מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
ד' תשרי התשפ"ה | 06.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 29°c
חיפה 25°c
ירושלים 29°c
בית שמש 29°c
בני ברק 32°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

החל מהבוקר: טבק לגלגול יתייקר עד 102 ש"ח

העישון הורג, גם את הכיס • החל מהבוקר מחירי הטבק לגלגול מזנקים • כמה תעלה לכם חפיסת טבק מעכשיו, וכמה כסף עומדת המדינה להרוויח מהמיסוי החדש? • כחלון: "צריכת מוצרי טבק יוצרת השפעות חיצוניות שליליות"

החל מהבוקר: טבק לגלגול יתייקר עד 102 ש"ח

הטבק יעלה יותר | צילום: אנדר-ויק, ויקיפדיה

מעשנים? החל מהבוקר (חמישי) עלו מחירי הטבק לגלגול בצורה משמעותית, זאת לאחר ששר האוצר כחלון חתם אמש על הצו המורה על העלאת המס שמושת על טבק לגילגול. כחלון עצמו לא רצה לחתום על הצו, שייקר את המחירים ויגרום לו להיות פחות פופולרי בציבור, אלא שבג"ץ חייב את כחלון לחתום על הצו, זאת לאחר עתירה שהוגשה ע"י ארגוני בריאות שדרשו להשוות את המס הגבוה המוטל על סיגריות רגילות לזה המוטל על טבק לגלגול, מאחר שזה וזה שווים בנזק הבריאותי שהם גורמים.

בפסיקה עצמה ציינה השופטת כי ככל שכחלון דוגל באי העלאת מסים, הרי שהמדיניות הזו אינה מילת קסם שפוטרת אותו ואת הרשויות מהחובה לנהוג בשוויון, או לבחון טענות לפיהן החלטה מסויימת שלו עלולה לפגוע בבריאות הציבור. כחלון אמר לאחר פסיקת בג"ץ כי יבחן את הנושא, ולכן לא חתם עליו מיד אלא רק אמש, תוך כדי שהוא מציין כי "צריכת מוצרי טבק יוצרת השפעות חיצוניות שליליות, המתבטאות בנזקי בריאות למעשנים עצמם ולסובבים אותם, העלאת שיעור המס עשויה לתרום להנמכת השפעות אלו".

הגופים העומדים מאחורי העתירה הם האגודה למלחמה בסרטן והמיזם למיגור העישון, שמסרו יחד עם ההסתדרות הרפואית כי מדובר ברגע חשוב במערכה נגד העישון, הם מציינים כי הרגע הגיע לאחר מאבק ממושך ועיקש מצידם ומצד אנשי מקצוע בתחום הבריאות שהציגו חזית אחידה אל מול האינטרסים של חברות הטבק השונות.

"גם ברגע הזה אפשר רק להצטער על כך שהיה צורך להגיע עד בג"ץ כדי ששר האוצר ישכיל לעשות את הדבר הנכון, ויישר קו עם מה שבכל אירגוני הבריאות בעולם כבר מבינים – מס על מוצרי טבק מציל חיים", אמרו באגודה למלחמה בסרטן ומהמיזם למיגור העישון.

אז כמה תעלה לכם חבילת טבק מעכשיו, וכמה המדינה עומדת להרוויח מכך? למעשה. מחירי הטבק כמעט ומוכפלים מעכשיו, וחבילה בת 30 גרם שעלתה עד היום 32 ש"ח תעלה 61 שקלים בממוצע, חבילת טבק בת 40 גרם שעלתה 43 ש"ח תעלה כעת 81 ש"ח, ואילו חבילה בת 50 גרם שעלתה 53 שקלים עד היום, תעלה מעכשיו 102 שקלים בממוצע.

כמובן שהמס החדש חל גם על המלאי הקיים בחנויות ולא רק על סחורה חדשה, ולפי ההערכות, המדינה עומדת להרוויח מכך סכום שמתקרב לחצי מיליארד שקלים. נשמע גבוה מאוד, אבל המציאות היא שבשנה האחרונה המדינה הפסידה כמעט מיליארד ש"ח, עקב המיסוי הנמוך של הטבק לגלגול, כך לפי כלכלני האוצר.

מצד שני, הגידול האדיר בצריכת הטבק לגלגול שצמח בלמעלה מ-1300% בשנה האחרונה, התרחש בגלל העלאת המס על הסיגריות הרגילות, מה ש'הבריח' אין ספור לקוחות אל מחוזות הגלגול. כעת, נראה כי מעשנים רבים יחזרו לסיגריות הרגילות ולא יעדיפו לשלם בשטר של הלאה שקל עבור חפיסת טבק בודדת.

ביזנעס

art

 צבע אדום