מבזקים +
תל אביב 26°c
באר שבע 29°c
חיפה 24°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 27°c
י"ג תשרי התשפ"ה | 15.10.2024
תל אביב 26°c
באר שבע 29°c
חיפה 24°c
ירושלים 27°c
בית שמש 30°c
בני ברק 31°c
אשדוד 27°c
X
מבזקים חמים
לכל המבזקים ←

שגריר אוקראינה בישראל: "התרעתי שמל"טים יתקפו את תל אביב"

שגריר אוקראינה בישראל, איבגן קורניצ'וק התייחס בראיון ל'בחדרי חרדים' למלחמה עם חיזבאללה והמל"טים הרבים שהארגון משגר. השגריר קרא ליותר שיתוף פעולה בין לאוקראינה במיוחד בתחום המל"טים, שגם אוקראינה סובלת מהם

שגריר אוקראינה בישראל: "התרעתי שמל"טים יתקפו את תל אביב"
השגריר עם חלקי המל"ט שהביא מאוקראינה צילום: שגרירות אוקראינה בישראל

שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק, התייחס בשיחה עם 'בחדרי חרדים' למתקפת הכטב"ם הקטלנית של חיזבאללה שבה נהרגו השבוע ארבעה לוחמי גולני בחדר האוכל של בסיס האימונים החטיבתי ליד בנימינה, ועשרות נוספים נפצעו.

בשיחה הזכיר קורניצ'וק כיצד קרא לפני מלחמת 7 באוקטובר לשיתוף פעולה בין המדינות באיום הנשק האיראני, מאחר ורוסיה משגרת כטב"מים מדגמים איראניים לעבר אוקראינה. 

בפברואר 2023 הביא השגריר קורניצ'וק שרידים של כטב"ם איראני שהתפוצץ באוקראינה, והציג אותם לגורמים ישראלים. בישראל היו אדישים לאזהרותיו של השגריר האוקראיני שישראל הבאה בתור לסבול מהמל"טים וחששו לפגוע ביחסים המורכבים עם הקרמלין.

שאלנו את השגריר: האם אוקראינה הציעה לישראל שיתוף פעולה בסוגיית המל"טים האיראניים?

"לפני פחות משנתיים, לאחר ביקורי השני בקייב הבאתי חתיכת מל"ט מתוצרת איראנית בשם שאהד ובמהלך הפגישה עם מר צחי הנגבי, ראש המל"ל, ביקשתי להעביר את המל"ט הזה לראש הממשלה נתניהו כמתנה מהנשיא זלנסקי".

עוד אמר: "אוקראינה ניסתה להפעיל את ישראל בשיתוף פעולה הדוק בתחום הביטחוני. הזהרנו פעמים רבות שאיראן ורוסיה בודקות את הטכנולוגיות ההתקפיות שלה על אדמת אוקראינה שלנו ועל אזרחינו, ונחשו למי איראן תהיה מוכנה לכוון גם עם הטכנולוגיות המשופרות הללו? זו הסיבה שביקשתי מהצד הישראלי לשים לב לסכנה הזו והתרעתי שאותם מל"טים, שתקפו את קייב, חרקוב, אודסה וערים רבות אחרות באוקראינה, יתקפו בקרוב את תל אביב, אם לא נעצור את הציר של איראן המרושעת ורוסיה".

האם ישראל סירבה?

השגריר האוקראיני: "עלינו לפצל את ציר הזמן של ההתפתחויות. לפני ואחרי 7 באוקטובר. בהחלט, לאחר שישראל הותקפה באכזריות וללא התגרות השתפר שיתוף הפעולה שלנו בתחום התקשורת של השירותים המיוחדים שלנו ותחום אחר. עם זאת, אני רוצה להדגיש כי יש מקום לשיתוף פעולה הרבה יותר גדול ויעיל לשני הצדדים".

האם ישראל לא משתפת פעולה עם אוקראינה כדי לא להרגיז את פוטין?

"כפי שאמרתי, יש התקדמות מסוימת בשיתוף הפעולה שלנו. אבל שמעתי שאלות כאלה לעתים קרובות מדי והייתי רוצה לשאול בתורי - איך אתה יכול לפחד להרגיז את זה שכבר תומך בגלוי באויביך וחצה את כל הקווים האדומים האפשריים ביחסים עם ארצך, ואתה לא רוצה לשתף פעולה עם מדינה אחרת כדי להגן על האזרחים שלך? אני חושב שאני לא זה שיכול לענות על השאלה הזו".

האם ישראל פנתה לאוקראינה כדי לקבל מידע על אופן היירוטים? והאם אוקראינה עוזרת לישראל בעניין הזה?

"לפי ידיעתי יש אינטראקציות מסוימות בתהליך" אמר השגריר, "אבל אנחנו פתוחים לשיתוף פעולה הרבה יותר עמוק. אני מאוד מאמין שאנחנו נלחמים נגד אותם אויבים - ברית של איראן ורוסיה ורק נהיה חזקים יותר ביחד, בשיתוף הפעולה ובשיתוף הידע שלנו. רק כדי שתבינו רק בחודש האחרון היו לנו כ-25 התקפות מל"טים על השטח שלנו (50 מל"טים בכל פעם בערך). הצבא שלנו הצליח להגיע לציון של 80-90% של יירוטים. אני חושב שזו סיבה ממש טובה לשתף פעולה יותר".

בראיון ל-Ynet סיפר השגריר האוקראיני כי מערכת "צבע אדום" שישראל העבירה לאוקראינה מצליחה ומצילה שם כעת חיי אזרחים. "אנו אסירי תודה שישראל סיפקה את המערכות האלה, זה לקח קצת זמן וזה לא עובד כמו שזה עובד בישראל, אבל זה עובד ואנחנו אסירי תודה. תמיד אמרתי שאנחנו כמדינות שנלחמות על קיומן, אין לנו ברירה אלא לתמוך אחת בשנייה עד כמה שאפשר".

מלחמת אוקראינה רוסיה איראן מלחמת חרבות ברזל חיזבאללה

 צבע אדום

art