עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
מזעזע: ישראל במקום השני במוות ילדים בתאונות דרכים
נתוני תאונות דרכים: בבני ברק נפגעו בעשור האחרון בתאונות דרכים למעלה מ-550 ילדים באלעד נפגעו 130 ילדים ובמודיעין עילית 79 ילדים • ירושלים במקום הראשון בהיפגעות ילדים, תל אביב במקום השני והעיר השלישית במספר הנפגעים מתחת גיל 14 היא חיפה
בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו 18,807 ילדים בגילאי 0-14 בתאונות דרכים שאירעו בתחום העירוני, ברחובות הערים והישובים. מדובר בכ-1,900 ילדים שנפגעים בכל שנה בממוצע בתחום הערים. מבין הנפגעים 191 ילדים נהרגו ומעל 1,800 נפצעו באורח קשה – כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המתפרסמים לרגל יום הילד הבינלאומי שמצוין ב- 20 בנובמבר.
מהנתונים המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה עוד, כי בעשור האחרון (2008-2017), נפגעו בתאונות דרכים בירושלים מעל 2,100 ילדים, למעלה מכפול מאשר בתל אביב שבתחומיה נפגעו 937 ילדים בתאונות. העיר השלישית במספר הנפגעים בעשור החולף, היא חיפה שבה נפגעו 840 ילדים בעשר השנים האחרונות.
רק בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני 1,612 ילדים, מהם 19 נהרגו ו-168 נפצעו באורח קשה. ובמבט לערים החרדיות ניתן לראות שבבני ברק נפגעו 557 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם שניים נהרגו ו-51 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 59 ילדים בתאונות דרכים, מהם חמישה נפצעו באורח קשה.
באלעד נפגעו 130 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם תשעה נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר תשעה ילדים בתאונות דרכים.
במודיעין עילית נפגעו 79 ילדים (0-14) בתאונות דרכים בעשור האחרון (2009-2018), מתוכם שניים נהרגו ו-27 נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר שישה ילדים בתאונות דרכים, מהם ילד אחד נהרג ושניים נפצעו באורח קשה.
מדו"ח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק מעלה כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. בחינת נתוני הילדים ההרוגים בישראל בתאונות דרכים לעומת המדינות המתקדמות בעולם חושפת כי ישראל נמצאת במקום השני הגרוע בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים, רק איסלנד הציגה נתונים גרועים יותר. ממוצע הילדים ההרוגים בתאונות דרכים במדינות המתקדמות נאמד ב-3% ואילו בישראל חלקם של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים הוא 7.5% – פי שנים וחצי יותר מהממוצע.
מהדוח, המבוסס על נתוני הלמ"ס, עולה כי בכל שנה נהרגים בממוצע 31 ילדים (0-14) בתאונות דרכים, מגמה שנשמרת בשנים האחרונות. נתון נוסף נוסף המחזק את העובדה שלא נרשם שיפור אמיתי בבטיחות הילדים הוא העובדה שהילדים ההרוגים מהווים כ- 8%-10% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה.
בחינה של הילדים שנפגעו בתאונות דרכים לפי סוג הנפגע מעלה כי בעשור החולף מרבית הילדים (75%) נפגעו כנוסעים ברכב, כ- 2,300 ילדים מדי שנה בממוצע. כחמישית מהילדים (22%) נפגעים כהולכי רגל – 670 ילדים בממוצע מדי שנה והשאר כרוכבי אופניים.
ילדים נהרגים גם כהולכי רגל. בשנת 2017 נהרגו 14 ילדים כהולכי רגל, 12 ילדים כנוסעים. לאורך העשור החולף מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל והם היוו כ- 75% בממוצע מכלל הילדים ההרוגים. ואולם רוב הילדים הנהרגים בתאונות דרכים הם מהחברה הערבית: 18 ילדים הרוגים היו מהחברה הערבית בשנת 2017, מדובר ב-64% מההרוגים, שיעור גבוה משיעורם באוכלוסייה. נתון חמור זה נותר ללא שינוי משמעותי בעשור החולף כאשר חלק משמעותי מהילדים ההרוגים במגזר הם בגילאי 0-4, חלקם ב"תאונות חצר".
באור ירוק הכינו שורה ארוכה של המלצות לשמירה על חיי הילדים: שיפור הבטיחות בפן התשתיתי באזורי ריכוז של ילדים כגון בתי ספר, גני ילדים ומגרשי משחקים; לפעול לקידום "מסלול בטוח" לבתי הספר; קידום סלילת שבילי אופניים ייעודיים להקטנת החיכוך בין הרוכבים לכלי הרכב; עידוד התקנת מערכות טכנולוגיות לזיהוי הולכי רגל; חיוב התקנת חיישני נסיעה לאחור ולקדם התקנת מצלמות "רוורס" היכולות לצמצם את תאונות החצר ואכיפה משמעותית, הסברה, הכשרה וחינוך לבטיחות בדרכים, הם גורמי מפתח בהקשר זה. הכרחי לנקוט פעולה מידית לשיפור הבטיחות במגזר הלא-יהודי ובקרב ילדים בפרט.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אסור לנו כחברה לקבל את נתוני היפגעות הילדים הטראגיים האלה ואסור למדינת ישראל להמשיך ולהפקיר את הילדים שלנו בכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מכל ראשי הערים להתקין פסי האטה בסביבת בתי הספר וגני המשחקים ובמקביל להעלות את המודעות בקרב הילדים עצמם לסכנות שהכביש מציב בפניהם. במשרד התחבורה חייבים להפסיק להאשים את הילדים בתאונות הדרכים בהן הם נפגעים ולקחת אחריות כדי לדאוג שכל הילדים ישובו הביתה בשלום".