מבזקים +
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 23°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
ט' תשרי התשפ"ה | 11.10.2024
תל אביב 24°c
באר שבע 22°c
חיפה 23°c
ירושלים 21°c
בית שמש 23°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מפגינים מנסים להסתער על שגרירות ארה"ב בבגדד

תומכי המיליציות השיעיות הפרו-איראניות התכנסו כדי למחות על הפעולה האמריקנית נגד גדודי חיזבאללה • אלפים משתתפים בהלוויות הלוחמים. "לא לאמריקה, לא לטראמפ", צעקו המפגינים • גורמים עיראקיים: שגריר ארה"ב והצוות פונו

מפגינים מנסים להסתער על שגרירות ארה"ב בבגדד
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אלפי מפגינים ולוחמי מיליציות התאספו היום (ג') מחוץ לשער המרכזי של שגרירות ארצות הברית בבגדד, והביעו זעם על התקיפות האוויריות שפגעו בבסיסים השייכים לגדודי חיזבאללה, מיליציה הנתמכת על ידי איראן. לפי עדי ראיה, חלקם ניסו להסתער על המקום והם מתכננים להקים מחנה אוהלים. גורמים במשרד החוץ בעיראק אמרו כי שגריר ארצות הברית וצוות השגרירות פונו מהמקום.

חלק מהמפגינים השליכו אבנים לעבר השער, בעוד שאחרים צעקו: "לא, לא אמריקה! לא, לא לטראמפ". כוחות מיוחדים עיראקיים נפרסו סביב השער המרכזי של המתחם כדי לבלום את המפגינים. בין המשתתפים בהפגנות היו מנהיגי המיליציות ובעלי בריתם של איראן, בהם קיס אל-חאזעלי, מנהיג קבוצת עסאיב אל-חק. בגדר שסביב המבנה הונפו דגלי גדודי חיזבאללה.

במקביל, התקיימו הלוויותיהם של הלוחמים, שלפחות 25 מהם נהרגו בתקיפות האמריקניות ביום ראשון, שהיו בתגובה להרג של אזרח אמריקני במתקפת רקטות על בסיס שבו מוצבים כוחות אמריקניים בעיראק ביום שישי האחרון.

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

מוקדם יותר החודש, האשים שר החוץ האמריקני מייק פומפאו את הכוחות העיראקיים המגובים על ידי איראן בהתקפות על בסיסים אמריקניים בעיראק, ואמר כי התקפות מצד טהראן או שלוחותיה כנגד אמריקנים או בעלי בריתה "ייענו בתגובה מכרעת של ארצות הברית".

גורמים אמריקניים רשמיים אמרו כי וושינגטון הפגינה סבלנות כלפי פרובוקציות מאיראן ובעלות בריתה, אך הגיע הזמן לבסס מחדש את ההרתעה מפני התוקפנות שלהן. "לאחר כל כך הרבה פיגועים היה חשוב לנשיא להנחות את כוחותינו להגיב באופן שהמשטר האיראני יבין", אמר בריאן הוק, נציגה המיוחד של ארצות הברית לאיראן.

אתמול הזהירה המועצה לביטחון לאומי בעיראק כי התקיפות ייאלצו אותה לשקול מחדש את מערכת היחסים ואת שיתוף הפעולה עם הקואליציה האמריקנית הפועלת נגד כוחות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). המשבר הנוכחי בעיראק הוא החמור ביותר מאז שהממשלה הכריזה ניצחון על הארגון הג'יהאדי, שבשיאו שלט על כשליש משטח המדינה, לפני שנתיים. בחודשים האחרונים הגביר הארגון את מתקפותיו, והחשש הוא שהוא ינצל את הכאוס כדי להתבסס מחדש.

גלובס

 

art

 צבע אדום