ניר דבורי: אזעקה נשמעה באילת בעקבות מחשש לחדירת כלי טיס עוין.
"עיניים" נוספות בשטח: הצוותים שמצילים חיים ומסייעים לכוחות הלוחמים
צוותי הרחפנים והכטמ"ם של יחידת רוכב שמיים מספקים ללוחמים "עיניים" נוספות בשטח, בעודם אוספים מודיעין מהאוויר ומפלילים איומים חשודים. בזכות הרחפנים התגלה בור מרגמות תקוע בין מספר עצים, שהיה כמעט בלתי נראה
ביחידת "רוכב שמיים" רשמו לאחרונה אבן דרך נוספת, עם כניסתם לראשונה גם לתוך שטח דרום לבנון. מאז הם עוזרים לשמש עוד זוג עיניים לכוחות, ומסייעים לזהות איומים המסתתרים בגזרה - בעזרת האמל"ח האופייני להם: רחפנים וכטמ"מים.
"נכנסנו לכפר כילא שבדרום לבנון והיינו חבורים לגדס"ר הבדואי", מתארת סגן ש', מפקדת צוות ביחידת רוכב שמיים, את המשימה הראשונה. "פעלנו מזריחה עד שקיעה - כ-20 גיחות ביום. בזכות כלי הפעולה שלנו וההכנה המקדימה, הובלנו המון הכוונות, תקיפות והפללות".
את הרחפנים ומטוסי רוכב שמיים, הלוחמים בצוות מעלים לשמיים, ואוספים בעזרתם מודיעין, מכווינים כוחות רגליים ואוויריים, מתצפתים ותוקפים.
"לוחמים ביקשו מאיתנו לבדוק מלמעלה אם האזור אליו הם מתקדמים פנוי ונקי ממטענים", סיפרה מפק"צית על אירוע אחד, מיני רבים, "וכך בדיוק היה, העלנו רחפן ובעקבות מה שראינו הדרכנו את הכוח לאן בטוח ללכת".
מקרה נוסף בו הסתייעו הלוחמים בכלי היחידה, היה כשהכוחות מצאו ציר שהיה אמור לשמש לפינוי בתום פעילות או בעת חירום. לאוויר הועלה רחפן על מנת לוודא שהוא אכן נקי ממכשולים ובטוח למעבר. לבסוף, התברר כי אותה הדרך מסתיימת בגרם מדרגות ובהריסות מבנים - ואינה יכולה לשמש כמפלט. כתוצאה מכך, הוחלט לבחור באחרת, בטוחה ויעילה יותר.
גם התקשורת עם תא השליטה בחוץ עלולה להיות בעייתית "כי לעיתים אין קליטה רציפה, ואנחנו צריכים למצוא חלופה". אך הקושי העיקרי, כפי שמעידה המפק"צית, הוא תוואי השטח ההררי בלבנון: "יש המון סבך ואין מישור כמעט כלל, וכשמזג האוויר חורפי, קשה יותר להעלות ולהוריד רחפנים, בגלל הרוחות וכו'. ארגון הטרור מכיר את האתגרים ומנצל את תנאי האזור לטובתו - למשל מצאנו בור מרגמות תקוע בין מספר עצים, שהיה כמעט בלתי נראה".