מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 26°c
חיפה 24°c
ירושלים 24°c
בית שמש 28°c
בני ברק 29°c
אשדוד 26°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

סמוטריץ': בנסיבות הקיימות כיום אין להעמיד את נתניהו לדין

ח"כ בצלאל סמוטריץ' בכנס לשכת עוה"ד באילת: "לפעמים יש מספיק ראיות להעמדה לדין, אבל האינטרס הציבורי גובר על האינטרס להעמיד לדין" • המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי, על יוזמות החקיקה להגבלת מערכת המשפט: "התחושה היא שכאן יש רצון לרסק ולא רצון לרסן"

סמוטריץ': בנסיבות הקיימות כיום אין להעמיד את נתניהו לדין
ארכיון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"ישנן פעמים רבות שבהן מבחינת הראיות יש מספיק ראיות להעמדה לדין, אבל האינטרס הציבורי גובר על האינטרס להעמיד לדין. ההליך הפלילי נועד לשרת אינטרסים ציבוריים. הוא אינו המטרה, הוא האמצעי, ולא פעם הוא נסוג מפני אינטרסים אחרים" - כך אמר היום (ב') ח"כ בצלאל סמוטריץ' במושב תחת הכותרת "האם ההליך הפלילי הפך לכלי לחיסול חשבונות פוליטיים" בכנס לשכת עורכי הדין באילת, כשהוא מדגיש כי בנסיבות הקיימות כיום אין להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין.

סמוטריץ' אמר את הדברים ביחס לשאלה מה ההצדקה לחוקק את חוק החסינות, אשר אמור להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני העמדה לדין פלילי בפרשות 1000 (תיק המתנות), 2000 (פרשת מוזס-נתניהו) ו-4000 (פרשת בזק-וואלה).

"משהחליט היועמ"ש לפרסם את החלטתו על העמדתו לדין של ראש הממשלה לפני הבחירות, ומשאמר העם את דברו בבחירות, יש להעדיף את רצון העם", אמר סמוטריץ'.

את הכנס הנחתה העיתונאית דנה ויס, שציינה כי "אם פעם רק השוליים האמינו שיש חיסול חשבונות, הרי שהיום זה מתקרב למיינסטרים ולא רק מקבוצות שוליות. מראש הממשלה ומטה מדברים על ניסיון להפיל ראש ממשלה באמצעות הליך פלילי. המצייץ הכי גדול בעולם לגבי קונספירציות הוא האדם הכי חשוב בעולם המערבי, הנשיא טראמפ".

על השאלה הזאת, האם המשפט מהווה כלי לחיסול פוליטי, השיב סמוטריץ': "אינני יכול לענות על כך בוודאות".

לדבריו, "בית המשפט הוא חלק ממוסדות השלטון במדינה וכפוף לחוק, כמו גם היועץ המשפטי לממשלה. הדלפות - גם אם הן באצטלה של הוצאת ספר, מקרה 'ידיעות אחרונות' - הן פסולות. כתבי האישום המופרכים, כמו נגד יעקב נאמן ז"ל והנשיא כיום ריבלין, שטבע את המונח 'כנופיית החוק' ועוד דוגמאות, כמו הסטנדרט המחמיר שלו נדרש נתניהו - כל אלה ועוד מעוררים חשש ממשי שהמערכת אינה פועלת ממניעים ענייניים בלבד. מישהו הציע לי השבוע לא לקחת את תיק המשפטים, כדי שלא אמצא את עצמי עם פרשה משלי. זה מצדיק את החזרת החסינות של חברי הכנסת כפי שהייתה עד שנת 2005".

עוד הוסיף סמוטריץ' כי "נתניהו יכול לבקש דיון אישי ולהציג עמדתו בחמש דקות, להבדיל משינוי החוק שאני מבקש לערוך, שהוא מהלך ממושך יותר. מצפונם של נבחרי הציבור אינו מפותח פחות מעורכי דין ושופטים".

"רצון לרסק, לא לרסן" 

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, השיב לטענה של סמוטריץ' כי לפי רצון הבוחר אין להעמיד לדין את נתניהו, וכי הציבור ידע שמעל ראשו של נתניהו מתנהל הליך פלילי ובחר בו בכל מקרה. "אני לא יכול להיכנס לפרטים, אבל אני אתייחס לאמירה של סמוטריץ' על כך שהוא לא מדבר מפוזיציה, ואני רוצה לשאול אותו האם גם בתקופת ראש הממשלה שרון שעמד בפני הניסיון לתלות קשר בין בחירת הציבור להליך פלילי זה דבר והיפוכו. אני לא מקל ראש בטענה שבתי המשפט נכנסים לזירה הפוליטית, אבל עכשיו מה שרוצים בפוליטיקה שהמערכת הפוליטית היא זו שתחליט מה ייכנס לתוך ההליך הפלילי בבית המשפט".

עו"ד נזרי הדגיש כי "הליך פלילי מתנהל בתוך מערכת משפטית פלילית. להתווכח על פסקת ההתגברות או חקיקה אחרת, אפשר להתווכח. אני לא מאלה שרצים לצעוק שכל דבר הוא קץ הדמוקרטיה, ואני לא חושב שכל דבר זה קץ הדמוקרטיה, אבל הליך פלילי זה רק בבתי המשפט. השאלה היא האם יש רצון לרסן או רצון לרסק, ואני חושב שהתחושה היא שכאן יש רצון לרסק ולא רצון לרסן".

עוד הוסיף נזרי כי המערכת לא פועלת משיקולים זרים. "אין רדיפה ואין מריחה. יש ניסיון שלנו לטפל בדברים שבפנינו בצורה הכי עניינית. האם אנחנו טועים לפעמים? כן".

נזרי פנה לפוליטיקאים ואמר: "אל תגידו לציבור שאנחנו תופרים תיקים, כי אתם פוגעים באמון הציבור".

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו עודם בראשיתם. כל החשודים בתיקי נתניהו מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.

גלובס

art

 צבע אדום