מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מות הלוחם בנחל חילזון: הרמטכ"ל יכריע בקרוב אם להדיח את המפקדים

רא"ל אביב כוכבי צפוי לקבל במהלך הימים הקרובים את תחקיר האירוע בו נהרג סמל אביתר יוספי בינואר האחרון. הרמטכ"ל יצטרך להחליט אם להדיח את מפקד גדוד הסיור - או להסתפק בהדחה של הקצינים הזוטרים בגדוד שפיקדו על האירוע

מות הלוחם בנחל חילזון: הרמטכ"ל יכריע בקרוב אם להדיח את המפקדים
טילי S-400, ארכיון צילום: ויקיפדיה

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, קרוב להכרעה בתחקיר אודות האירוע הטרגי בנחל חילזון במהלכו נהרג הלוחם סמל אביתר יוספי. מדובר באירוע החמור הראשון מראשית כהונתו של כוכבי, בו נדרש הרמטכ"ל לקבל החלטות פיקודיות עוד בטרם הסתיימה חקירת מצ"ח. תחקיר האירוע יוגש ככל הנראה לרמטכ"ל היום או במהלך הימים הקרובים - וההחלטות, לפי הערכות בצבא, ינועו בין הערות אישיות ונזיפות להדחות. לדברי גורמים, הרמטכ"ל מתלבט האם להדיח את מפקד גדוד הסיור או להסתפק בהדחה של קצינים זוטרים בגדוד שפיקדו באופן ישיר על האירוע.

לפי העדויות מהשטח, מיד לאחר החילוץ התבטא מפקד הגדוד ואמר: "אני אחראי". מאז האירוע התבקש מספר פעמים מפקד הגדוד לחוות דעה על מעמד מפקד הפלוגה ושאר הקצינים שפיקדו על האירוע, ושב ואמר: "אני נותן גיבוי למפקד המחלקה ומפקד הפלוגה, כל עוד לא הוחלט אחרת". גורמי צבא סיפרו בשבוע שעבר כי החקירות ושלב מתן העדויות בפרשה יצרו מצב בלתי נסבל בחטיבה, אשר אנשיה נדרשו להסביר את מה שהתרחש בנחל חילזון ולהעיד נגד מפקדיהם, ומנגד להתאמן ולבצע תעסוקה מבצעית.

סמל אביתר יוספי (צילום: באדיבות המשפחה)

ראשית הפרשה בראשית חודש ינואר, אז יצאו לוחמי פלוגת המסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים לניווט בדד בנחל חילזון הסמוך לכרמיאל במסגרת בוחן סיכום מסלול לוחמים. לפנות בוקר החליט מפקד הפלוגה לחדול את הניווט ולקרוא לכלל הלוחמים להגיע לנקודת הסיום בשל תנאי מזג האוויר. סמל אביתר יוספי חצה את הנחל, טבע ואותר לאחר שעות של חיפושים על שפת הנחל כשהוא ללא רוח חיים.

בעקבות האירוע הטראגי קיים מפקד החטיבה אלוף-משנה יעקב (יקי) דולף תחקיר מבצעי על השתלשלות האירוע שהוצג בפני מפקדים. כמו כן, אלוף פיקוד המרכז נדב פדן מינה צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת עציוני אל"מ אורן שמחה לבדיקת נסיבות האירוע. כפי שפורסם בוואלה! NEWS בעבר, התגלו בתחקירים כשלים וטעויות במהלך הניווט.

וואלה

art

 צבע אדום