עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
הקטל בכבישים: אולי שמשרד הבריאות יוציא אזהרת מסע?
שנת 2019 הייתה מהקשות שידעה המדינה בתחום תאונות הדרכים וביזנעס תוהה מדוע רק לאיטליה או לסין אסור לנסוע • ירושלים עם מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים הגבוה ביותר • ביישובים החרדיים קרית יערים וקוממיות לא דווחו כלל תאונות דרכים בכל 2019
שוב גובים הכבישים מחירי חיים גבוהים. בחודש ינואר 2020 נרשמו 849 תאונות דרכים עם נפגעים, כך עולה מפרסומי הלמ"ס, מהן 24 תאונות קטלניות ו-106 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,403 איש, מהם 25 הרוגים ו-117 פצועים קשה. עוד דווחו למשטרה 2,593 תאונות שסווגו כתאונות עם נפגעים קל, בהן נפגעו קל 3,305 בני אדם.
בואו נחדד זאת שוב, מדובר ב-25 אנשים או נשים שיצאו בבוקר לכביש ולא חזרו הביתה. 25 משפחות שנהרסו. 25 קברים חדשים שנכרו לשווא על ידי האספלט השחור. על כמה חולים שמתו מהקורונה באיטליה, משרד הבריאות רוצה להוציא אזהרת מסע ולבודד את כל המגיעים משם, מתי משרד הבריאות יוציא אזהרת מסע לכבישי הארץ?
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2019, נהרגו בתאונות דרכים בכבישי ישראל, 355 בני אדם, לעומת 318 שנהרגו בשנת 2018. מבין ההרוגים בשנת 2019: 89 נהרגו כהולכי רגל, 66 רוכבי אופנוע וקטנוע, 18 רוכבי אופניים רגילים, 15 רוכבי אופניים חשמליים ושלושה רוכבי קורקינט חשמלי נהרגו בשנת 2019.
את הנתונים כבר סקרנו בכתבה שזכתה לכותרת – תרשמו על ההגה: 355 נהרגו בתאונות דרכים ב-2019. עמותת אור ירוק שמנתחת את כלל הנתונים הקשים, מדגישה כי 137 מן ההרוגים בשנה זו, נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני.
ירושלים היא העיר עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר, ועברה את תל אביב שהייתה בעלת מספר הנפגעים הגבוה ב-2018. בתל אביב ובירושלים נהרגו 18 בני אדם בכל אחת, והן הערים עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר. מעל ל-13 אלף בני אדם, נפגעו בתאונות דרכים בתחום הערים והישובים בשנת 2019, מתוכם 1,422 נפצעו באורח קשה.
עמותת אור ירוק מפלחת את הנתונים, גם לפי גילאי האוכלוסיות, והמספרים קשים לעיכול: 29 ילדים ונערים בגילאי 0-14, נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים, 79 בני נוער וצעירים בגילאי 15-24, לא ישובו הביתה לעולם ו-67 קשישים בני 65 ומעלה, מתו טרם סיימו להזדקן בנחת ובשמחה. כולם נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים.
נתוני אור ירוק (מתוך הלמ"ס), מביאים את נתוני תאונות הדרכים בפילוח לפי הערים השונות במדינה. כך למשל עולה, כי בתל אביב נפגעו 1,504 בני אדם בתאונות דרכים בשנת 2019, מתוכם 18 בני אדם נהרגו ו-196 נפצעו באורח קשה. בירושלים נפגעו 1,558 בני אדם, מתוכם 18 בני אדם נהרגו ו-183 נפצעו באורח קשה. מדובר בשבעה הרוגים יותר בעיר, מאשר בשנת 2018. ואילו בחיפה נפגעו 894 בני אדם, מתוכם שבעה בני אדם נהרגו ו-84 נפצעו באורח קשה. מדובר בארבעה הרוגים יותר מאשר בשנת 2018.
ומה קורה בערים החרדיות? בבני ברק נפגעו 250 בני אדם בתאונות דרכים בשנת 2019, מתוכם הרוג אחד, 28 שנפצעו באורח קשה ו-221 פצועים קל. בביתר עילית נפגעו 31 בני אדם, מתוכם הרוג אחד, 7 פצועים קשה ו-23 פצועים קל. גם בעיר אלעד נספר הרוג אחד, מתוך 23 נפגעי תאונות דרכים, 4 פצועים קשה וכל השאר קל.
בעיר מודיעין עילית, לא נהרג ב"ה אף אחד מתאונות דרכים, אולם נפצעו 11 בני אדם 8 מהם במצב קשה. ומכאן ליישובים חרדים קטנים. בעמנואל נפצע קשה אדם אחד, לאחר שבשנת 2018 לא נפגע אף אדם מתאונת דרכים בעיר. בכפר חבד ובבית חלקיה נספרו (בכל אחד מהמקומות) 2 פצועים, אחד קשה אחד קל. ואילו בקרית יערים ובקוממיות, הכריזו על שנת 2019 כנקייה מתאונות דרכים.
באור ירוק אומרים עוד, כי חודש אוקטובר היה החודש הקשה ביותר בדרכים, זו שנה שניה ברציפות, עם 38 הרוגים; נרשמה עלייה חדה, במספר רוכבי האופנועים והקטנועים, שנהרגו בתאונות דרכים – 66 בשנת 2019 לעומת 44 ב-2018. כמו כן, נרשמה עלייה גם במספר רוכבי האופניים (הרגילים), שנהרגו בתאונות דרכים. 18 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בשנת 2019 – מספר ההרוגים הגבוה מאז שנת 2010.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר בעקבות הנתונים הקשים, כי "שנת 2019 היא שנת כישלון במאבק בתאונות הדרכים וזו תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נכשל בהגנה על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות הדרכים, כמו ילדים, קשישים, רוכבי אופנועים וקטנועים, צעירים ואזרחים מהחברה הערבית.
"במקום להתמקד בכל אוכלוסייה ובמאפיינים הייחודיים שלה, להכין תכנית פעולה לצמצום הנפגעים ולהוציא אותה אל הפועל, המדינה פשוט התעלמה מאותן אוכלוסיות והתוצאות הקשות בהתאם.
"הנתונים הקשים היו מדליקים נורה אדומה בכל מדינה מתוקנת, אבל למרות זאת, בישראל לא נערך דיון אחד רציני עם כל הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש ולא נוספו תקציבים למאבק בקטל בדרכים אלא להיפך".
ארז קיטה לא מסתפק בביקורת, יש לו גם דרכים לצמצום האסונות בדרכים: "כדי להחזיר את ישראל חזרה למסלול של ירידה בהרוגים מתאונות דרכים, יש להוסיף עוד 200 ניידות משטרה ומאות שוטרים, שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים, יש להגדיל את הכסף שמיועד לטיפול בכבישים האדומים ובצמתים המסוכנים, לעודד שימוש במערכות בטיחות מצילות חיים על ידי הפחתה במס, ולהתמקד בצמצום הנפגעים וההרוגים הגבוה, באותן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון להיפגע בתאונות דרכים".
לדבריו, "הכישלון המתמשך מוכיח, כי האסטרטגיה של הטלת האחריות רק על הנהגים, פשוט לא עובדת ולכן חייבים להפסיק להאשים רק את הנהגים בתאונות ולקחת אחריות".