מבזקים +
תל אביב 27°c
באר שבע 24°c
חיפה 23°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 27°c
באר שבע 24°c
חיפה 23°c
ירושלים 27°c
בית שמש 27°c
בני ברק 29°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

לקראת עליית ההמונים לכותל בחוה"מ: בעיית ההנגשה טרם נפתרה

המוני עמך בית ישראל צפויים לעלות לכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, לקראת חג סוכות – אחד משלושת המועדים שבהם התקיימה בזמן בית המקדש עלייה לרגל

לקראת עליית ההמונים לכותל בחוה"מ: בעיית ההנגשה טרם נפתרה
העיר העתיקה צילום: שוקי לרר

בחול המועד סוכות, כמו גם בפסח, מגיעים רבבות למעמד "ברכת הכהנים" המסורתי. אלא שהמקום הכי מקודש בארץ הקודש – ולהבדיל גם הכי מתויר – איננו מונגש די הצורך.

לפני יותר מ-20 שנה החלו התכניות על נגישות מרחבת הכותל אל הרובע היהודי וממנו. מסמך רשמי שהוכן בשנים האחרונות לקראת החלטת ממשלה בנושא קובע כי על פי ההערכות 2 מיליון תיירים אינם עושים את דרכם אל הרובע בגלל המחסור בנגישות.

כמובן שגם הדרך מהרובע לכותל בעייתית מחוסר הנגישות. 150 המדרגות שמחברים בין הרובע לכותל – הפרש גובה של 26 מטרים – גורמים למבוגרים, אנשים עם עגלות תינוק או למי שאינו בכושר להתייגע בכל פעם שעולים או יורדים את גרמי המדרגות.

באדיבות המצלם
ברוך קליין | באדיבות המצלם

ברוך קליין, איש עסקים חרדי-אמריקני שמתגורר בניו-יורק וברובע היהודי לפרקים, החליט בתחילת שנות ה-2000 ליזום מעלית או מדרגות נעות שיחברו בין הכותל לרובע. אבל למרות התכנונים, ברכת הדרך מרבנים, תושבי הרובע, שרים וראשי עיריות ירושלים לדורותיהם ועל אף שהוזיל מיליוני שקלים מהונו, הפרויקט עדיין תקוע.

לדבריו, "הגיע הזמן לזרז את הבנייה. לצערי הגיע עוד חג שבו אנשים לא יוכלו ללכת מהרובע לכותל או לעלות מהכותל לרובע בגלל מחסור בנגישות. זה מביך שהכותל המערבי לא מונגש. הגיע הזמן לזרז את הבנייה, שמתעכבת כנראה בגלל שיקולים לא עניינים. אסייע בכל מה שצריך".

יהודה, תושב הרובע בן 87, הוסיף: "אני מייחל ליום שאוכל להגיע לכותל בכוחותיי הדלים וחושש שלא אספיק לעשות זאת. אנא התחשבו במי שלא יכול לעלות או לרדת את כ-150 המדרגות הללו".

ברוך קליין הכותל המערבי הרובע היהודי

 צבע אדום