מבזקים +
תל אביב 23°c
באר שבע 18°c
חיפה 22°c
ירושלים 17°c
בית שמש 19°c
בני ברק 33°c
אשדוד 23°c
ט' תשרי התשפ"ה | 11.10.2024
תל אביב 23°c
באר שבע 18°c
חיפה 22°c
ירושלים 17°c
בית שמש 19°c
בני ברק 33°c
אשדוד 23°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

מתקפל? טראמפ משבית את ההשבתה למרות שלא נענו דרישותיו

סיום חלקי להשבתת הממשל הפדרלי • מה גרם לנשיא שהכריז כי מבחינתו "שהממשל יישאר מושבת שנים", לסיים את ההשבתה לאחר חודש בלבד? •ומה יקרה בעוד שלוש שבועות, כשיגיע הדד ליין? • השבתת ההשבתה

מתקפל? טראמפ משבית את ההשבתה למרות שלא נענו דרישותיו
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מצפה להסכם קבע, או שיאלץ לנקוט ב'אלטרנטיבות חזקות'. לאחר למעלה מחודש בהם הממשל האמריקאי היה מושבת בחלקו, התייצב טראמפ בסוף השבוע האחרון להודעה מיוחדת על הפסקה זמנית של השבתת הממשל, הדבר קורה למרות שדרישותיו של טראמפ בנוגע למימון החומה לא התמלאו, כך שלמעשה הוא יוצא ככזה ש'מיצמץ ראשון' בקרב מול הדמוקרטים.

כזכור, השבתת הממשל החלה ב-22 בדצמבר, לאחר שהתגלה חוסר הסכמה בין טראמפ לבין בית הנבחרים הנהנה מרוב דמוקרטי בנוגע למימון החומה בין ארה"ב למקסיקו. אמש, בנאום מיוחד שנשא, אמר טראמפ כי הגיע לסיכום עם מנהיגי הרוב הדמוקרטי על הפסקה זמנית של השבתת הממשל למשך שלושה שבועות. "הגענו להסכם בנוגע לסיום השבתת הממשל ופתיחת הממשל הפדרלי. היו לי אלטרנטיבות חזקות מאוד, שלא רציתי להשתמש בהם ומקווה שלא אצטרך להשתמש בהם". כך טראמפ בנאומו.

טראמפ הזכיר את עובדי המדינה שהיו הראשונים לסבול מהשבתת הממשל, "רוצה להודות לכל עובדי המדינה, אנשים פנטסטיים ופטריוטים מדהימים. רבים מכם סבלו כל כך הרבה, והמשפחות שלכם סבלו, אבל אתם עודדתם אותי להמשיך כי אכפת לכם כל כך מהמדינה שלנו ומביטחון הגבולות. אני מודה לכם, כל האמריקאים, ואני גאה שאתם אזרחים של המדינה שלנו".

במהלך נאומו התחייב טראמפ כי ידאג לכך שכל עובדי הממשל שלא קיבלו את שכרם, יקבלו אותו. בנוסף פנה טרמאפ למנהיג הרוב בסנאט האמריקאי וביקש ממנו להניח הצעה על השולחן שכוללת סיום מיידי של השביתה. שכן כאמור, כעת מדובר רק בשלושה שבועות בהן יפעל הממשל עד ה-15 בפברואר, בעוד אין פיתרון מעשי בנוגע לסוגיה החשובה ביותר – מימון הגבול עם מקסיקו.

החומה הוזכרה לא פעם בנאומו של טראמפ, כאשר טענתו העדכנית של טראמפ הייתה כי: "אנו לא צריכים חומה של 2,000 מייל מחוף לחוף ומעולם לא דרשנו זאת, יש לנו מחסומים טבעיים בגבול שטובים מספיק בשביל זה, ואנו מבקשים לבנות חומה בצורה יותר במקומות מוגדרים מראש ומסוכנים במיוחד, שזוהו על ידי משמר הגבול כאזורים מרכזיים לחצייה בלתי חוקית של מהגרים ודברים נוספים". במידה ולא יימצא פתרון בשלושת השבועות הבאים, הרי שטראמפ מתכוון להשבית בשנית את הממשל או לחילופין להכריז על מצב חירום לאומי בגבול הדרומי של ארה"ב.

כזכור, טראמפ טען ממש בימים האחרונים כי מבחינתו הממשל יכול להישאר מושבת חודשים ואף שנים, אך כנראה שלאחר הדיווחים על כך שגם יועציו הקרובים של טראמפ מודים כי ההשבתה גומרת מיתוון ונזק כלכלי לארה"ב, הרי שטראמפ הבין אף הוא את הנזק שנגרם לכלכלת ארה"ב והחליט לסגת, מאחר ולא חסרים לארה"ב בעיות כלכליות שחלקן נגרם אף כתוצאה ממלחמת הסחר שפתח טראמפ נגד סין.

כאמור, מדובר בהפסקה של שלושה שבועות בלבד בהפסקת הממשל, בהם יהיה על הדמוקרטים ואנשי טראמפ למצוא פיתרון בנוגע למחלוקות ביניהם, על מנת שלא לגרום בשנית להשבתת הממשל ולנזק כלכלי עבור אזרחי ארה"ב וכלכלת ארה"ב במיקרו ובמאקרו.

ביזנעס

art

 צבע אדום