ירון אברהם: גורמי מודיעין ישראליים הגיעו לאמירויות אחרי ההיעלמות של שליח חב״ד כדי להשתתף בחקירה.
אחרי הקורונה: עומסי התנועה צפויים להיות קשים מהרגיל
מומחים טוענים כי לאחר הרמת הסגר המצב בכבישים יהיה חמור יותר מאשר לפני הקורונה - מאחר ואנשים יעדיפו לנסוע ברכבים פרטיים ולא בכלי תחבורה ציבוריים כרכבות ואוטובוסים - מטעמי היגיינה
עומסי תנועה. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
ההקלות שנכנסו לתוקף ביום ראשן האחרון, הביאו לעלייה דרסטית במספר כלי הרכב בכבישים. בשעות הצהריים נספרו בכבישי איילון 65% מכלי הרכב שישנם שם בימים כתיקונם, ו-80% בשעות הבוקר.
כעת, מומחים טוענים כי אחרי הקורונה המצב בכבישים יהיה חמור יותר מאשר לפני הקורונה שכן אנשים יעדיפו לנסוע ברכבים פרטיים ולא בכלי תחבורה ציבוריים כרכבות ואוטובוסים - מטעמי היגיינה.
"ההפחתה הצפויה בשימוש בתחבורה הציבורית בטווח הקצר והבינוני עלולה להוביל לעומסים כבדים בהרבה מאלו שקדמו למגפה", נכתב במכתב ששלחו הארגונים "מרחב - התנועה לעירוניות בישראל", "תחבורה היום ומחר" ו"ישראל בשביל האופניים" לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הבוקר (שני).
הם ציינו כי למעלה מ-200 ערים, וביניהן ניו יורק, ברלין, בוגוטה, ונקובר, בריסל, פריז וברצלונה נקטו צעדי מניעה כגון הרחבת מדרכות להולכי רגל; הרחבת שטחי האופניים וסימון נתיבים באמצעים מהירים; סגירת רחובות בערים לכניסת מכוניות; ומיתון תנועה ברחובות משותפים. לטענתם, עלויות צעדים אלו זניחות והם זוכים לתמיכה ציבורית.
"נראה שממשלת ישראל נכשלה פעם נוספת בניצול תקופת הקורונה לקידום איכות חיים טובה יותר לכולנו", אומרת יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה באדם טבע ודין ל-themarker. "במקום למנוע את החזרה לפקקים המאוסים, שגוזלים מאיתנו שעות כה רבות ומהמשק כולו כ- 40 מיליארד שקל בשנה, משרד התחבורה היה צריך לנצל את הזמן ולהיערך להכפלה של כמות האוטובוסים, לסמן נתיבים מיוחדים כרשת ארצית, להכשיר מובטלים כנהגים על מנת למלא את המחסור ולספק עבודה ולעודד אמצעים משלימים כמו אופניים".
נקווה ששר האוצר הבא יחבור למגמה של עידוד התחבורה הציבורית לא רק במלים אלא במעשים ובקביעת מדיניות, כך שכולנו נוכל לראות את הסוף של הפקק האינסופי", היא הוסיפה.