עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
חברות החדשות ביקשו ליצור מאגר קלפיות מדגם משותף - הסוקרים טרפדו
הרעיון נבחן על מנת להוזיל באופן משמעותי את עלויות ערב השידור של משדרי הבחירות • לא היה מדובר באיחוד הסקרים של שלושת החברות לכדי סקר אחד, אלא בשימוש באותן קלפיות כבסיס לניתוחים השונים של כל אחד מחברות המחקר שמייצרות את המדגמים
סקר טלפוני, אילוסטרציה | נועם רבקין פנטון, פלאש 90
שלושת חברות החדשות (חדשות 12, חדשות 13 וחטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי) בחנו אפשרות ליצור מאגר משותף אחד של קלפיות מדגם - זאת על מנת להוזיל באופן משמעותי את עלויות ערב השידור של משדרי הבחירות. בשלושת חברות החדשות הביעו נכונות לבצע מהלך כזה, אך הסוקרים מנו גבע ודודי חסיד טרפדו את היוזמה משיקולים מקצועיים. נסביר כי לא מדובר באיחוד הסקרים של שלושת החברות לכדי סקר אחד, אלא בשימוש באותן קלפיות כבסיס לניתוחים השונים של כל אחד מחברות המחקר שמייצרות את המדגמים.
הצגת מדגמי הבחירות הוא רגע השיא במשדר הבחירות עצמו, והוא מנקז אליו משאבים ניהוליים וכספיים גבוהים. ע"פ ההערכות בתעשייה, ההשקעה במדגם המבוסס על קלפיות מדגם יכולה להגיע לכמיליון שקל, כי מדובר בהצבה ותפעול של לפחות 60 קלפיות שונות על כל המשתמע מכך: הקמה, שינוע, כוח אדם וכדומה, וזאת עוד לפני שמשקללים את עלות הסוקרים עצמם. מדובר בהוצאה כלכלית כבדה, בעיקר לאור העובדה שהבחירות הקרובות הן סבב הבחירות השלישי על שנת התקציב הנוכחי.
הרעיון של מספר גופי תקשורת המייצרים מאגר קלפיות אחד מקובל בארה"ב, ובעבר הועלתה האפשרות ליישם זאת גם בארץ, אך זה לא התפתח למעבר ליוזמה כללית שלא נבחנה לעומק. בצוק העיתים והעלויות הכלכליות הגבוהות שנגרמות לחברות החדשות בגלל מערכת הבחירות השלישית נבחנה הפעם האפשרות ביתר רצינות. כך, למשל, תאגיד השידור כבר אישרו אותה, וגם בחברות החדשות האחרות הביעו נכונות.
מי שטרפד את היוזמה היו הסוקרים עצמם - ומטעמים מקצועיים. כזכור, קיים פער בין תוצאות המדגמים של הערוצים השונים, זאת למרות שהם משתמשים באותה כמות קלפיות מדגם. הסיבה לכך היא שלמיקום של קלפיות שמהן בוחרים לייצר את המדגם יש חשיבות באיכות התוצאה. מיקום קלפיות המדגם אמור לשקף את כל המשתנים הסטטיסטיים כמו חתך סוציו-אקונומי, מגדר, גיל, אחוז משקרים וכדומה. בין הסוקרים יש שוני בבחירת המיקומים ולכן יש גם שוני בתוצאות. בחברות החדשות הציעו אפילו להגדיל באופן משמעותי את כמות הקלפיות הכללית באופן משמעותי (מספיק שכל ערוץ היה ממן "רק" 30 קלפיות, היה בכך עבור הערוצים חיסכון כספי גדול ומאגר הקלפיות היה גדל) אך אנשי המקצוע סברו שהזמן הקצר לא יאפשר היערכות ראויה והאפשרות נגנזה.
בחדשות 12 ו-13 סרבו להגיב לידיעה.