ירון אברהם: גורמי מודיעין ישראליים הגיעו לאמירויות אחרי ההיעלמות של שליח חב״ד כדי להשתתף בחקירה.
רפורמת הטסטים: ההמתנה התקצרה, הבחינות הוכפלו
נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת: ב-2017 בוצעו 317 אלף בחינות וב-2019 חל זינוק ל-617 אלף • משרד התחבורה: זמן ההמתנה התקצר מ-90 יום ל-7-14 ימים • אגרת הטסט יורדת ב-30% אם מספר הבחינות עולה מעל 420 אלף בשנה • מנהל אגף הרישוי: ישראל היא המונגשת ביותר בעולם במבחני התיאוריה
אילוסטרציה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, עסקה הבוקר בהכשרת הנהג והרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים (טסטים), זאת במסגרת המעקב אחר הרפורמה להפרטת מבחני הנהיגה ויישומה. היו”ר מרגי פתח את הדיון בתזכורת לכך שרבים חששו מהרפורמה, ואמר כי הוועדה רוצה לדעת האם המצב השתפר. בעקבות הדיווח הוא שיבח את משרד התחבורה, והשר ישראל כץ שהוביל את הרפורמה, על השיפור במצב. עם זאת, לנוכח נתונים שעלו ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת ביקש היו”ר מרגי הבהרות באשר לסוגיית הזינוק במספר הבחינות, שיעור ההצלחה הנמוך, הפער בשיעור ההצלחה בין חברת מילגם לטלדור ועוד. “אפשר לומר שהרפורמה זוכה להצלחה, אך היא לא מושלמת וצריך לתחזק אותה”, אמר.
סמנכ”ל משרד התחבורה, אבנר פלור, ציין כי מדובר באחת הרפורמות הגדולות שבוצעו בשנים האחרונות, שמטרתה הייתה שיפור השירות, המקצועיות ואחידות המבחנים, לצד הנחייה שלא להעלות את האגרה. לדברי פלוס, זמן ההמתנה לטסט ירד מ-60-90 ימים ל-7-14 ימים. מנהל אגף הרישוי, אפי רוזן, הוסיף כי היום יש במערכת 15,702 מסלולי בחינה, שמכילים את כל האתגרים שצריך נהג חדש להתמודד איתם. “יש עוד מה לשפר ואנחנו נשפר”, אמר. מנהל אגף זהירות בדרכים במשרד החינוך, מקס אבירם, ציין כי החל מהשנה הבאה כל תלמידי כיתות י’ יקבלו חינוך תעבורתי וייבחנו בבחינת התיאוריה.
ח”כ בועז טופורובסקי אמר כי מאז תחילת השנה היו 140 הרוגים בכבישים, מתוכם 32 רוכבי דו גלגלי. הוא ציין כי מדובר ביציאה למלחמה, והוסיף: “חשוב שהאימון לקרב הזה יהיה הכי רציני שאפשר והמבחן יהיה הכי קשה. יש עוד מה לשפר בהכשרת הנהג”. טופורובסקי התייחס לנתונים שעלו ממסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לפיהם מספר הטסטים זינק פי שתיים, תדירות הפיקוח נמוכה ואחוזי המעבר של הטסטים בין החברות מילגם וטלדור שונים. כמו כן הוא ציין כי אין נתונים על זמני ההמתנה לבחינה.
מהמסמך עלה כי מספר מבחני הנהיגה זינק פי שניים ויותר מאז הרפורמה. בשנת 2017, טרום הרפורמה, עמד מספר הבחינות על 317 אלף, בשנת 2016 עמד המספר על כ-273,500 ובשנת 2019, השנה הראשונה בה הופעלה הרפורמה במלואה, זינק המספר לכ-617,500. היו”ר מרגי התייחס גם הוא לזינוק במספר הבחינות וביקש לדעת האם אין כאן תמריץ כספי שגורם לכך.
ח”כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי צריך להנגיש את בחינות התיאוריה והטסט גם למגזר הערבי. מנהל אגף הרישוי התייחס לכך ואמר כי התיאוריה בישראל היא הכי מונגשת בעולם, וניתן להיבחן בשש שפות שונות. ח”כ אוסאמה סעדי אמר כי לעיתים מבוטלים טסטים ללא הודעה מוקדמת. ח”כ יבגני סובה ציין כי יש בעיה בתרבות הנהיגה בישראל.
נציג ארגון מורי הנהיגה, אבי קרמר, הביע שביעות רצון מהצלחת הרפורמה ואמר כי תלמידים עושים יותר מבחנים כי הטסט יותר זמין. עם זאת, לטענתו זמינות המבחנים גורמת לזילות של המבחן. “היכולת לקבל מועד לטסט תוך שבוע מלחיצה את המורה, מי שנכשל צריך לחכות יותר”, אמר.
נציג מועצת התלמידים והנוער הארצית, רועי פרידמן, בירך גם הוא על הרפורמה ואמר כי היא תרמה לקיצור זמן ההמתנה ולשקיפות. עם זאת, הוא הוסיף כי התלמידים מתקשים להגיש ערעור, שכן אפשר לצפות בסרטון הבחינה פעם אחת בלבד ולזמן מוגבל, וסיבת הכישלון לא מופיעה בסרטון. עוד הוא ציין כי אין אפשרות לשנות את התאריך הבחינה, והדבר מקשה על התלמידים. “בתקופת הקורונה תלמידים לא עבדו ולא ייתכן שלא יחזירו להם את האגרה, למרות שהם לא אשמים בביטול”, אמר.
מנהל אגף הרישוי התייחס לטענות שנשמעו בדיון ואמר כי כשמספר הבחינות עובר מעל 420 אלף מחיר הבחינה יורד ב-30%, מכ-140 שקלים לכ-100 שקלים בלבד. את הגידול במספר הבחינות הוא הסביר בכך שעד הרפורמה היו 115 אלף תלמידים בשנה, בעוד שכיום יש 140 אלף תלמידים בשנה. באשר לשינוי מועד הבחינות אמר מנהל אגף הרישוי כי תלמיד שנאלץ לבטל מסיבה שלא תלויה בו, כמו מחלה, מביא אישור ומקבל זיכוי. הוא הוסיף כי במשרד ציפו לאחוזי מעבר נמוכים אף יותר בתחילת הדרך, והצליחו למזער את הנזק. “יש כאלה שנותנים לרפורמה ציון 10, הרפורמה לא מושלמת והציון שלה הוא 8 ביום בהיר אבל אנחנו יודעים מה צריך לעשות”, אמר.
ח”כ מרגי סיכם את הדיון ושיבח את הרפורמה והשר כץ שהוביל אותה. הוא הוסיף כי הרפורמה אמנם זוכה להצלחה, אך היא אינה מושלמת וצריך לתחזק אותה. היו”ר מרגי ביקש ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לטפל בכמה מאפיינים ואמר: “הוועדה ממליצה לבחון את הסיבות לנתונים בדבר שיעור נמוך של כ-40% מהנבחנים שעוברים טסט, את הסיבות לפער באחוז ההצלחה בין חברת מילגם לטלדור ואת הסיבות להכפלת מספר מבחני הנהיגה”.
מרגי הוסיף עוד, כי “הוועדה דורשת מנציגי משרד התחבורה להנחות את החברות מילגם וטלדור לגלות גמישות ולאפשר לשנות את מועד הבחינה לבקשת התלמיד או מורה הנהיגה, ולהנחות את החברות להקל על התלמידים המבקשים לערער על תוצאות הבחינה, כך שידעו מה סיבת הכישלון, יוכלו לצפות בסרטון מספר פעמים וללא הגבלה בזמן הצפייה. כמו כן ציין היו”ר מרגי את תדירות הפיקוח הנמוכה של המפקחים, וביקש התייחסות משרד התחבורה לכך בכתב עד סוף החודש.