבני ברק מגיעה הידיעה המעציבה על הסתלקותו הפתאומית של הדיין המפורסם הגאון רבי יואל פרידמן זצ"ל דיין בבית הדין בבני ברק ורב קהילות חניכי הישיבות באלעד והוא בן 72 בפטירתו.

ביום כיפור האחרון עוד התפלל בקרב בני קהילתו בעיר אלעד, והבוקר למגינת לב נפטר לבית עולמו בבית החולים שיבא בתל השומר לאחר שאמש אושפז, טרם ידוע האם נפטר מסיבוכי נגיף הקורונה. פטירתו הכתה בהלם מוחלט את תלמידיו הרבים. 

הרב פרידמן זצ"ל נולד בח' שבט תש"ח בשכונת נווה שאנן בחיפה לאביו ר' בצלאל פרידמן ז"ל ולאמו מרת רחל ע"ה. בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מרת נעמי בתו של הגאון רבי יונה אנסבכר זצ"ל בפתח תקווה. 

רבי יואל היה מלומדי כולל 'חזון איש' בבני ברק, בו ישב ועמל בתורה מתוך הדחק עשרות בשנים. רבי יואל, שנחשב לעמקן במיוחד ול'גאון' בסדר גודל נדיר היה נחשב עד עצם היום הזה לאחד מראשי החבורה ו'המזרח' של הכולל הוותיק והחשוב. 

הרב זצ"ל התגורר בשכונת משכנות יעקב בבני ברק והיה מהרבנים הבולטים בשכונה, במשך שנים רבות שימש כדיין בבית הדין בבני ברק של הגאב"ד הגר"נ קרליץ זצ"ל ודן בדיני תורה. 

הגר"י פרידמן זצ"ל עם יבלחט"א שר התורה הגר"ח קנייבסקי

עד מהרה הפך 'ר' יואל' לאב"ד, בהרכב בו כיהנו בין היתר גם הדיינים הגר"א פוזן והגר"מ הייזלר, מההרכבים החשובים בבית הדין. במסגרת הדיונים, קנה ר' יואל ניסיון ושם של יכולת תפיסה מהירה, כושר ניתוח מיוחד, לצד יכולת 'לבודד' את הנקודה הבעייתית בכל ויכוח בין שני צדדים ולהביא להצעת הפשרה המתאימה ביותר, כשבמקביל לבית הדין הגר"י אף היה פותר ויכוחים רבים המגיעים לפתחו במסגרת 'בוררות פרטית' כדיין יחיד.

בראשית הקמתה של העיר אלעד הגיע לשמש כדיין בעיר בבד"ץ אלעד ובבית ההוראה בעיר ועד מהרה היה רבה של קהילות חניכי הישיבות באלעד ונשיא קופת הצדקה 'עולם חסד' באלעד. 

כל חייו התנהג בפשטות והיה הולך בצדי דרכים ונודע כגאון עצום שכל רז לא אניס ליה והיה בקי בכל מכמני התורה, תמיד שהיה הולך ברחוב היה שקוע בתורה, בליל שבת היה מוסר שיעור בבית המדרש שתלמידי ישיבת פוניבז' צעירים בבני ברק ובמוצאי שבת היה מוסר שיעור קבוע במשנה ברורה בבית הכנסת 'שבת אחים' בשכונה בה התגורר. 

ביתו של ברבי יואל, היה לכתובת ייעוץ לרבים, ולא רק בשאלות הלכתיות, אלא גם בשאלות פרטיות, כמו חינוך, שלום בית, או מתן עצה באופן כללי, פרק מרכזי בחייו הקדיש לסכנת 'פגעי הטכנולוגיה'. לכל זכור כינוסי הענק שהתקיימו בעיר אלעד בשעתו לצד פעילויות נוספות, אליהן התמסר רבי יואל בכל כוחו.

בחודש כסלו תשע"ט על פי הוראת גדולי ישראל, כל ענייני 'דגל התורה' בעיר אלעד, הפוליטיים והרוחניים, ייקבעו אך ורק על פי הגר"י פרידמן זצ"ל - רב ואב"ד קהילות 'חניכי הישיבות' בעיר והדיין הגר"י סילמן , כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' על מכתב גדולי ישראל שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שנשלח ליו"ר 'דגל התורה' משה גפני.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך, 11 ילדים בנים ובנות וצאצאים רבים הממשיכים את דרכו, אחיו הוא הגאון רבי צבי פרידמן גאב"ד 'מסורת' ממנהיגי הפלג הירושלמי. 

מסע הלוויה בשעה 13:00 בצהריים מאלעד ובשעה 14:00 בצהריים מבית הכנסת 'משכנות יעקב' ברחוב קהילות יעקב 2 בבני ברק לבית החיים סגולה בפתח תקווה שם ייטמן בחלקת הרבנים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

במכירת חמץ לצד אחיו יבלחט"א הגאון רבי צבי פרידמן

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום