מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 22°c
ירושלים 18°c
בית שמש 18°c
בני ברק 27°c
אשדוד 23°c
י' תשרי התשפ"ה | 12.10.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 20°c
חיפה 22°c
ירושלים 18°c
בית שמש 18°c
בני ברק 27°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

קריאות לחוקק את פסקת ההתגברות; 'כחול לבן' נגד 'הליכוד'

האם זה מה שיקבור סופית את ממשלת האחדות מהר מהצפוי? הקואליציה מיטלטלת הערב סביב הדרמה שהניח בג"ץ כשהחליט לבטל את חוק ההסדרה אותו חוקקה הממשלה הקודמת, ב'כחול לבן' מבטיחים לממש את ההכרעה, ומנגד בימין רותחים מזעם וקוראים לחוקק את פסקת ההתגברות

קריאות לחוקק את פסקת ההתגברות; 'כחול לבן' נגד 'הליכוד'

בנימין נתניהו / בני גנץ צילום: הדס פרוש/יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה לביטול חוק ההסדרה על ידי שופטי בג״צ, בסיעות הימין קוראים לחוקק את פסקת ההתגברות ומאתגרים את הסיעות החרדיות, במפלגות השמאל מברכים, שבכחול לבן מתנגדים לעמדת הליכוד ומודיעים כי יכבדו את בג״צ חרף מבול התגובות מנציגי הליכוד לחוקק את פסקת ההתגברות.

הראשון להגיב היה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ שיזם את החוק, שכרך את פסילת החוק למצבו המשפטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר, "אדוני ראש הממשלה, החבל שנמתח היום סביב צוואר ההתיישבות הוא אותו החבל שייכרך על צווארך. אל תצפה למשפט צדק. שופטיך לא יפגעו ביוקרתו של מנדנבליט בדיוק כפי שלא עשו זאת בחוק הזה. אתה זה שמאפשר את זה כבר שנים רבות ואין לך להלין אלא על עצמך".

סמוטריץ׳ הודיע כי הוא יתאגר את הסיעות החרדיות ונציגי הליכוד, שהוא מתכוון להביא לכנסת "באופן מידי את פסקת ההתגברות". שהוא אומר הערב כי "המבחן של נתניהו, הליכוד והחרדים, לא יהיה בהודעות גינוי חסרות כיסוי לבג"ץ על פסילת חוק ההסדרה אלא בהעברת פסקת ההתגברות בכנסת באופן מידי. יש לכך רוב גדול בכנסת וגנץ עם 12 מנדטים בסקרים יבלע כל צפרדע כדי לא להגיע לבחירות. קדימה".

תגובות חריפות נשמעו גם מחברי הליכוד, השר יולי אדלשטיין תקף באופן חריף את מערכת המשפט ואמר כי "בג"ץ איבד את זה. הוא הופך את עצמו לרשות המחוקקת, לרשות המבצעת ולרשות השופטת בו זמנית". הוא הצהיר כי "חייבים לשים לכך סוף". שלדבריו, "הדרך לכך היא באמצעות פסקת ההתגברות. אם בג"ץ לא מכיר במגבלותיו על הכנסת לשרטט את המגבלות".

תגובות דומות נשמעו משאר בכירי הליכוד, כמו חבר הכנסת אופיר אקוניס שהבהיר כי "הרשות השופטת מבזה את הרשות המחוקקת, הכנסת הנוכחית חייבת להשלים את חקיקת פסקת ההתגברות". כך גם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר שאמר כי "אין מנוס מפסקת התגברות שתאזן את המצב ההזוי הזה בו הרשות השופטת מבטלת חוקים שנחקקו ע״י הרשות המחוקקת במחי יד".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ על פסילת חוק ההפקעה: "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".

בתגובה רשמית של הליכוד נמסר "מצער שבג״צ התערב ופסל חוק חשוב להתיישבות ולעתידה. נפעל כדי לחוקק את החוק מחדש". השר לביטחון פנים אמר אוחנה אמר כי "המצב של בית משפט לעומתי הוא מצב בעייתי, מטריד ומציק".

מנגד, בכחול לבן בירכו את החלטת בג״צ ומסרו הערב בניגוד לדעת שותפתם הליכוד, ומסרו כי "חוק ההסדרה במתכונתו מנוגד למצב החוקתי בישראל והבעייתיות המשפטית בעניינו היתה ידועה עוד במועד אישורו בכנסת. אנו מכבדים את הכרעת בג׳׳ץ ונדאג שהיא תמומש".

תגובות דומות נשמעו גם מחברי סיעת מרצ, כך חבר הכנסת ניצן הורביץ שאמר הערב כי "טוב עשה בג"צ שפסל את חוק ההפקעה. החוק הגזעני נועד לנשל פלסטינים מאדמותיהם הפרטיות לטובת בניה בלתי חוקית בהתנחלויות. זה חוק שמתאים לתקופות ולמדינות מהסוג החשוך ביותר. חוק ההפקעה הוא חוק של גזל שנוגד את אמות המוסר הבסיסיות ביותר. כדאי ללמוד לקח מביטול החוק הזה גם הלאה, לתוכנית הסיפוח שתיצור עוול גדול בהרבה".

בחדרי חרדים

art

 צבע אדום