מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 23°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
ט' תשרי התשפ"ה | 11.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 23°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

דרמה של השעות האחרונות: הערכה - נתניהו יכנס הערב הצהרה לתקשורת

חסינות - כן או לא? ההתייעצויות של נתניהו וסביבתו בדבר הגשת החסינות נמשכות: ההערכה היא שראש הממשלה יכנס הערב הצהרה לתקשורת שעות לפני פקיעת המועד האחרון, ושבה יודיע על החלטתו - לצד ההכרזה על שלושת השרים החדשים בממשלתו. בליכוד עדיין לא החליטו אם דוד ביטן ימונה לשר

דרמה של השעות האחרונות: הערכה - נתניהו יכנס הערב הצהרה לתקשורת
אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

דריכות במערכת הפוליטית: היום (רביעי) בחצות יסתיים הדד-ליין האחרון שמאפשר לראש הממשלה נתניהו לבקש חסינות מפני העמדה לדין, וגם כעת - פחות מ-8 שעות לפקיעת המועד, בסביבתו של נתניהו מתקיימות ברצף התייעצויות בדבר המשך דרכי הפעולה. כל זאת במקביל לכך שראש הממשלה צפוי למנות היום שלושה שרים חדשים בממשלה, לאחר שנדרש לוותר עליהם בשל כתב האישום נגדו.

בסביבת נתניהו יש התלבטות קשה בדבר עצם הגשת החסינות וגם בדבר האופן שבו הוא עלול להשפיע על קמפיין בחירות 2020. ההערכה היא שבשעות הערב נתניהו יכנס הצהרה לתקשורת שתהיה סגורה לשאלות עיתונאים שבה יודיע על בקשת החסינות וכן על שלושת השרים החדשים בממשלה. מרגע הגשת בקשת החסינות - התהליכים המשפטיים נגד נתניהו ייעצרו. בבלפור חלוקים: חלק חושבים שאין ברירה אלא להגיש את הבקשה, אבל מנגד אחרים דואגים שהקמפיין האגרסיבי נגד חסינות ימנע מנתניהו בבחירות הקרובות להגיע ל-61 ממליצים, שיאפשרו לו להרכיב את ממשלתו החמישית. 

התלבטות נוספת בבלפור היא גם על זהות השרים החדשים. נתניהו נדרש לוותר על שלושת התיקים שנותרו בידיו - הרווחה, החקלאות והתפוצות - וכפי שפורסם אמש במהדורה המרכזית, שני תיקים ילכו לליכוד ותיק אחד תקבל ש"ס. שני המועמדים המובילים בליכוד הם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי וחבר הכנסת דוד ביטן. באשר לביטן, שהפרקליטות ממליצה להעמידו לדין בגין עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים - החשש הוא שההודעה על מינויו במקביל להגשת החסינות תפגע ציבורית בליכוד. אם אכן יוחלט שביטן לא יהיה שר - המועמד המוביל הבא אחריו הוא חבר הכנסת ניר ברקת.

למרות שבריאיון לקרן מרציאנו נתניהו דחה את האפשרות שיקדם שינויי חקיקה שיעניקו לו חסינות, בסביבתו בתקופה האחרונה התחילו להישמע קולות שרומזים על המשך דרכי הפעולה של ראש הממשלה. יו"ר סיעת הליכוד חבר הכנסת מיקי זוהר אמר בריאיון למהדורה ראשונה כי "הכנסת צריכה להעניק לו את החסינות לאור מה שראינו ואם וכאשר נלך למערכת בחירות נוספת - הציבור יוכל להעניק לו את אותה חסינות שמגיעה לו בדין ולאור הרדיפה נגדו".

את הרמז העבה ביותר נתן ראש הממשלה באירוע הדלקת נר שמיני של חנוכה ביום ראשון, שבו נאם בפני פעילי הליכוד ואמר להם כי יודיע על החלטתו "בעוד יומיים", כלומר אתמול: "אני אודיע תוך יומיים על החלטתי, אבל דבר אחד ברור: חסינות היא לא נגד הדמוקרטיה אלא אבן יסוד בדמוקרטיה. בכל מקרה, יש חסינות אחת שאני מבקש כבר עכשיו- חסינות מפני תעמולת הסרק של גנץ לפיד וחבריהם. אין לי זמן לזה, אני עובד למענכם ולמען המדינה שלנו. זה לא יצליח להם".

mako

art

 צבע אדום