עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
אחרי שתי התרסקויות - המטוס הבעייתי עומד לחזור לפעולה
אחרי עשרה חודשים שהיה מושבת, מטוס הבואינג 737-8 MAX, שהיה מעורב בשתי התרסקויות בהן נהרגו 346 אנשים, עומד לחזור לפעילות בתחילת 2020. "דיילים מתחננים בפני כל יום שלא יכריחו אותם לעלות למטוס הזה", טוענת נשיאת התאחדות הדיילים בארה"ב
במרץ האחרון, לאחר התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס, בה נהרגו 157 נוסעים ואנשים צוות, בכל העולם השביתו את דגם המטוס הבעייתי - בואינג 737-8 MAX. ההשבתה נעשתה על רקע חקירה מקיפה שגילתה שישנן בעיות תוכנה בדגם הספציפי שגרמו למטוס לאבד גובה בצורה בלתי נשלטת. מאותה הסיבה, באוקטובר 2018, מטוס מאותו הדגם של חברת ליון אייר האינדונזי, התרסק וגרם למותם של 189 נוסעי ואנשי צוות.
כיום, כשמונה חודשים לאחר ההשבתה ולאחר טיפול בבעיות שהובילו לתקלות, בחברות התעופה השונות מסביב לעולם נערכים להחזרת הדגם לפעילות. על פי ההערכות - ישנם כ-370 מטוסים מדגם זה שיוכלו להוריד לא מעט עומס מהחברות השונות, שעד היום נאלצו למצוא פתרונות לכך שלא מעט מטוסים יצאו להם מהצי הסדיר. בנוסף, בחברת בואינג מייחלים לחזרה לפעילות של המטוס, היות וישנם לא מעט הזמנות עתידיות של דגם המטוס הזה שנעצרו.
מי שפחות מרוצים מהחזרה הצפויה של המטוסים בתחילת שנת 2020, הם הנוסעים ואף הצוותים שיאלצו לסמוך על הדגם הבעייתי. "בכל יום אני שומעת דיילים שמתחננים בפני שאדאג שהם לא יצוותו לטיסות במטוסי הבואינג 737-8 מקס", אומרת לורי באסני, נשיאת התאחדות הדיילים בארה"ב.
על אף שבחברת בואינג מבטיחים שנעשו כל העדכונים הנחוצים לתוכנה הממוחשבת שגרמה לבעיית הצניחה של המטוסים, באסני מציינת שנכון לעכשיו הם נאבקים שכל דייל שלא ירצה לטוס במטוס, לא יהיה חייב לעשות זאת.
"28 אלף הדיילים של חברת אמריקן איירליינס (שלה 24 מטוסים מהדגם הבעייתי ועוד 76 מטוסים שיתקבלו בעתיד) מסרבים לעלות למטוס שיכול להיות שאיננו בטיחותי", כתבה באסני למנכ"ל חברת בואינג. "הדיילים כיום חוששים מאסון נוסף ודורשים שתעשו הכל כדי להבטיח שהשינויים שנעשים יעמדו בדרישות והתקנים הכי גבוהים".
המכתב של באסני הגיע לאחר שראש איגוד הטייסים של חברת סאות'ווסט, ג'ון וויקס, טען שחברת בואינג לוחצת על הרגולטורים וחברות התעופה השונות לאשר את החזרת המטוס לפעילות כמה שיותר מהר, היות וההשבתה שלו גורמת נזק כספי לחברה. "גם לאחר האסון בבואינג נוהגים ביהירות, בורות וחמדנות", כתב וויקס.
בתוך כך, מהלך נוסף שנבדק הוא האם לחייב את חברות התעופה ליידע נוסעים שהם עומדים לטוס בדגם הספציפי, לפני שהם רוכשים את כרטיס הטיסה. נכון להיום, לאף חברת תעופה ישראלית אין מטוסים מדגם זה שנפוץ בעיקר בצפון אמריקה ובחברות תעופה באסיה.