עמיחי שטיין: הצהרת דובר המשרד לענייני אירופה והחוץ הצרפתי על האג צרפת מקבלת את ההחלטה. נאמנה למחויבותה רבת השנים למשפט הבינלאומי, צרפת שבה ומביעה את תמיכתה בפעילותו העצמאית של בית הדין, בהתאם לאמנת רומא.
פתרון לפקקים באיילון? ימים יגידו
שבוע הבא תחל העבודה על פרוייקט שיפחית משמעותית את הפקקים באיילון, ויעודד נהגים לנסוע ברכבים מלאים. במסגרת הפרוייקט, שעלותו 7 מיליארד שקל, יוספו נתיבים לכביש ויתחייבו ל-70 קמ"ש בכל שעה
הפתרון לפקקים באיילון? במסגרת מיזם הנתיבים המהירים של משרד התחבורה ונתיבי איילון, יוקם נתיב מהיר לאורך איילון וכביש החוף, מראשון לציון ועד לנתניה - והוא יהיה שונה מאוד מהנתיבים המהירים המוכרים לנו. בחברת נתיבי איילון מבטיחים מהירות מינימלית גבוהה מהרגיל, גם בשעות העומס.
בניית הנתיב החדש לא תבוא על חשבון הנתיבים קיימים, אלא כפרויקט של הרחבת הכביש. הנתיב גם לא יהיה כביש אגרה רגיל, אלא נתיב נסיעה חינמי המיועד לאוטובוסים, לשאטלים מחניוני חנה וסע בראשון לציון ובשפיים, ובפרט - לכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים ויותר. כך מתכננים במשרד התחבורה לעודד נסיעות משותפות ו"קארפולינג".
אחת ההתחייבויות במסגרת המכרז של הפרויקט היא מהירות נסיעה של שבעים קמ״ש - גם בשעות העומס. כאשר המהירות בנתיב תעלה על 70 קמ״ש, ובהתאם לשעה ביום, הוא יפתח גם לרכבים פרטיים רגילים ככביש אגרה לכל דבר. אך העדיפות המרכזית היא כאמור, רכבים מרובי נוסעים.
פרוייקט נוסף של נתיבי איילון נועד לפתור את בעיית העומסים מצפון: נתיב מתחלף באורך 14 קילומטר, בין נתניה לשפיים. בשעות הבוקר הנסיעה בנתיב תהיה רק לכיוון דרום, ובשעות אחר הצהריים תתהפך - לכיוון צפון. שינוי כיווני הנסיעה יתבצע באמצעות מחסומים.
גם הנתיב המתחלף לא יבוא על חשבון נתיב קיים, הכביש יורחב והנתיבים יוקמו במרכז, בין התנועה לדרום ולצפון. בחברת איילון מתחייבים שגם הפרוייקט הזה יבטיח נסיעה במהירות של 70 קמ״ש לאורך כל שעות היום. שבעה מיליארד שקלים הושקעו בפרויקט, והעבודות עליו יתחילו בשבוע הבא ויסתיימו בשנת 2025.