מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מתיחות שיא לקראת תפילות השישי

המשבר בהר הבית: נציגים מישראל וירדן ממשיכים במו"מ בניסיון לפתור את המחלוקת סביב המתחם בשער הרחמים שמאיימת להפוך מחר להתלקחות אלימה. חמאס קורא להמונים "להגן על הר הבית", כוחות הביטחון בכוננות גבוהה

מתיחות שיא לקראת תפילות השישי
ארכיון צילום: פלאש 90

מתיחות שיא: ‏עיני מערכת הביטחון יופנו מחר (שישי) לשני מוקדים: הראשון, העימותים על הגדר ברצועת עזה, והשני, תפילות יום השישי בהר הבית ומזרח ירושלים. באופן מאוד לא מפתיע בחמאס הכריזו על יום זעם וקראו לרבבות לעלות להר לתפילה בשער הרחמים כדי להגן על הר הבית.

"תנועת ההתנגדות האיסלאמית חמאס קוראת לכם להתגייס, נשים וגברים, זקנים, ילדים וצעירים להשתתף באופן פעיל בתפילות יום השישי, 8 במרס 2019 בתוך רחבת התפילה בשער הרחמים במסגד אל-אקצא המבורך", נאמר בסרטון שהפיץ ארגון הטרור.

גם הרשות הפלסטינית, באמצעות שר ההקדשים, יצאה בקריאה דומה. במזרח ירושלים שומעים על כוונות ליצור מחאה עממית, לא אלימה, אבל האירוע הזה הוא בעל נפיצות גבוהה. בעניין הר הבית מתנהל שיח עם הירדנים בניסיון למצוא פשרה.

העימות בין המשטרה לווקף בשער הרחמים מתנהל כבר כשלושה שבועות, בתגובה לכניסת הווקף למקום שהיה סגור כ-16 שנים. המשטרה נעלה אותו ובכך ניתן האות לפריצת המונים בליווי קריאות "ברוח ובדם נפדה אותך אל אקצא". העניינים הסלימו גם לאחר הפריצה כשארבעה אנשי ווקף, כולל אנשי דת בכירים, הורחקו מאל אקצא יחד עם עשרות משומרי ההר.

המפגש שתוכנן בין מפקד מחוז ירושלים לבכירי הווקף להרגעת הרוחות לא התקיים אתמול. במזרח ירושלים טענו כי הווקף ביטל את הפגישה וטען כי ירדן היא הכתובת להידברות. השלב הבא: באמצע השבוע הבא יחליט בית המשפט, בהתאם לתגובת הווקף, אם לסגור את המקום – ושם כבר מונחים היסודות לעימות הבא.

המשלחת המצרית ממשיכה לפעול למנוע הסלמה

ההתחממות סביב שער הרחמים היא רק היבט אחד של המצב המסוכן והדליק מול הפלסטינים, שלהבותיו עלולות להצית תבערה. דרומה יותר, כבר יותר מ-11 חודשים ברציפות מתקיימות מהומות אלימות על גדר המערכת. גם הערב נמשכים העימותים לאורך גדר המערכת ברצועת עזה עם פיצוצים של מטענים.

בשבועות האחרונים חמאס העלה את רף האלימות בגדר. מדי לילה פורעים פלסטינים מיידים מטעני צינור לעבר חיילי צה"ל בגבול. ממרחק בטוח, מבחינתם, הם מפוצצים מטענים גדולים, בכך מדירים שינה מעיני התושבים ביישובים הסמוכים לגדר. ההיערכות לקראת ההפגנות על הגדר מחר היא כמו בכל שבוע עם פריסה של צלפים, הגנה על יישובים ומאמץ מודיעיני מרוכז.

במקביל נמשכים המאמצים למנוע הסלמה ולייצב את השטח. המשלחת המצרית שמנסה לגשר בין הצדדים מדלגת בין ישראל לרצועה לפני שהעניינים ייצאו משליטה. אנשיה נפגשו היום עם נציגי המטה לביטחון לאומי (מל"ל). ראש המל"ל, מאיר בן שבת, מוביל את ההידברות מולם.

הערב הם כבר חזרו לעזה, כשהמאמץ שלהם פעול בשני אופנים: הראשון, מניעת התפרצות של אלימות, והשני, ניסיון לפתור את הסוגיה העמוקה יותר - הכסף הקטרי והמתח בין פתח לחמאס.

mako

art

 צבע אדום