מחקר אנגלי: ילדים שחלו בקורונה פיתחו סיכון לסוכרת נעורים

לונדון: 30 ילדים שחלו בקורונה פיתחו סוכרת נעורים. עורכי המחקר קובעים כי "הילדים נמצאים אמנם בסיכון נמוך לפתח Covid-19 חמור, ועם זאת יש לשקול סיבוכים בריאותיים פוטנציאליים"

בריאות 20.8.2020 | 16:51

אילוסטרציה צילום: pixabay

הילדים אמנם עוברים את המחלה בקלות, אך לעתים נדירות ישנם סיבוכים שעשויים להיות מדאיגים: למסקנה הזו הגיעו חוקרים מאנגליה, שביצעו מחקר נרחב ממנו עולה כי קיים חשש שילדים שאובחנו כחולי קורונה, פיתחו בהמשך סוכרת נעורים שלא היה ידוע כי הם חולים בה קודם לכן.

המחקר בדק 30 מקרים של אשפוזי ילדים בחמש יחידות רפואת ילדים בארבעה בתי חולים בצפון-מערב לונדון, כאשר ילדים אלו הציגו התפרצות חדשה של סוכרת סוג 1 בזמן שבו התמודדו עם מחלת הקורונה. את המחקר – שנחשף ב Diabetes Care – ערך צוות מבית החולים "אימפריאל קולג'" בלונדון, והמסקנות שלו מעוררות הד רב בעולם הרפואי.

לפי עורכי המחקר, מדובר בפי שניים יותר מקרים של סוכרת סוג 1 לעומת "תקופה אופיינית" בשנים קודמות. מניתוח המקרים עולה כי 21 מהילדים עם סוכרת סוג 1 אובחנו חיוביים לקורונה ועברו בדיקת נוגדנים. חמישה היו מאובחני סוכרת סוג 1 חדשים ונראה שנדבקו בנגיף הקורונה רק לאחרונה. "מדובר בעדות ראשונה", מסכמים החוקרים, "לקשר אפשרי בין קורונה לסוכרת סוג 1 בילדים".

ד"ר קארן לונג מבית החולים אימפריאל קולג' אמרה בעקבות הממצאים כי למרות שהתפיסה הרווחת היא שילדים אינם אמורים לחשוש מקורונה, אך יש לקחת בחשבון סיבוכים אפשריים בשוליים: "עד כה נראה היה שילדים נמצאים בסיכון נמוך לפתח Covid-19 חמור", אמרה, "ועם זאת יש לשקול סיבוכים בריאותיים פוטנציאליים בהמשך לחשיפה לנגיף בקרב ילדים".

חשוב לציין כי דיווחים ראשוניים על הקשר האפשרי בין קורונה לבין סוכרת הופיעו כבר עם תחילת מגיפת הקורונה מסין ואיטליה, אך עד כה טרם קישרו בין שתי המחלות. הצוות ב"אמפריאל קול", לעומת זאת, מציג נתונים ראשונים של מחקר שנערך אם כי בהיקף מצומצם, כשהוא אפילו מציג תזה האומרת שנגיף הקורונה מסוגל ככל הנראה לתקוף את התאים בלבלב מייצרי האינסולין, לפגוע בהם וכך לגרום להופעתה של הסוכרת.

עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במחקר ראשוני ומצומצם, שנערך כרגע רק באיזור אחד בלונדון. ד"ר לונג הוסיפה כי "נדרש מחקר נוסף כדי לבסס את ההשערה לגבי קשר אפשרי בין קורונה לסוכרת סוג 1 בילדים ועד אז על הרופאים להביא בחשבון אפשרות כזאת".

ד"ר רבקה אנסוורת', מעורכי המחקר, מסרה כי ילדים יכולים להרגיש רע מאוד אם סוכרת סוג 1 אצלם לא תאובחן בזמן ותטופל בהתאם. מסיבה זו אמרה כי "יש להיות ער לתסמינים ראשונים ולהקדיש תשומת לב לארבעה מהם בשלב ראשון של המחלה: תחושת צמא ממושכת, השתנה תכופה, תחושת עייפות וירידה עקבית במשקל". מאפיינים אלו הם מאפיינים ראשוניים של סוכרת, ואם הם מופיעים לצד הקורונה – הדבר אמור לעורר תשומת לב מיידית.

נזכיר כי לאחרונה נטען שהקורונה עשויה לגרום לפגיעות לבביות אצל ילדים (שני מקרים כאלו אף ארעו בארץ). כמו כן ישנם סימנים שמצביעים על נזקים אפשריים נוספים, אם כי מדובר בסבירות סטטיסטית נמוכה. נכון לארץ סבורה המערכת הרפואית כי הילדים עוברים את הקורונה בקלות וללא כל נזקים בריאותיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום