מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 29°c
חיפה 24°c
ירושלים 27°c
בית שמש 29°c
בני ברק 31°c
אשדוד 26°c
ט' תשרי התשפ"ה | 11.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 29°c
חיפה 24°c
ירושלים 27°c
בית שמש 29°c
בני ברק 31°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

"המתקן שהופצץ" יקר ונדיר - ויעכב את פרויקט חזבאללה בשנה

מהדיווח ב"טיימס" על התרסקות הרחפנים בביירות עולה שהמכשיר שנפגע, "מערבל פלנטארי", מייצר דלק מוצק לטילים. ע"פ הדיווח, קופסת הבקרה נפגעה, והארגון לא יוכל לייצר טילים ארוכי טווח בלעדיו

"המתקן שהופצץ" יקר ונדיר - ויעכב את פרויקט חזבאללה בשנה
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המגזין הבריטי "טיימס" דיווח היום (שלישי) כי האתר שתקפו לכאורה המל"טים הישראליים בדאחייה שבביירות הכיל מכשור שמערבב חומרים שמשפרים דיוק של טילים. מהתמונות שפורסמו בדיווח, ניתן לראות בבירור שמה שהותקף הוא מכשיר יקר ונדיר שנקרא "מערבל פלנטארי" שבאמצעותו מייצרים דלק מוצק לטילים.

לחזבאללה יש שני פרויקטים לדיוק הטילים: פרויקט הסבה של רקטות טיפשות לטילים חכמים ופרויקט ששאיפתו לייצר טילים על אדמת לבנון מאפס – כאשר המערבל שהופצץ היה קריטי למיזם זה. המכשיר המדובר, אשר מתוצרת איראנית, הוא יקר ונדיר, ולחזבאללה לקח זמן רב להביאו ללבנון. על פי הערכות, זהו המכשיר היחיד שהיה כזה במדינה.

בתמונות שפורסמו ב"טיימס" ניתן לראות שקופסת הבקרה של המערבל נפגעה ויצאה מכלל פעולה. בלי רכיב זה, לא ניתן לייצר טילים ארוכי טווח עם דלק מוצק, מה שיעכב את הפרויקט של חזבאללה לפחות בשנה.

בזמן התקיפה, המערב היה בחניון פתוח בביירות, ככל הנראה בדיוק העבירו אותו ממקום למקום – מה שיכול להסביר את עיתוי הפעולה. כמו כן, ייתכן והוא היה אמור להיות מועבר למחרת, ולכן נפגע באותו הלילה, שעות אחרי שחיל האוויר תקף חוליה של כוח קודס בסוריה.

בתוך כך, בלבנון דווח מפי מקור המקורב לחקירת נפילת הרחפנים, כי שני כלי הטיס המריאו משטח לבנון. המקור הוסיף כי לכך התכוון חסן נסראללה באומרו כי חזבאללה החליט להגיב על החדירה המודיעינית, שהתבצעה לדבריהם על ידי משתפי פעולה עם ישראל, שנחפשה על ידם וכי ירדוף אחר המבצעים בלבנון.

נוסף לכך, בלבנון נערכה פגישת ביטחון מיוחדת ובה הוחלט על הקמת מנגנון פיקוח על כל הייבוא והמכירה של רחפנים.

כמו כן, ערוץ הטלוויזיה הלבנוני OTV דיווח הערב כי צבא לבנון ערך מיפוי בטווח של 8 ק"מ ממקום האירוע בדאחייה על מנת לקבוע את הנקודה שממנה שוגרו שני המזל"טים. במסגרת צעדים אלו, הגביר צבא לבנון את עבודתו המודיעינית. כמו כן, הערוץ טען כי המועצה העליונה להגנה של לבנון בחנה את אופציות היעדים הישראלים וכי רוב הסיכויים שהאירוע שהתרחש בדאחייה הוא "פיצוץ ביטחוני", כהגדרתם.

מוקדם יותר היום מסרו שני גורמים המקורבים לחזבאללה כי הארגון מתכנן מתקפה מחושבת - אך שלא תוביל למלחמה. אחד הגורמים אמר כי מתוכננת "תגובה כזאת שלא תוביל למלחמה שלא חזבאללה ולא ישראל רוצים. הכיוון כרגע הוא מתקפה מדודה, אבל איך שהדברים יתפתחו – זה משהו אחר". הדברים נאמרו לסוכנות הידיעות רויטרס בתגובה לפיצוץ המל"טים הישראליים לכאורה בביירות.

כמו כן, מקור בהתנגדות הפלסטינית בעזה מסר לרשת "אל-מיאדין" המזוהה עם חזבאללה כי "אם תפרוץ מלחמה בין ישראל לחזבאללה - אנו נהיה בקו העימות" וכי "על ישראל לקרוא טוב את מסר הסיוע שלנו להתנגדות בלבנון".

הלילה הצהיר ארגון חזבאללה כי  ומיוחסים לישראל, הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין. בהצהרת הארגון נטען כי מבדיקת החבלנים עולה כי כלי הטיס הכיל חמישה קילוגרמים וחצי של חומר נפץ מסוג C4. על פי ההודעה, המל"ט נשלח על מנת לגרום לפיצוץ - אך לא הצליח בכך.

כמו כן, דווח בעיתון כי פיצוץ הרחפנים נבע כתוצאה מתקלה טכנית, וכי בשל התקלה - הרחפן השני נשלח על מנת לפוצץ את הרחפן הראשון, שהיה במשימת סיור תקופתית. "לא הייתה כל כוונה לבצע פעולת תקיפה", נמסר.

חדשות 13

art

 צבע אדום