עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
קריסה באפריל לענף הרכב: רק 10% מסירות לעומת מרץ
חודש קשה ליבואני הרכב: מסירות הרכבים הצטמצמו בכ-90% באפריל לעומת מרץ • טויוטה מובילה את טבלת המסירות עם 650 כלי רכב, קיה במקום השני, סקודה שלישית, רנו רביעית, סוזוקי חמישית ויונדאי ירדה למקום השישי את הירידה החדה ביותר ספגה מאזדה עם 44 מסירות רכב בלבד • בינתיים, לצד ההוזלות, יבואני הרכב בונים על הפיצוי של היוצאים מההסגר
חודש אפריל היה החודש הקשה ביותר ליבואני הרכב מאז תחילת שנות ה-80. נתוני מסירות הרכבים הצביעו על 2,562 רכבים חדשים שנמסרו ללקוחות, לעומת חודש מרץ בו נמסרו 18,595 יחידות. אשתקד נמסרו בחודש אפריל 22,729 יחידות.
רק השבוע דיווחנו על תחילתה של ירידת מחירים באולמות התצוגה. באיגוד יבואני הרכב אומרים כי הירידה בשוק הרכב החלה כבר בחודש מרץ שנסגר עם צניחה של 36% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. משבר הקורונה וסגירת המשק רוקנו את אולמות התצוגה הנוצצים של יבואני הרכב והביאו את המכירות לשפל היסטורי.
מתחילת השנה נמסרו בסך הכל 87,730 רכבים חדשים לעומת 114,847 בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מרץ הייתה הירידה מתונה יותר בכלל השוק, לאחר שהשנה נפתחה במכירות חזקות מאוד עם עליה של כ-9% וכ-7.5% בינואר ופברואר יחסית ל-2019.
יבואני הרכב שקיבלו את אישור הממשלה ופתחו את אולמות התצוגה, מדווחים בינתיים על קצב הזמנות איטי ביותר. מכירת רכב לא דומה כלל לקניה בסופר. מדובר על הוצאה או התחייבות ארוכת טווח של עשרות אלפי שקלים וישנה חשיבות רבה להבעות הפנים, הן של המוכרים המנוסים והן של הלקוחות. המסכות והמחיצות מקשים בהחלט על המכירות בשוק הרכב.
ב’וואלה’ העריכו כי שוק יד שנייה הולך להיות מוצף במכוניות ליסינג חדשות יחסית, שחוזי הליסינג שלהן בוטלו והן יהיו זמינות במחירים אטרקטיביים בהרבה מאלו של אולמות התצוגה. על פי הערכות, כלל לא בטוח שמכוניות חדשות יירכשו כנגדן, שכן חברות, ציי רכב ועובדים רבים ישאלו את עצמם האם עסקה כזו היא כדאית עבורם.
ואילו ב’כלכליסט’ פורסם, כי לאחרונה החלו לבחון במשרדי הממשלה את החזרת תוכנית הגריטה בה העניקו סכומי כסף לנפרדים מהרכבים הישנים. המטרה היא: החייאת שוק הרכב והעלאת כמות המסירות. כך או כך, נראה שנתוני חודש מאי לא יהיו מציאה של ממש.
על פי הנתונים, טויוטה מובילה את טבלת המסירות בחודש אפריל עם 650 מסירות (לעומת 3,828 בחודש אפריל 2019). קיה מסרה 470 רכבים (3,296 באפריל) מכוניות, סקודה 221 מסירות (לעומת 1,761), רנו 190 מסירות (935) סוזוקי 136 מסירות (1,177) ואילו יונדאי שהתמקמה בשנה שעברה במקום הרביעי עם 2,959 מסירות, הגיעה בחודש אפריל לשפל של 101 מסירות בלבד, מקום שישי בטבלה.
את הירידה החדה ביותר סופגת חברת מאזדה שמסרה בחודש אפריל 44 רכבים בלבד, זאת לעומת כמות מסירות של 3,308 באפריל אשתקד, נתון שמיקם בשעתו את מאזדה במקום השני מכלל מסירות הרכבים בחודש זה אשתקד.
בקרב מותגי היוקרה מרצדס ממוקמת במקום הראשון עם 28 מסירות (לעומת 235 אשתקד), לקסוס 26 (142), קאדילק ופורשה 22 כל אחת, אודי מסרה 18 רכבים (244), ב.מ.וו מסרה 13 רכבים (314), ווולוו 12 יחידות בלבד לעומת 112 בחודש אפריל 2019.
עשרת המותגים הנמכרים ביותר ברבעון הראשון של 2020:
- יונדאי – 13,271
- טויוטה – 11,187
- קיה- 10,739
- סקודה – 7,539
- מיצובישי – 5,780
- סיאט – 4,208
- מאזדה – 4,197
- סוזוקי – 3,608
- שברולט – 3,467
- ניסאן – 3,241
ומה קורה בעולם הגדול? ב’כלכליסט’ דווח כי בארה”ב הוגדרו סוכנויות מכירת הרכב במדינות רבות כ”עסק חיוני”, מה שמאפשר להגיע אל הסוכנויות ולרכוש מכונית חדשה גם בעיצומו של המשבר. בגרמניה מסרה הקנצלרית אנגלה מרקל לסוכני הרכב כבר לפני כשבועיים כי יוכלו לפתוח מחדש את אולמות התצוגה של מכירות הרכב ברחבי המדינה.
בפרשנות לדברים הסבירו באתר מדוע דווקא בימי הקורונה, ימים של ריחוק חברתי ואיסורי תנועה, היה כל כך חשוב לגרמניה ולארה”ב לעודד הגעה אל סוכנויות הרכב כדי לקנות מוצר בשווי עשרות אלפי דולרים?
במקרה של גרמניה, המכוניות שנמצאות בסוכנויות הרכב הן מכוניות שכבר עזבו את המפעלים של יצרני הרכב, גרמנים ברובם, והסוכנים ביקשו לפנות מלאים קיימים של מכוניות שלא נמכרו, כדי שיוכלו להרוויח.
במקרה של ארה”ב, שמתמודדת עם הקורונה במלוא עוצמתה, מדובר כבר בעניין מוראלי: האמריקאי, כך לפחות טוענים סוכנים בארה”ב, רואים במכונית סימן כל-אמריקאי לחופש – משהו שמהווה חלק ממצב הרוח הלאומי, כמובן תוך ריפוד כיסיהם של סוכני הרכב האמריקאים.
אחד היבואנים שהתראיין בעילום שם ל’כלכליסט’ טען, כי “הדבר הראשון שהאנשים יעשו כשהם ייצאו מההסגר יהיה להתפנק במכונית חדשה. זה לא נשמע כמו משהו הגיוני, אבל יש אצלנו תחושה חזקה של פיצוי עצמי: ‘ישבנו חודשיים בבית, מגיעה לנו מכונית ב-150 אלף שקל’. אתם תראו שעם תום המשבר אנשים יעמדו בתור לקנות מוצרים שהם לא צריכים, כי זה חלק מהמנטליות שלנו. עם פתיחת הסגר היה תור ארוך של לקוחות שעמדו באיקאה. הם לא באמת זקוקים למיטה חדשה ב-2,000 שקל, אבל הם קנו”.