מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 24°c
חיפה 24°c
ירושלים 22°c
בית שמש 25°c
בני ברק 34°c
אשדוד 26°c
י' תשרי התשפ"ה | 12.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 24°c
חיפה 24°c
ירושלים 22°c
בית שמש 25°c
בני ברק 34°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

קרקעות ‘מחיר למשתכן’ יועברו ל’תכנית ליצמן’

תכנית שר השיכון ‘דיור בהישג יד’ שנועדה לסיוע לפריפריה ולחלוקת הארץ בין אזורי ביקוש לבין אזורי ביניים ופריפריה תקבל גב מיידי של אלפי יח”ד שתוכננו להיות משווקות במסגרת ‘מחיר למשתכן’ • החלטת ממשלה התקבלה על הסבת המכרזים לתכנית החדשה בסוף השבוע, טיוטת התכנית תפורסם ככל הנראה היום, ומועצת רמ”י תדון בתוך כעשרה ימים בשינוי כללי המכרזים לתכנית החדשה

קרקעות ‘מחיר למשתכן’ יועברו ל’תכנית ליצמן’

יעקב ליצמן בטקס כניסתו למשרד השיכון | צילום: חורחה נובומינסקי

הממשלה החליטה בסוף השבוע: קרקעות שיועדו למכרזי ‘מחיר למשתכן’ יוסבו ל’תכנית ליצמן’ – כך חשף לראשונה אריק מירובסקי הבוקר, ב’גלובס’.

לפי הדיווח, משרד השיכון צפוי לפרסם לקראת  את טיוטת התכנית בקרוב ומועצת מקרקעי ישראל תדון בעוד עשרה ימים בשינוי כללי המכרזים, בהתאמה לתכנית החדשה. את ההחלטה על כך קיבלה הממשלה בישיבת ‘זום’ שהתקיימה בסופ”ש האחרון.

היום (ג’) ככל הנראה תפורסם ע”י משרד השיכון טיוטת התכנית של ליצמן, מה שיבהיר רשמית את עתידה הלוט בערפל של ‘מחיר למשתכן’. לפי הדיווח של מירובסקי, כיום, תכנית ‘מחיר למשתכן’ נמצאת בבלימה מזה חודשיים, זאת למרות שלפי נתונים שהביא ב’גלובס’, קיימות קרקעות לאלפי יחידות דיור, שתוכננו לצאת לשיווק במסגרת מכרזי התכנית. הוא מונה בין היתר  כאלף ושמונים יח”ד בגבעת המטוס בירושלים, 1,600 יח”ד ביהוד מונוסון, כ-900 בנתניה, כ-800 בבאר יעקב, כ-520 בבאר שבע, כ-480 דירות ברמת השרון וכ-340 בקדימה צורן.

נזכיר, כי יאיר פינס, מנכ”ל משרד השיכון התבטא מספר פעמים – בין היתר במענה לשאלות ‘ביזנעס’ כי תכנית ‘מחיר למשתכן’ תמשיך”, אך הדגיש כי זאת, “כל עוד לא התקבלה החלטת ממשלה אחרת”.

‘ביזנעס’ מזכיר כי שיטת שיווק הקרקעות החדשה שכונתה ע”י ליצמן ‘דיור בהישג יד’ גורסת, כי מכרזים באזור המרכז יממנו את הסבסוד לבנייה בפריפריה באמצעות שיווק הקרקעות של רמ”י. מכרזים במתוכנת מוזלת, כמו שנהוג עד היום ב’מחיר למשתכן’, יתקיימו אך ורק באזורים המוגדרים כ’פריפריה’ (הגדרה שטרם ברור תוכנה).

במקביל, באזורי הביקוש רמ”י תפעל ‘למקסם הכנסות’ כלשון ליצמן, על מנת שניתן יהיה באמצעותן להאיץ שיווק פרויקטים בפריפריה. אזורי היוקרה לא ישתתפו בשיווקים המוזלים, ושיווקם יהיה במחיר מקסימלי. אזורים עממיים במרכז ישווקו במחיר למ”ר דירתי בתחרות שתתקיים בין היזמים על מחיר הקרקע, תוך ויסות מחיר הדירות ומקסום ההכנסות.

לעומת זאת, בפריפריה, שבה מחירי הקרקע נמוכים (ונחשבים במכרזים כעלות אפס), תסובסדנה עלויות הפיתוח ע”י המדינה, והיזמים שיתחייבו למחיר למ”ר דירתי יתחרו ביניהם מי יעמוד במחיר שקבע בתמורה לכמה שפחות סבסוד שיתקבל מהמדינה.

כלומר, במקום שדירות באזורי ביקוש תימכרנה במחירים נמוכים ב’מחיר למשתכן’, היזמים ישלמו עליהן את המחיר המלא וישווקו אותם במחירים מלאים – ומכאן יהיה מקור ההכנסה לסבסודי עלויות הפיתוח בפריפריה.

עתה, ללא ספק, תכנית זו קיבלה גב ודחיפה משמעותית והיא יוצאת לדרך כשהיא מפזרת את הערפל סביב תכניות הדיור הממשלתיות לזקוקים לסיוע ברכישת דירות.

ביזנעס

art

 צבע אדום