מבזקים +
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
ט' תשרי התשפ"ה | 11.10.2024
תל אביב 25°c
באר שבע 24°c
חיפה 23°c
ירושלים 23°c
בית שמש 24°c
בני ברק 29°c
אשדוד 24°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

הכנרת עולה? גם מחירי המים

למרות גשמי הברכה ועל אף הגברת צריכת המים מהתפלה מחירי המים שוב עולים ומשלימים עליה של יותר מ-10% בתוך שנה • רשות המים: עליית המחירים בשל השקעות בהתייעלות ובהקמת מתקני טיהור ומערכות מים

הכנרת עולה? גם מחירי המים

המחיר עולה יחד עם מפלס הכנרת | צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

משפחה חרדית בת שמונה נפשות, תיאלץ להוריד כארבעה ככרות לחם בחודש, כדי לכסות את התייקרות המים.

חייב לכם סיפור קטן. כאשר בני הקטן נכנס הביתה בשבוע שעבר ספוג כולו מהגשם השוטף שירד, ראיתי שהוא כולו מלא עזוז ושמחה. לשאלתי, "לשמחה מה זו עושה", כאשר הוא רטוב עד לשד בגדיו, ענה לי: "מה אכפת לי שאני רטוב, העיקר שהכנרת עולה". אפילו לא ניסיתי להסביר לו שהמים אצלנו בברז לא ראו כינרת מימיהם.

כעת מסתבר, כי לא רק הכינרת עולה ב-5 סנטימטר במהלך שבוע אחד, גם מחירי המים עומדים לעלות וכולנו נרגיש זאת בכיסנו. בעיקר משפחות ברוכות ילדים, החוזרים יום יום מהחול והבוץ.

התעריף לכמות מים בסיסית של משפחה, יעלה ב-4.6% ותוספת המים מעליו תתייקר ב-2.5%. מה שאומר התייקרות למשפחה ממוצעת של 4.5 שקלים בחודש והתייקרות גבוהה הרבה יותר למשפחות גדולות ורחבות.

מדובר על עלייה רביעית ברציפות במחיר המים, שיסגרו עלייה מצטברת של יותר מ-10% בשנה אחת. המחיר למדרגת מים הנמוכה ביותר יהיה 7.404 שקלים למ"ק, במקום 7.079 שקלים ואילו המחיר למדרגה הגבוהה יהיה 13.481 שקל למ"ק, במקום 13.153 שקל כיום.

על פי החוק, כל נפש בישראל זכאית ל-7 מ"ק מים לחודשיים בתעריף ,1 כאשר מעבר לכך התעריף משתנה והמחיר קופץ. משפחה בת שמונה נפשות שמשתמשת אך ורק בכמות המוקצבת לה, תשלם כ-20 שקל יותר בחודש במחיר החדש, כ-240 שקל בשנה. אם המשפחה לא תחסוך במים והיא תגיע גם למחיר בתעריף 2, המחיר שיגבה מהם יהיה גבוה הרבה יותר.

ברשות המים מסבירים, כי העלייה נובעת, בין השאר, מהוצאות הקשורות בתאגידי המים ומהשקעות של מקורות במשק המים הארצי. מדובר בהשקעות שאינן ניתנות לעצירה ועל פי החוק מחירי המים חייבים לעמוד במחיר העלות האמתית שלהם.

סיבה נוספת להתייקרות, טמונה בכיסוי העלויות של הטיפול בשפכים, כמו גם כיסוי תאגידי מים שאימצו תוכניות התייעלות. עוד אומרים ברשות המים, כי ההתייקרות אמורה לכסות גם את הקמת מתקני טיהור שפכים מתקדמים ויישום תכנית הפיתוח של חברת מקורות, הכוללת שדרוג, הקמה וקידום של מערכות מים.

מרשות המים נמסר כי "הרשות מתכוונת להמשיך לפעול, לייעול ספקי המים השונים, בהם מקורות, תאגידים ואיגודי ערים לביוב ובכך למתן את העליות הצפויות במחירי המים". הם מבקשים להזכיר, שהפעולות הנעשות ברשת המים "קריטיות, לאחר רצף של נדיר של 5 שנות בצורת". ולמרות העלייה, ברשות המים טוענים, כי "תעריף המים והביוב בישראל הוא מהנמוכים ביותר בעולם".

ביזנעס

art

 צבע אדום