מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 19°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 18°c
בני ברק 30°c
אשדוד 22°c
י' תשרי התשפ"ה | 12.10.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 19°c
חיפה 23°c
ירושלים 18°c
בית שמש 18°c
בני ברק 30°c
אשדוד 22°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מי יהיה זכאי למענק ביטול טיסות? הח”כים יכריעו

לנוכח המשבר בענף התיירות אמר מנכ”ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: “אנחנו סופגים אש מכוחותינו – על הקורונה נוכל להתגבר, על האש הידידותית מהאוצר לא” • סמנכ”ל משרד התיירות: “אין תכנית ייעודית לכל הענף, אלא לחלקים ספציפיים” אושרו לקריאה שנייה ושלישית תיקוני חוק ביטול הטיסות • אם יעבור החוק, חברות התעופה יחלו להחזיר כספים על טיסות שבוטלו בתקופת הקורונה כבר בעוד כחודש • מרגי התנה את האישור במתווה סיוע לחברות התעופה

מי יהיה זכאי למענק ביטול טיסות? הח”כים יכריעו

ועדת הכלכלה בדיון | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, פתחה היום את דיוניה בישיבה שעסקה בחשש לאבדן פרנסה מוחלט וקריסת סוכני הנסיעות ונתוני שירותי תיירות החוץ, והיעדר מתווה סיוע ייעודי עבורם. במהלך הדיון, שהתקיים לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי ועודד פורר וחברת הכנסת טלי פלוסקוב, התקבלה תמונה כי אין לממשלה תכנית מיוחדת לטיפול במשבר בענף, עוד שהמגבלות החדשות מכניסות את הענף למשבר גדול יותר. לנוכח זאת מתח היו”ר מרגי ביקורת על הממשלה והודיע כי יכנס את הוועדה לסדרת דיונים לטיפול בכל הענפים שנקלעו למשבר בצל הקורונה. הדיון הראשון בסדרה יתקיים כבר ביום ראשון הקרוב, ויעסוק במצב המסעדות וגני האירועים.

ח”כ מיקי לוי אמר כי “ישנם כ-250 אלף עובדים בענף התיירות וסגירת השמים ללא מדיניות מתוכננת תביא לקריסתם תוך שבועות ספורים. אם שר התיירות מודיע שאוגוסט לא רלוונטי סימן שלממשלה אין תכנית סדורה”. הוא קרא ללמוד מ-80 המדינות שכבר פתחו את השמים. ח”כ עודד פורר אמר כי לממשלה אין חזון וכי צריך להודיע לעוסקים בענף שלא תהייה פעילות עד הקיץ הבא ולתת להם פיצוי. ח”כ טלי פלוסקוב הוסיפה כי המדינה צריכה למצוא להם פתרונות כדי שתהייה לאנשים תקווה.

היו”ר מרגי אמר כי משבר הקורונה ממאן לעזוב, הגל השני בעיצומו ואיתו אי הוודאות. “הייתי רוצה להיות במצב שהממשלה מציגה הגבלות ובאותו מעמד מציגה הטבות למי שנפגע מהן, אבל זה לא קורה. המגבלות החדשות מכניסות את הענף למשבר עוד יותר עמוק ממה שהיה בגל הראשון. התחושה שלנו שהממשלה מתנהלת מעכשיו לעכשיו ואין יד מכוונת”, אמר.

יו”ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, קובי קרני, אמר כי קרוב לחצי שנה הענף נמצא באפס הכנסות, ולא יכול להיות שעובר חודש ועוד חודש ללא מתווה. מנכ”ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, אמר כי מדובר במחדל יום הכיפורים של אגף התקציבים באוצר. הוא הוסיף: “אנחנו במלחמה כלכלית ואנחנו החיילים בחזית שסופגים אש מכוחותינו בגב. את הקורונה אפשר לנצח, אבל על האש הידידותית מהאוצר לא נראה לי שנצליח להתגבר”.

ח”כ עידן רול הגיב לדברים שנשמעו ואמר כי לבנות את הענף מחדש יעלה פי כמה וכמה מאשר להנשים אותו עכשיו. ח”כ אימאן חטיב יאסין הוסיפה: “אם התיירות חשובה למדינה היא צריכה לסייע”. ח”כ אנטאנס שחאדה אמר כי שוב משרדי הממשלה נכשלים. ח”כ יבגני סובה קרא לבטל את המסים ולסבסד טיולים בארץ לילדים במהלך החופש הגדול. ח”כ קרן ברק אמרה כי צריך לתת לעוסקים בענף ודאות לחצי השנה הקרובה. ח”כ ניר ברקת מתח ביקורת על משרד האוצר ואמר כי אין אחד שלא חושב שמדיניותו לא כשלה.

היו”ר מרגי אמר כי נדמה שאין מורה דרך, והוסיף כי היה צריך להקים אגף תקציבים נפרד שיטפל רק בהקצאת 100 מיליארד השקלים שהוקצבו לטיפול במשבר. סמנכ”ל משרד התיירות, פיני שני, אמר כי המטה לביטחון לאומי (המל”ל) מרכז תכנית לפתיחת השמים. היו”ר מרגי ביקש לקבל את התוכנית ושני הציע לזמן את המשנה לראש המל”ל. ח”כ מיקי לוי התפרץ לדברים ושאל “מה לעזאזל עושים במשרד התיירות להציל את הענף”. שני הודה כי אין תכנית ייעודית לכלל הענף, אלא תכניות לחלקים ספציפיים.

נציג האוצר, עמרי בן חורין, אמר כי ייתכן והמצב של ענף המסעדות והאולמות יהיה דומה למצב ענף התיירות. “אם חשבנו שמאוגוסט נתחיל לפתוח, אז עכשיו חושבים אחרת וזה נכון לא רק לענף התיירות”, אמר. הוא הוסיף כי ישנו מתווה סיוע אך הוא לא נותן מענה מלא.

בתום הדיון מתח היו”ר מרגי ביקורת קשה על אזלת היד של הממשלה בטיפול במשבר, והודיע כי ועדת הכלכלה תצא לסדרת דיונים מיוחדת לטיפול בכל ענפי המשק שנפגעו ממשבר הקורונה. “ענף התיירות אחראי להכנסות רבות לקופת המדינה, ומשליך על ענפים רבים נוספים ועל עשרות ומאות אלפי עובדים, במישרין ובעקיפין”, אמר

היו”ר מרגי אף הוסיף כי “הוועדה רואה בחומרה את היעדרות מנכ”ל משרד התיירות מהדיון ואת חדלות המעש. הוועדה החליטה לקיים סדרה של ישיבות ולייחד אותם לענפים השונים במשק. נדרש תיאום ושילוב ידיים, שבינתיים אינו קיים בממשלה וזו תחושה שהממשלה משדרת. הענף סובל מהיעדר תהליך מקצועי של קבלת החלטות. נדרשת תוכנית מיוחדת לענף ששיקומו יארך זמן. הנחות בארנונה והארכת החלת זה לא מספיק למנוע קריסת הענף. אנחנו נזמן לכאן לדיון מיוחד את שר האוצר ואדרוש שכל שרי הממשלה הרלוונטיים לפעילות הוועדה ידווחו לנו על התוכניות שהגישו לאוצר”.

מי זכאי לדמי ביטול?

בתוך כך, ועדת הכלכלה אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. בשל משבר הקורונה מבקשת הממשלה לצמצם את נזקי חברות התעופה ולקבוע הוראת שעה, לתקופה מוגבלת, שתצמצם את זכויות הנוסעים לפיצוי. הזכות לסיוע כמעט ולא תיפגע, הזכות להחזר כספי תישמר, אך הזמן עד לקבלת ההחזר יוארך וחברות התעופה יוכלו להציע שוב לכרטיס טיסה חלופי במקומו, והזכות לפיצוי כספי תבוטל למשך תקופת הוראת השעה. היו”ר מרגי הודיע בתום הישיבה כי ההצעה לא תקודם במליאת הכנסת עד שלא יהיה סיכום על מתווה הסיוע לחברות התעופה.

בדיון היום הצביעו חברי הוועדה על נוסח ההצעה, שאת עקרונותיה סיכמו בדיון הקודם שהתקיים בשבוע שעבר. לפי ההצעה שאושרה, הוראת השעה תחול עד 31 באוגוסט 2020, כאשר ניתן יהיה להאריכה לתקופה שלא תעלה על 9 חודשים נוספים. עוד נקבע כי השינויים יחולו גם רטרואקטיבית על כל הטיסות שבוטלו מה-1 במרץ 2020 ועל טיסות שבוטלו אל ומיעדים שעל החוזרים מהם חלה חובת בידוד גם לפי ה-1 במרץ.

הזכאות ללינה לנוסע שטיסתו בוטלה במהלך תקופת הוראת השעה תוגבל לשני לילות בלבד. עם זאת החליטה הוועדה שלא להגביל את הלינה במחיר, זאת בניגוד לנוסח המקורי בו ביקשה רת”א להגביל את עלות הלינה למאה דולר ללילה. עוד אושר כי חברות התעופה תחויבנה להחזיר את הכסף ללקוחות מיוזמתן ותוך 90 ימים מיום ביטול הטיסה, או לאחר 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף – לפי המאוחר מבניהם. זאת במקום 21 יום מיום פניית הלקוח, כפי שקבוע בחוק כיום. על מנת להיטיב עם הצרכנים קבעו חברי הוועדה כי בניגוד למצב כיום, בו הלקוח הוא זה שצריך לפנות לחברת התעופה, בתקופת הוראת השעה חברות התעופה יצטרכו להחזיר את הכסף מיוזמתן.

בנוסף לכך ניתנה לחברות התעופה אפשרות להציע שובר זיכוי, במקום השבת התמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר. עוד נקבע כי השוברים יונפקו בתוך 14 יום מקבלת הסכמת הנוסע, שוויו יהיה לפחות בסכום ששילם הנוסע עבור הטיסה שבוטלה ויהיו בתוקף לשנה לפחות. לקוח שלא יממש את השובר יהיה זכאי לקבל את כספו בחזרה.

ח”כ בועז טופורובסקי הציע היום כי המדינה היא שתעמיד אשראי לחברות התעופה. לפי הצעתו, החברות המדינה תשיב לצרכנים את הכסף תוך 21 יום מפנייתם, כפי שקובע החוק כיום, באמצעות קרן שתקים. חברות התעופה ישיבו את הכסף לקרן 69 יום לאחר מכן, כך שהצרכן לא יפגע וחברות התעופה יקבלו את האשראי מהמדינה. עוד הוא הציע להחיל את הצעת החוק רק על חברות התעופה הישראליות. היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית, עו”ד רננה שחר, התנגדה להחיל את ההצעה רק על החברות הישראליות, ואמרה כי זה נוגד את הסכם השמים הפתוחים. נציג האוצר, חיים בורובסקי, התנגד להצעה להקים קרן של המדינה ואמר כי תוכנית הסיוע לחברות התעופה לקחה בחשבון את הכסף שהן צריכות להחזיר לצרכנים.

ח”כ טופורובסקי הצביע בעד הצעתו להקמת הקרן, בעוד חברי הכנסת אנטאנס שחאדה ויבגני סובה נמנעו ושמונה חברי ועדה התנגדו לה, בהם היו”ר מרגי, ח”כ הילה וזאן, ח”כ יצחק פינדרוס, ח”כ אתי עטייה, ח”כ שרן השכל, ח”כ ניר ברקת וח”כ קרן ברק. ח”כ טופורובסקי הודיע כי יעלה את הצעותיו כהסתייגויות להצעת החוק במליאה.

כאמור, בתום הדיון הודיע היו”ר מרגי כי הוא יבקש מהיועץ המשפטי של הוועדה, עו”ד איתי עצמון, שלא להניח את הצעת החוק על שולחן המליאה עד להתקדמות במתווה הסיוע לחברות התעופה. מנכל אל על, גונן אוסישקין, התייחס לכך ואמר: “אלה לא ימים כתיקונם. אנחנו עם 95% ממצבת העובדים בחל”ת ונגמר לנו הכסף. נשאף לסכם את המתווה עם האוצר בימים הקרובים. הכוונה של החברה להחזיר את כל הכסף ללקוחותיה והצעת החוק תסייע לנו בכך”.

ביזנעס

art

 צבע אדום