מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 27°c
חיפה 24°c
ירושלים 26°c
בית שמש 29°c
בני ברק 34°c
אשדוד 27°c
י"ד תשרי התשפ"ה | 16.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 27°c
חיפה 24°c
ירושלים 26°c
בית שמש 29°c
בני ברק 34°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

המצווה המיוחדת שאסור לשכוח בערב חג הסוכות

יש כמה וכמה מצוות שצריכים לזכור בערב חג הסוכות כדי לקיימן כהלכה – לוודא שהסוכה כשרה, להשלים רכישת ארבעה מינים ולאגוד את הלולב, לדאוג להכין את צרכי סעודות החג – וגם לתת צדקה! • בגמרא, ברמב"ם בשולחן ערוך ובכל הפוסקים, נפסק להלכה ברורה שיש חובה לתת צדקה לעניים בשלושת הרגלים, כדי שישמחו גם הם בחג – ובאופן מיוחד יש לתת צדקה דווקא בערב סוכות!

המצווה המיוחדת שאסור לשכוח בערב חג הסוכות
הגר"מ שטרנבוך צילום: קופת העיר

ארבעת הימים שבין יום הכיפורים לבין חג הסוכות, הם ימים מלאי מצוות, אין לאף אחד זמן לשום דבר חוץ מלהתעסק בענייני החג. להשלים את בניית הסוכה, רכישת ארבעה מינים, רכישת צרכי סעודות החג, קישוטים לסוכה, לאגוד את הלולב, להתארגן לקראת הביקורים אצל קרובי משפחה, להכין לבשל לסדר ולהתארגן. 

לארח אושפיזא לחג בסוכתו שלו- הקליקו כאן>>>

אבל יש מצווה אחת, יקרה וחשובה, שהיא בגדר חובה, ושמי שלא שם על לבו עלול לשכוח אותה חלילה וחסד. 

מצוות נתינת צדקה בשלושת הרגלים. 

התורה הקדושה כותבת לנו במפורש שצריכים לשמוח ברגל, ולשמח גם את העני והגר, היתום והאלמנה "ואכלו בשעריך ושבעו", צריכים לדאוג שלא יחסר להם אוכל בחג! 

חז"ל הוסיפו וחידדו שהקב"ה אמר "אם אתה משמח את שלי", כלומר את העניים, "אני משמח את שלך", כלומר את המשפחה שלך, הילדים שלך וכל היקרים לך!

הרמב"ם, השולחן ערוך וכול פוסקי ההלכה קבעו בצורה ברורה, שהמצוה לתת צדקה היא חיוב גמור בשלושת הרגלים. 

הזוהר הקדוש מוסיף ואומר שמי שלא נותן צדקה לעניים לסעודות שבת, אינו נענש על כך, אבל מי שלא נותן צדקה לעניים לחג, ייענש על כך בחומרה רבה, ועל זה אמר הכתוב "וזריתי פרש על פניכם, פרש חגיכם", רחמנא ליצלן. 

באופן מיוחד, כך כותב ה'כף החיים', יש מצווה באופן מיוחד להרבות בצדקה דווקא בערב חג הסוכות יותר מבשאר ערבי רגלים. 

כמו כן מובא שקדוש ישראל רבי חיים ויטאל, גדול תלמידי רבינו האר"י, היה מחלק את כל כספי הצדקה לעניים בערב סוכות. 

לנוכח כל האמור, והעובדה שמדובר בחיוב גמור שכל יהודי שומר תורה ומצוות אינו יכול להתעלם ממנו, יוצאת 'קופת העיר' – קופת הצדקה שכל גדולוי והדר העידו עליה שהיא צדקה טהורה ושאפשר לצאת בה ידי חובת מצוות צדקה בלי שום פקפוק או נדנוד של ספק – במבצע מיוחד לזיכוי הרבים.
 
הקופה מציעה לציבור לארח 'אושפיזא' לחג, כלומר לממן סעודה של יהודי בחג הסוכות, או של משפחה שלמה, כל אחד כנדבת ידו וכגודל הברכה שבירכו ה', ושהוא רוצה שה' יברך אותו מכאן ולהבא.
 
"כשאתם אוכלים ושותים בחג, תזכרו את העניים שאין להם במה לשמוח בחג" מבקשים ב"קופת העיר", כאשר בימים אלו מגיעה לקו הגמר הכוננות להשלמתו בהצלחה של מבצע סוכות תשפ"ה, סיוע ותמיכה לאלפי משפחות מכל נקודה ישוב ועיר בארץ הקודש כדי שיהיה לכם אוכל לחג הסוכות.

במערך מורכב וסבוך שקדו ב"קופת העיר" על סינון והרכבת רשימת הענק של המשפחות המקבלות בתיאום עם רבני השכונות והערים, שנעשתה בתיאום עם כל קופות הצדקה העירונית והשכונתיות שמכל עיר ושכונה בארץ, נבדקה ואומתה בצורה מסודרת, בכלל וגם בנוגע לגובה התמיכה הנדרשת.

בתרומה בסך 70 ש"ח אתם דואגים יום אחד (יום טוב) לנפש אחת.

בתרומה בסך 490 ש"ח, אתם דואגים לכל סעודות החג וחול המועד לנפש אחת.

בתרומה בסך 643 ש"ח אתם דואגים  לכל החג לנפש אחת.

בתרומה בסך 4501 ש"ח , 125 ש"ח לחודש במשך 36 חודשים, אתם דואגים לכל סעודות החג וחול המועד עבור 7 נפשות.

בנוסף:
התורמים 490 שקלים, יזכו שמניין גדולי הדור ממשיכי מורשת מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל, יעתירו עליהם בחול המועד סוכות בכותל המערבי.

התורמים סך 643 ₪, יזכו ל"כוס של ברכה"- משיירי יין ההבדלה של פוסק הדור מרא דארעא קדישא הגר"מ שטרנבוך במוצאי יום הכיפורים, כסגולה להצלחה.

התורמים סך 4,501 שקלים - 125 שקלים למשך 36 חדשים יזוה לשטר "אני משמח את שלך" עד פסח תשפ"ה. ויוכלו להעביר להעביר 8 שמות למניין גדולי הדור בכותל המערבי בחול המועד.

זכרו, את התשורה הגדולה ביותר על תרומתכם, יעניק לכם בורא עולם בכבודו ובעצמו, אבי יתומים ודיין אלמנות, שומע צעקת דלים ומאזין לשוועת חינון האביונים, שהבטיח לנו בתורתו הקדושה "אם אתה משמח את שלי – אני משמח את שלך". 

לארח אושפיזא לחג בסוכתו שלו- הקליקו כאן>>>

קופת העיר

 צבע אדום