צעיר בעל צרכים מיוחדים נחשד כמחבל ונורה למוות

מקרה מצער התרחש בשבת על יד שער האריות, צעיר ערבי שנחשד נושא אקדח בידו, נקרא לעצור אולם הוא החל לברוח, שוטרים שרדפו אחריו ירו בו למוות, אך התברר כי לא נשא אקדח. כמו כן נודע תוך זמן קצר כי מדובר בנער בעל צרכים מיוחדים הסובל ממוגבלות | השר אוחנה: "האירוע נבדק כמתחייב בחוק, ונפעל בהתאם לממצאים כדי למנוע מקרים דומים"

חרבות ברזל 30.5.2020 | 22:31

איאד חאלק צילום: באדיבות המשפחה

הבוקר (שבת) שוטרים שהוצבו בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים, הבחינו בגבר כבן שלושים המחזיק בחפץ שנחשד כאקדח. השוטרים קראו לו לעצור, והוא בתגובה החל לברוח.

לאחר מרדף קצר הכוח הבחין בגבר באזור שער האריות בעיר העתיקה וירה בו למוות. רק לאחר בדיקה התברר כי החשוד לא נשא אקדח. הפלסטינים פרסמו את זהות ההרוג - איאד חאלק, בן 32 מוואדי ג'וז, בעל צרכים מיוחדים שסבל ממוגבלויות.

המשטרה דיווחה למח"ש על התקרית וחקירה נפתחה. השוטרים שהיו מעורבים באירוע נחקרו במשרדי מח"ש בהר חוצבים. שני לוחמי מג"ב נחקרו תחת אזהרה כשההערכה היא ששניהם ירו בו.

אביו של איאד חלאק סיפר ל'כאן חדשות' כי "איאד היה בדרך למוסד החינוכי, אני לא מעכל את הסיטואציה. אנחנו אומרים לו כל בוקר להשאיר את הטלפון בידו כדי שנהיה איתו בקשר ונוודא שהוא הגיע למוסד החינוכי בשלום".

חאתם עיוויווי, בן דודו של איאד חלאק, אמר בריאיון לרשת ב' כי "יש לו מחלה מתקדמת. הוא מפחד מאנשים זרים, אפילו מהמשפחה שלו. השוטרים קראו לו, והוא ברח לחדר האשפה, ושם ירו בו. המורה במוסד צעקה לשוטרים שהוא נכה".

לפי תחקיר האירוע, חלאק היה בדרכו למוסד החינוכי לבעלי צרכים מיוחדים שבו הוא לומד בעיר העתיקה - "אילווין". שוטרים שראו אותו הבחינו בחפץ בידו וצעקו לעברו לעצור. איאד פחד מהם וברח למוסד החינוכי שנמצא סמוך למקום שבו נורה. קבוצת שוטרי מג"ב אחרת שהבחינה בו ירתה בו באופן מיידי כשברקע צעקות "מחבל, מחבל". לפי זירת האירוע נראה שהשוטרים ירו לפחות שבע יריות, כך על פי הדיווח ב'כאן'.

חבר הכנסת אחמד טיבי הגיב בחריפות למקרה ואמר כי "זהו פשע חמור. רק אתמול הסית השר אוחנה את השוטרים לירות 'במי שתוקפים שוטרים' והשוטרים הבינו מזמן את המסר. בארה"ב הרוחות סוערות בגלל הריגתו של אזרח שחור וכאן הטיוח רק התחיל".

מהמשטרה נמסר כי "המקרה החריג שאירע הבוקר הועבר מיד לחקירת מח"ש כדי שייבדק וייחקר בהתאם כמקובל. יחד עם זאת, מן הראוי להמתין לתוצאות החקירה וממצאיה בטרם הסקת מסקנות נחרצות, ולהימנע מהכפשות ומהשתלחות מכוערת ופסולה במי שמגן מדי יום בגופו על ביטחון אזרחי ישראל".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה פרסם הודעה מטעמו, בה מסר: "אני משתתף בכאבה של משפחת אלחלאק ומביע צער על מותו של איאד, צעיר בעל צרכים מיוחדים. האירוע נבדק כמתחייב בחוק, ונפעל בהתאם לממצאים כדי למנוע מקרים דומים. עד לסיום הבדיקה, לא נחרוץ את דינם של השוטרים". לדבריו, "הם נדרשים לקבל החלטות גורליות בשניות, בשטח רווי פיגועים תוך סכנה תדירה לחייהם".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום