מבזקים +
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 28°c
בית שמש 31°c
בני ברק 30°c
אשדוד 28°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 28°c
באר שבע 30°c
חיפה 25°c
ירושלים 28°c
בית שמש 31°c
בני ברק 30°c
אשדוד 28°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

פומפאו: שיתוף הפעולה עלול להיפגע אם לא תגבילו הקשרים עם סין

שר החוץ האמריקני אמר בריאיון לחדשות 13 כי טראמפ יציג את "עסקת המאה" בקרוב וסירב לאשר שהיא כוללת את פתרון שתי המדינות. "הפלסטינים יהיו מרוצים מתוכנית השלום"

פומפאו: שיתוף הפעולה עלול להיפגע אם לא תגבילו הקשרים עם סין
אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הזהיר הערב (חמישי) בריאיון לחדשות 13 כי אם ישראל לא תגביל את קשריה עם סין, שיתוף הפעולה המודיעיני והביטחוני בינה לבין ארה"ב עלול להיפגע. עוד התייחס פומפאו לתוכנית השלום של ממשל טראמפ וליחסי ישראל-ארה"ב.

בשנים האחרונות הידקה ישראל מאוד את הקשרים עם סין במיוחד בתחום הכלכליץ חברות סיניות שקשורות לממשלה בבייג'ינג זכו במכרזים להקמת פרוייקטים גדולים בתחום התשתיות כמו הרכבת הקלה בתל אביב והנמל החדש בחיפה. האמריקנים מודאגים מההתפתחויות האלה במיוחד לאור העובדה שהצי שלהם נוהג לעגון בנמל חיפה והם חוששים מריגול סיני.

פומפאו אמר בראיון לחדשות 13 כי סין מהווה הזדמנות כלכלית אבל גם איום. "כאשר סין מתנהגת כמו מלכודת חוב, כשהיא נותנת שוחד כשהיא מבצעת ריגול תעשייתי באמצעות חברות מסחריות בבעלות הממשלה ומהווה סיכון באמצעות חברות הטכנולוגיה שלה כמו הוואווי - חברה שמסכנת את אזרחי ישראל - כשכל זה קורה אנחנו רוצים לוודא שמדינות מודעות לסיכונים. מדינות יקבלו את החלטותיהן הריבוניות לגבי סין ואנחנו נעשה זאת גם כן", אמר פומפאו.

שר החוץ האמריקני העלה את סוגיית שיתוף הפעולה עם סין במהלך פגישותיו עם נתניהו אתמול. הוא אמר בראיון כי הוא רוצה שישראל תתנהל בעיניים פקוחות בכל הנוגע לסין. פומפאו אמר: "אם מערכות סיניות מסוימות יעבור למקומות מסוימים - אז היכולת של ארה"ב לעבוד איתכם תהיה בעייתית יותר ובמקרים מסויימים לא נוכל יותר לעשות זאת".

פומפאו הוסיף כי אם ישראל לא תגביל את שיתוף הפעולה עם סין "ארה"ב עלולה להפחית את שיתוף הפעולה המודיעיני ואת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל. אננו רוצים לוודא שמדינות מודעות לכך".

בתשובה לשאלה אם הביקור עלול להיתפס כהתערבות במהלך הבחירות, אמר פומפאו: "הגעתי לכאן היות שיש עניינים דחופים. כפי שאמרתי למישהו קודם לכן, קאסם סולימני לא צופה בבחירות, כל החבר'ה שמנסים לפגוע בישראל ובארה"ב ולהשמיד אותן אינם צופים בבחירות. הגעתי לכאן  מפני שישנם עניינים אמתיים, עניינים דחופים ביותר. ועל הנושאים האלה שוחחתי עם הבכירים הישראלים שעמם נפגשתי".

"יש קשר בין הנשיא לראש הממשלה אבל אני נמצא כאן בשל היחסים החשובים בין ארה"ב לבין ישראל", הבהיר פומפאו. "אלה יחסים ארוכי טווח והם חשובים ביותר לשתי המדינות. עלינו להבהיר זאת כראוי, עלינו להבהיר זאת תמיד. ואיננו יכולים לאפשר ללוחות הזמנים של הבחירות להניע את העבודה שאנו מבצעים יחד".

שר החוץ האמריקני אמר כי תוכנית השלום של טראמפ תיחשף בקרוב: "אין לי תאריך. אנחנו רוצים לעשות כמה דברים - אנחנו רוצים לוודא שיש לנו חזון, את החזון שבכוונתנו להציג בצורה נכונה ככל האפשר. אנחנו רוצים לוודא כי כאשר נחשוף אותו, כאשר נשתף בו את העולם, הוא יהיה טוב דיו כדי שכל הצדדים יוכלו לשקול אותו וכאן אני מתכוון בהחלט לפלסטינים ולישראלים, אך גם לכל גורם בעולם שמנסה לפתור את הסכסוך הזה מזה עשורים. אנחנו מקווים שמה שנציג יהווה אבן פינה. כך שדברים טובים יוכלו להמשיך ולהתרחש".

על האפשרות שהפלסטינים ידחו את תוכנית השלום, אמר: "אינני מצפה לכך. אני מקווה שהפלסטינים יסכימו לשקול אותה כראוי. אני מצפה, למעשה, שהם יעשו זאת. ארה"ב מעוניינת בטובתו של העם הפלסטיני והתוכנית שלנו תעיד על כך. כשתראו את התוכנית תראו עדות לכך שזהו רצוננו". פומפאו לא השיב לשאלה אם התוכנית תתמוך בפתרון שתי המדינות.

פומפאו הסביר כי חרף הביקור בכותל המערבי, אין שינוי בעמדת ארה"ב ביחס לכותל: "רציתי לנסוע לשם, להיות שם, ואני שמח מאוד על שהייתה לי את ההזדמנות לעשות זאת. הזדמן לנו גם ללכת לראות את המנהרות, חלק מההיסטוריה המדהימה של העם היהודי, כאן לפני אלפי שנים. ההיסטוריה הייתה מיוחדת, הרגע עם רה"מ היה מיוחד ותמיד נפלא להיות בירושלים".

בתוך כך, נשיא המדינה, רובי ריבלין, נפגש היום עם שר החוץ האמריקני. "ארצות הברית היא בעלת הברית האסטרטגית החשובה ביותר של ישראל, ואנחנו מעריכים את מה שאתה עושה עבור בטחון ישראל והאזור מאוד", אמר ריבלין. "המדינות שלנו הן בעלות ברית, ואני מאמין שאנחנו רואים עין בעין את האתגרים וההזדמנויות באזורנו". בתגובה, אמר פומפאו: "אין לישראל חברה טובה יותר מאשר ארצות הברית. אלה לא רק דיבורים, אנחנו פועלים כך הלכה למעשה יום-יום, ולרווחת שתי המדינות. לארה"ב מחויבות מוסרית ומדינית למנוע מכוחות עוינים לכרסם את היציבות האזורית - וכך נעשה".

חדשות 13

art

 צבע אדום